KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/április
#METOO HOLLYWOOD
• Huber Zoltán: A nemek arca Hollywood lázadása
• Schubert Gusztáv: A meteor Az erő mítosza
• Vágvölgyi B. András: Elbizonytalanodó halálbiztos Tarantino vs. Uma Thurman
• Baski Sándor: A férfi megfizet Erőszak és bosszú
• Sepsi László: Az oroszok voltak Vörös veréb
ÚJ RAJ
• Benke Attila: A Fruitvale metrómegállótól Wakandáig Ryan Coogler
HACKER-FILMEK
• Barotányi Zoltán: Ördög bújt a processzorba Hacker-filmek
• Barotányi Zoltán: Ördög bújt a processzorba Hacker-filmek
JEAN-LUC GODARD
• Ádám Péter: A forradalom délibábja Jean-Luc Godard 1968-ban – 1.rész
MAGYAR MŰHELY
• Murai András: Amnézia ellen Magyar Gulág-filmekről
• Németh Brigitta: Amnézia ellen Magyar Gulág-filmekről
• Hirsch Tibor: Kádár-kori álmok: az emancipáció Nők, akik figyelnek
• Báron György: A leselkedő Isten A rossz árnyék
• Soós Tamás Dénes: „Hiánycikk az emberszeretet” Beszélgetés Lengyel Balázzsal
• Bokor Ágnes: „Művészkedni sokkal könnyebb” Beszélgetés Bergendy Péterrel
• Kránicz Bence: Sugárzó szomorúság Új magyar kisjátékfilmek
FESZTIVÁL
• Simor Eszter: A valóság rekonstrukciója Berlin
• Rudolf Dániel: Magánbűnök, közerkölcsök Cseh és Szlovák Filmkarnevál
KRITIKA
• Kolozsi László: Thália szabadtéri temploma Vándorszínészek
• Forgács Iván: Kiúttalan A szelíd teremtés
• Vajda Judit: A frontkatonák csodálatos élete Viszontlátásra odafönt
MOZI
• Kovács Kata: Ismaël szellemei
• Pethő Réka: A hely
• Kovács Patrik: Hívatlanok 2: Éjjeli préda
• Huber Zoltán: Bosszúvágy
• Alföldi Nóra: Táncterápia
• Sárkány Anna: Derült égből család
• Fekete Tamás: Nyúl Péter
• Benke Attila: Szellemek háza
DVD
• Pápai Zsolt: Az 54. hadtest
• Pápai Zsolt: Az 54. hadtest
MOZI
• Kránicz Bence: A párizsi vonat
• Baski Sándor: Tomb Raider
• Tüske Zsuzsanna: Éjszakai játék
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi
DVD
• Kovács Patrik: Büntető ököl
• Benke Attila: Hullagyáros
• Kovács Patrik: Kőkezű
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi
DVD
• Pápai Zsolt: Hegyek között

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Jacques Audiard: A próféta

Madarat tolláról

Gyenge Zsolt

Jacques Audiard cannes-i nagydíjas börtöndrámájának hőse veszedelmes viszonyok közt próbálja túlélni büntetését.

Félénk arab srác áll a börtönudvar szélén, zsebredugott keze, behúzott válla jelzi: neki senkivel semmi dolga. Nincs benne indulat, csak a szemei fürkészőbbek a szokásosnál. Pedig az udvaron tapintani lehet a feszültséget, egy ilyen intézményben ez azon kevés nyilvános helyek egyike, ahol az identitást és a hierarchiát látványosan ki lehet fejezni. A rendező számára olyan ez a hely, mint a tanárnak a tábla: Audiard rendszeres időközönként – ahogy a pedagógus újra és újra a tábla felé fordul – ide rajzolja fel az egész történetet mozgató, folyamatosan változó viszonyrendszer éppen aktuális állapotát.

Az ő világaiban ugyanis a szokásosnál is nagyobb súlya van a kapcsolatoknak. Jacques Audiard hőseinek sorsa – a nagy modern filmek tépelődőivel ellentétben – nem önmagukba van írva. Figurái – akár ezt, akár az előző nagy port kavart filmjét, a Halálos szívdobbanást vizsgáljuk – nem önmaguktól azok, amik, hanem viszonyaik, mondhatni kapcsolati hálójuk határozza meg őket. Nem belülről fakadó motivációk, tudatos döntések irányítják tetteiket, inkább aszerint alakulnak történeteik, hogy kikkel kerülnek kapcsolatba. Sodródnak ők is, mint az előbb említett, helyüket nem találó modernek, de a kiindulópont, a hozzáállás teljesen más: a francia rendező állandóan lesben álló alakjai nem egzisztenciális kérdésektől űzötten bolyonganak, hanem kiemelkedő kommunikációs képességeiknek köszönhetően másoknál korábban vesznek észre véletlenül adódó lehetőségeket, amelyekre aztán ráhagyatkoznak.

