KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/július
VIETNAMI HÁBORÚ
• Soós Tamás Dénes: A sajtó hatalma, a hatalom sajtója Vietnam és a média
• Vágvölgyi B. András: Éles képek Haditudósítók Vietnamban
• Benke Attila: Virágnyelven a borzalomról A vietnami háború allegóriái
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Kékfény az alagút végén A Kádár-kori bűnfilm
• Szivák Bernadett: Irinyi mindig újrakezdi Beszélgetés Cibulya Nikollal
ÚJ RAJ
• Teszár Dávid: Még közelebb Naomi Kawase
TUDOMÁNYTÓL MÁGIÁIG
• Géczi Zoltán: Vissza a jövőbe! Sci-fi prognózisok
• Huber Zoltán: Végzetes vonzerő A Marvel-fantasy világképe
PASOLINI
• Pólik József: A sivatag polgárai Pasolini Teoréma – 1. rész
FILM ÉS IRODALOM
• Talabos Dávidné: A „szív írója” Dickens-adaptációk
• Bikácsy Gergely: A montázs, Bazin és mi André Bazin
FESZTIVÁL
• Gyenge Zsolt: Feminin fesztivál Cannes
• Baski Sándor: Provokálok, tehát vagyok Kolozsvár
KÖNYV
• Koósz István: „Mondottam, ember: küzdj…” Hirosima gyermeke
KRITIKA
• Margitházi Beja: Ameddig bírod Egy nő fogságban
• Barotányi Zoltán: Adj király katonát! Hitler kontra Picasso; Kim Dzsongil bemutatja
MOZI
• Kolozsi László: A fa alatt
• Baski Sándor: Ramen Shop – Ízek a múltból
• Lovas Anna: Könyvklub
• Szalkai Réka: Az élet napos oldala
• Vajda Judit: Szerelembe gurulva
• Parádi Orsolya: Egy burka, egy nadrág
• Andorka György: Solo: Egy Star Wars-történet
• Kránicz Bence: Férfiak fecskében
• Huber Zoltán: Jurassic World: Bukott birodalom
• Roboz Gábor: Felelsz vagy mersz
• Pethő Réka: Nem vagyok sorozatgyilkos
• Tüske Zsuzsanna: Örökség
• Benke Attila: Gotti
DVD
• Kovács Patrik: A bátrak háborúja
• Benke Attila: A jogdoktor
MOZI
• Varró Attila: Ocean’s 8 – Az évszázad átverése
DVD
• Bata Norbert: Szörnyszülők
• Pápai Zsolt: Nemek harca
• Pápai Zsolt: Bérgyilkos Mary
• Kránicz Bence: LEGO Tini szuperhősök – Gonosz gimi
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Természetfilmek

Magyar természetfilm

Tragikus aranykor

Kovács Kata

Szavakban ma már szinte mindenki természetvédő, ha a valóságban is így lenne, a magyar természetfilmnek nem kellene kegyelemkenyéren tengődnie.

A hazai filmes közbeszédben egyszerre szokás a magyar természetfilm válságát és a kivételesen tehetséges ismeretterjesztõ-filmes alkotók jelenlétét emlegetni. Kik ezek az alkotók, mit értünk a válságon, és miért van a magyar természetfilm a dokumentumfilmhez, vagy akár a játékfilmhez képest veszélyben?

