KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/április
#METOO HOLLYWOOD
• Huber Zoltán: A nemek arca Hollywood lázadása
• Schubert Gusztáv: A meteor Az erő mítosza
• Vágvölgyi B. András: Elbizonytalanodó halálbiztos Tarantino vs. Uma Thurman
• Baski Sándor: A férfi megfizet Erőszak és bosszú
• Sepsi László: Az oroszok voltak Vörös veréb
ÚJ RAJ
• Benke Attila: A Fruitvale metrómegállótól Wakandáig Ryan Coogler
HACKER-FILMEK
• Barotányi Zoltán: Ördög bújt a processzorba Hacker-filmek
• Barotányi Zoltán: Ördög bújt a processzorba Hacker-filmek
JEAN-LUC GODARD
• Ádám Péter: A forradalom délibábja Jean-Luc Godard 1968-ban – 1.rész
MAGYAR MŰHELY
• Murai András: Amnézia ellen Magyar Gulág-filmekről
• Németh Brigitta: Amnézia ellen Magyar Gulág-filmekről
• Hirsch Tibor: Kádár-kori álmok: az emancipáció Nők, akik figyelnek
• Báron György: A leselkedő Isten A rossz árnyék
• Soós Tamás Dénes: „Hiánycikk az emberszeretet” Beszélgetés Lengyel Balázzsal
• Bokor Ágnes: „Művészkedni sokkal könnyebb” Beszélgetés Bergendy Péterrel
• Kránicz Bence: Sugárzó szomorúság Új magyar kisjátékfilmek
FESZTIVÁL
• Simor Eszter: A valóság rekonstrukciója Berlin
• Rudolf Dániel: Magánbűnök, közerkölcsök Cseh és Szlovák Filmkarnevál
KRITIKA
• Kolozsi László: Thália szabadtéri temploma Vándorszínészek
• Forgács Iván: Kiúttalan A szelíd teremtés
• Vajda Judit: A frontkatonák csodálatos élete Viszontlátásra odafönt
MOZI
• Kovács Kata: Ismaël szellemei
• Pethő Réka: A hely
• Kovács Patrik: Hívatlanok 2: Éjjeli préda
• Huber Zoltán: Bosszúvágy
• Alföldi Nóra: Táncterápia
• Sárkány Anna: Derült égből család
• Fekete Tamás: Nyúl Péter
• Benke Attila: Szellemek háza
DVD
• Pápai Zsolt: Az 54. hadtest
• Pápai Zsolt: Az 54. hadtest
MOZI
• Kránicz Bence: A párizsi vonat
• Baski Sándor: Tomb Raider
• Tüske Zsuzsanna: Éjszakai játék
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi
DVD
• Kovács Patrik: Büntető ököl
• Benke Attila: Hullagyáros
• Kovács Patrik: Kőkezű
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi
DVD
• Pápai Zsolt: Hegyek között

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Vita

Vita a filmforgalmazásról

És a rövidfilmek?

Durst György

 

Magyarországon a filmgyártás játékfilm-centrikus. Ezzel foglalkozik legtöbbet a közönség, a szaksajtó, a kulturális vezetés. Készíthet bárki több sikeres rövidfilmet, maga a szűkebben vett szakma is többnyire csak akkor ismer el valakit filmrendezőnek, ha már csinált egy játékfilmet. Az 1979-es Filmévkönyv adatai szerint a négy játékfilmstúdió 24 játékfilmet készített; a Közművelődési Stúdiók gyűjtőnév alá sorolt stúdiók (Híradó- és Dokumentumfilm Stúdió, Népszerű-Tudományos- és Oktatófilm Stúdió, Propaganda Filmstúdió, Katonai Filmstúdió) 112 rövidebb, hosszabb filmet, a Balázs Béla Stúdióban 8 film készült, s a Pannónia Rajz és Animációs Stúdióban 38. Megkockáztatom, hogy e 158 film között nem egy értékes alkotás van (jónéhány fesztiváldíj is igazolja ezt! –, például Vajda Béla cannes-i díja), ennek ellenére ezek szakmai, kritikai és közönség-elismerése mindmáig késik. Olyannyira, hogy a Magyar Film- és Tv-művészek Szövetsége legutóbbi közgyűlésén az egyik hozzászóló megkérdezte, vajon miért hívják őket Közművelődési Stúdióknak, ha a közművelésben nem, vagy alig-alig tudnak részt venni?