Bármennyire ellentmondásként is hangozzék e szóösszetétel (Franciaországban nem az), Audiard-t általában „igényes tömegfilmek” szerzőjeként tartják számon. Mivel kitűnően ismeri a műfaji filmek hatásmechanizmusait, bármikor képes azokat a legmagasabb fokon reprodukálni. A próféta ugyanis első pillantásra nem más, mint egy különösen okosan megírt börtöndráma, a szubjektív élmények megragadására koncentráló fényképezéssel és rendkívül hiteles alakításokkal. Malik (Tahar Rahim) egy tisztázatlanul maradó bűntény miatt hat évre börtönbe kerül, ám ott az első pillanatban kiszúrja a korzikai maffia feje, mivel éppen egy arab bentlakót kellene kinyírni. A némi habozás után és egy kis lelkiismeret-furdalás árán sikeresen elvégzett feladat valójában egy újabb kapcsolatrendszer kialakításának esélyét kínálja fel Maliknak. Az udvarra rajzolt „ábrában” azonnal láthatóvá is válik az új szituáció, azonban az erőviszonyok és a szemben álló csoportok megismerése Malik számára nem az otthonra („családra”) lelést, hanem újabb kapcsolatok lehetőségeit jelenti. A rengeteg kiszámíthatatlan fordulat során a fiatal srác véletlenszerűen botlik bele az újabb barátokba, üzlettársakba és ellenfelekbe, és közöttük lavírozgatva próbál a felszínen maradni. A véletlenszerűség egyébként már a ravasz címadásban is tetten érhető: a főhősre aggatott „próféta” jelző nem egy a tulajdonságaiból levezetett beszélő név, hanem az egyik rosszfiú öntudatlan beszólása, amikor meglepődik azon, hogy hősünk egy fura déja vu élmény révén előre tudja, hogy állatok fognak az útra szaladni.

A próféta időnként húsba vágóan hiteles, feszültséggel teli, de az átlagosnál hosszabb, széttördeltebb dramaturgiájú mozi. Audiard ugyanis megpróbálta ábrázolni ezt a sodródó életérzést, amelynek szabálytalan, pillanatokra leülő, majd hirtelen lendületbe jövő ritmusa mindig váratlan fordulatokat eredményez. A rendező műfaji tudatosságát jelzi, hogy a zsánernek megfelelően a történetben van jellemfejlődés is, azonban ezt is valami különös esetlegesség lengi be. Az életet biliárdasztalként elképzelő Malik gátlástalanul pattan egyik golyótól a másikig, és mivel a vele történteket nem a maga döntéseiből eredőnek gondolja, ezért furcsa módon teljesen hiányzik belőle az etikai érzék. Eltávolodva (felülemelkedve?) mindentől, nem tud és nem is akar erkölcsi kérdést csinálni az életében adódó döntési szituációkból. Amint azt a gyönyörű, egyszerre megnyugtató és elbizonytalanító befejezés tökéletesen mutatja, Malik tettei és viselkedése következményeire nem gondolva végletesen a jelenbe, éppen működő viszonyaiba és az azokból fakadó értékrendbe lapítva él, anélkül, hogy megkérdőjelezésük egy pillanatra is felmerülne benne. Ezek egy következő impulzus hatására amúgy is azonnal lecserélhetővé válnak. Vajon ez lenne a posztmodern utáni, 21. századi egzisztencializmus? Ha Sartre ezt megélte volna…


A PRÓFÉTA (Un prophete) – francia, 2009. Rendezte: Jacques Audiard. Írta: Jacques Audiard, Thomas Bidegain és Abdel Raouf Dafri. Kép: Stéphane Fontaine. Zene: Alexandre Desplat. Szereplők:Tahar Rahim (Malik El Djebena), Niels Arestrup (César Luciani), Adel Bencherif (Ryad), Gilles Cohen (Prof), Antoine Basler (Pilicci). Gyártó: France 2 Cinéma / UGC / France 2 / Canal+. Forgalmazó: Szuez Film. Feliratos. 154 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/12 53-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9999