*

A 42. Magyar Filmszemle tudományos-ismeretterjesztõ kategóriájának fõdíját, a Kollányi-Ágoston díjat Török Zoltán munkája, a Vad Magyarország – A vizek birodalma nyerte. A filmre vetítésének elsõ tizenegy napján több mint háromezren váltottak jegyet, ezzel a számmal az idén bemutatott magyar filmek között azonnal a második legnézettebb lett. Ennek alapján tévedés tehát a magyar természetfilm, vagy akár a tudományos-ismeretterjesztõ film háttérbe szorulását – ahogyan azt a magyar filmgyártás egésze kapcsán szokás – a közönség érdektelenségével összefüggésbe hozni. „Egész estés magyar természetfilm hosszú évtizedek óta nem született. Homoki Nagy István (1914–1979) klasszikus természetfilmjeit (Vadvízország – 1951, Gyöngyvirágtól lombhullásig – 1953, Cimborák – 1958-’60) generációk nézték gyönyörködve. S hogy a mûfajra a mozinézõk is kiéhezettek, azt a külföldi egészestés természetfilmek (Mikrokozmosz, Vándormadarak, Pingvinek vándorlása, vagy a még korábbi Sivatagi show) sikere is bizonyítja. Nem elhanyagolható az említett új magyar természetfilm megvalósításának rendkívül magas színvonala sem. A magyar vízi és vízközeli élõvilágot páratlanul látványos és bravúros felvételekkel hozza a nézõhöz közel” – magyarázza a Vad Magyarország sikerének okát Bakos Edit, a filmet bemutató Uránia Nemzeti Filmszínház igazgatója, a szemle tudományos-ismeretterjesztõ szekciójának zsûrielnöke. „Az elmúlt évben szokássá vált a filmszakmában arra licitálni, melyik területnek, mûfajnak nehezebb a helyzete. Kétségkívül tragikus, hogy csõdközeli állapotba jutottak producerek, a kifizetetlen normatív támogatások hiányában bezárnak artmozik és megszûnnek forgalmazócégek. A tudományos-ismeretterjesztõ filmekre az MMKA által biztosított támogatás azonban már a válság kirobbanása elõtt folyamatosan csökkent, miközben a filmgyártásra fordított összegek nõttek. A 2010-es – végül ki sem osztott –, a tudományos-ismeretterjesztõ filmre meghatározott támogatás összege a 2006-os keretnek mindössze ötvenhét százaléka volt” – teszi hozzá.

Az MMKA égisze alatt egészestés természetfilm nem készült; Török munkája is az észak-német közszolgálati média, az NDR Naturfilm és részben az NKA támogatásával született. Az új hazai finanszírozási rendszerben a tervek szerint a rövidfilmek az MTVA-hoz (Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelõ Alap) kerülnek, az egészestések pedig a Nemzeti Film Alaphoz. Kormos Ildikó szerkesztõ-rendezõ, a Magyar Tudományos Filmegyesület elnöke szerint így a korábbinál jobb helyzetbe kerülhetnek az egészestés ismeretterjesztõ filmek, a rövidebb természetfilmek, sorozatok viszont rosszabba. „A nemrég még világhírû magyar természetfilm nem áll meg a saját lábán, mert a rendszerváltás óta egymást váltó kormányok egyike sem tartotta a nemzeti kultúra és a természetvédelem szempontjából igazán fontosnak. Nem hiszem, hogy szerencsés ötlet a filmszakma darabokra tépése, mûfajok, területek filmhossz szerinti szétszakítása. A magyar természetfilmesek nemzetközi viszonylatban is megállják a helyüket. Nincs szégyellnivalójuk se tehetségüket, se technikai tudásukat illetõen. Mellõzöttségük az itthoni kultúrpolitika hibája. Nem csoda, ha kapcsolatot keresnek – és találnak is – külföldi csatornákkal. Én mégis azt hiszem, hogy Magyarország kivételes természeti kincseinek a megörökítése hazai feladat, ami nem testálható másra. Itthonról kell finanszírozni, és az elkészült igényes filmeknek nemzeti kultúránk értékeit kell gyarapítaniuk” – összegzi a jelenlegi helyzetet.