E látszólagos kitérőt meg kellett tennem, hiszen úgy érzem, hogy a forgalmazási vita is csak a játékfilmekkel foglalkozik, s kevés szó esik a (sok esetben értékes) rövidfilmekről. Az ilyen filmek többsége úgynevezett kísérőfilm szerepet tölt be, töltelék a híradó és a nagyfilm között. Akkor vetítik őket, amikor a későn jövők érkeznek. Emiatt olykor alig érthetők, alig láthatók, a közönség kifütyüli őket, hiszen – történetesen – Bud Spencerre vágyik, s nem Mátyás király Corvináira. Idejük – a forgalmazó MOKÉP és a gyártó MAFILM szerződése szerint – 17 perc lehet, ami – irodalmi példát véve – annak a „szabálynak” az elfogadása, hogy egy vers csak – mondjuk – tizenkét sor lehet. Ráadásul a kísérőfilm-jelleg azt is jelenti, hogy – ismét hasonlattal élve –: csak akkor vehet valaki verseskönyvet, ha vesz mellé egy regényt vagy egy drámát is.

Egy-két éve az átépített Híradó mozi (ma Horizont) vállalta a rövidfilmek vetítését. Ma a Horizont jószerivel a televíziós filmek mozija: a legjobb műsoridőt a tévé filmjeivel töltik ki. A rövidfilmek a tévés propagandával nem tudják felvenni a versenyt. (Véleményem szerint nem is kell.) Azt hiszem, hogy ma már mind többen látják, a televíziós filmek és a rövidfilmek egy filmszínházban való vetítése nem igazi megoldás.

Milyen lehetőségek vannak még? Intézmények, klubok, iskolák gyakran közvetlenül a gyártó stúdiókhoz fordulnak filmekért. De nem mindegyik van abban a szerencsés helyzetben, hogy megfelelő berendezéssel rendelkezzen. A FŐMO szolgáltatásai közé vetítőszolgálat is tartozik. Gépet, szakembert, filmet adnak. Ajánlójegyzékük a MOKÉP tulajdonába tartozó játékfilmeket tartalmazza, rövidfilmkatalógusuk nincs. S ha már játékfilm – miért éppen egy moziban is látható filmet kölcsönözzön egy KISZ-szervezet? De ha azt akar, miért nem kérhet „C” kategóriás filmet? Netán kultúrpolitikai meggondolásokból (?) – nézze csak meg a moziban, aki akarja – drágábban! Az már végképp érthetetlen, hogy az eredetileg színes, külföldi filmekből miért csak fekete-fehér keskeny kópiát készítenek! Igaz, a normál kópia színes. De amíg egy keskeny film vetítése 600 Ft-ba kerül, addig a normál film vetítéséért 1020 forintot kérnek. Gyanítom, hogy az így befolyt összeg – nézőszámra bontva; hiszen egységár van, mindegy, hány ember van a vetítésen – az év végi statisztikai eredményeket szépíti. A már említett MOKÉP–MA-FILM szerződés intézkedik a megfelelő forgalmazási körülmények megteremtéséről. A forgalmazó minden filmhez forgalmazási és propagandatervet készít, s ebben rögzíti a film bemutatási időpontját, a film normál és keskeny kópiaszámát, a forgalmazás általános módját, ami a moziüzemi vállalatok részére ajánlás és kötelezettség, meghatározza a propaganda általános céljait, eszközeit. Csakhogy ezek a pontok kizárólag a jelenlegi módszer leírásai. Miután a cél végül is a valóban megfelelő forgalmazási körülmények megteremtése lenne, nem valószínű, hogy a több éves gyakorlat írásos rögzítése szabállyá változtatása, valamit is javíthatna a helyzeten.

Látható tehát, hogy a rövidfilmek forgalmazása a játékfilmekéhez képest rosszabb helyzetben van. Ha a mű – jelen esetben a film – nem kerül közönség elé, nincs visszajelzés, az alkotó könnyebben elbizonytalanodik, s görcsös erőfeszítéssel akar eleget tenni a vélt elvárásoknak.

A forgalmazás hatásai a gyártásra nemcsak ilyen úton érvényesülhetnek. Az együttműködési szerződés a forgalmazónak a gyártó részére kifizetendő jogdíjakról és úgynevezett látogatói részesedésről is intézkedik. A belföldi forgalmazási jog megvásárlásáért a MOKÉP az alábbi jogdíjakat fizeti ki: a kultúrpolitikailag fontos, művészileg kiemelkedő, a Filmfőigazgatóság által kiemelt, továbbá az átlagosnál jelentősen nagyobb látogatottságra számító, vagy „C” kategóriás filmekért 300 ezer; „A” vagy „B” kategóriába sorolt filmeknél 200 ezer; dokumentarista-játék és tévé-koprodukciókért 100 ezer Ft-ot. A jogdíjak összege ugyan elenyésző egy játékfilm költségeihez képest, a gyártónak a pontokba foglalt ösztönzők szerint legjobban a művészfilmek, és a kommerszfilmek készítése fizetődik ki. Ez így jó is lenne, ha a szerződés látogatói részesedésről intézkedő pontja nem az ellenkező irányú ösztönzést tartalmazná: „a forgalmazó a magyar filmek éves látogatottsága alapján látogatói részesedést utal át a gyártónak, mely a stúdió alapját és személyi érdekeltségét szolgálja. Ez a részesedés a bemutatótól számított két évig látogatónként 1,50 Ft, két év után 0,50 Ft.” Az, ami az első pillanatban a művészi alkotások és a kommerszfilmek, másként mondva a „művelődéspolitikai és a közönségpreferencia” ellentéte megoldásának tűnt, egycsapásra a művelődéspolitikai célkitűzések háttérbe szorulását jelenti. Nem csinálhat ugyanis egy stúdió csak művészfilmet, mert szembekerül saját érdekeivel, s kommerszet sem, mert szembekerül a kultúrpolitikával. A magyar film megújulása mindenki által kívánatos, de a szerződésben meghúzódó szabályozók az ellen dolgoznak, hogy a jelenlegi állapotok változzanak.

A fentiek értelem szerint a játékfilmre vonatkoznak. Közművelődési filmekért a forgalmazó jogdíjat nem fizet, a látogatói részesedést meg sem említi. A Balázs Béla Stúdióra ugyanezek érvényesek. Igaz, a Stúdió kísérleti jellegéből fakadóan bemutatásra nem kötelezett filmeket készít, s ezt nem is kell megváltoztatni, de azért természetesen készülnek olyan filmek is (például a Mannheimben nagydíjat nyert Családi tűzfészek, a Térmetszés, a Vannak változások), amelyeket a MOKÉP forgalmaz. Vajon a MOKÉP által forgalmazott filmek után miért ne kaphatna a Stúdió jogdíjat? Netán látogatói részesedést? Egy ilyen kis költségvetésű stúdió esetében két-háromszázezer forint is sokat jelent, hiszen ennyiből itt filmet lehet csinálni! A befolyó összeg növelhetné a Stúdió-alapot, s fedezhetné az évről évre emelkedő gyártási költségek egy részét.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/11 38. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7275