Azért is sajátos a magyarországi helyzet, mert a külföldi gyakorlattól eltérõen az ismeretterjesztõ filmet – elsõsorban tematikai szempontok alapján – mind finanszírozási, mind elméleti szempontból szokás teljesen elválasztani a dokumentumfilmtõl.Kormos Ildikó például a következõképp nyilatkozik a különbségrõl. „Formailag egy ismeretterjesztõ film használhat dokumentumfilmes, játékfilmes, animációs elemeket, eszközöket is. Attól még nem lesz se dokumentum, se animációs, se játékfilm. Mostanában mégis összemossák a dokumentumfilmet az ismeretterjesztõvel, pedig ez itt, Magyarországon mindig is két különbözõ filmes terület volt. A tartalmat illetõen a dokumentumfilm inkább a társadalmi problémák felé fordul, sajátos eszközeivel tükröt tart a társadalom elé. Az ismeretterjesztõ film pedig kulturális és természeti értékeket tesz közkinccsé, tudományos érdekességeket, eredményeket fordít hétköznapi nyelvre. Szép hagyomány nálunk, hogy az ismeretterjesztõ film legsikeresebb ága a természetfilm.”

 Bakos Edit szintén a természetfilm-kategórián belüli sajátos helyzetét hangsúlyozza. „Az elkészült ismeretterjesztõ filmek között viszonylag alacsonyabb a természetfilmek száma, ami azt jelzi, hogy ez a mûfaj legköltségesebb ága. Külsõ finanszírozás nélkül nem tudja elkezdeni az alkotó a természetfilm forgatását, ezért van olyan égetõ szükség a biztos támogatásra. Pedig ezt a nagy hagyományú, a magyar filmnek sok sikert hozó területét ma is kiváló alkotók mûvelik, mûvelnék, ha lenne rá forrás: Kormos Ildikó, Sáfrány József, ifj. Kollányi Ágoston, Szabados Tamás nevéhez számos felejthetetlen, elsõsorban a magyar táj, élõvilág csodáit bemutató alkotás kapcsolódik. Szerencsére felnõtt egy tehetséges, a külföldi megrendelõk között is otthonosan mozgó, a legfejlettebb technikát is rutinosan használó generáció (Mosonyi Szabolcs, Török Zoltán, Molnár Attila Dávid, Tóth Zsolt Marcell, Kocsis Tibor), akik témaválasztásuk okán is versenyképesek a nemzetközi piacon. Megtaláljuk filmjeiket a National Geographic, a Spektrum, a Discovery, az Animal Planet mûsorán ugyanúgy, mint a magyar csatornákon.”

Mosonyi Szabolcs, a Vad Magyarország operatõre, maga is rendezõ, producer (Pannon sivatag, Gyapjas pille) szintén a dokumentumfilm és az ismeretterjesztõ film elkülönítésére szavaz. „Bár külföldön ezeket a mûfajokat sokszor egy kalap alá veszik, a non-fiction documentary kategórianév alatt (például a Media Desk pályázat), én ezzel nem értek egyet. Alapvetõ különbséget a népszerûségükben látok, gondoljunk csak bele, hány ismeretterjesztõ tévécsatorna van és hány kifejezetten dokumentumfilmes. Leegyszerûsítve és sarkítva: a nézõ szívesebben néz fantasztikus felvételeket lenyûgözõ tájakról, érdekes jelenségekrõl, mint borzalmas felvételeket emberek szenvedésérõl. A dokumentumfilmnél a történet a lényeg, ez a természetfilmeknél gyakran háttérbe szorul. A természetfilmek képi megjelenítése az összes filmes mûfaj között vezetõ helyen áll. Egy-egy film tudományos felfedezéseket is hordoz. A szuperlassítós kamerák, a csillagfény kamerák, a makro- és teleoptikák mind ezt a mûfajt szolgálják azzal a közös céllal, hogy a nézõket lenyûgözzék képileg és tudományos szempontból is.”

Mosonyi a kérdésre, „Milyennek látja a magyar természetfilm helyzetét?”, a fent felsorolt anyagi okokra hivatkozva elõször annyit mond: „Tragikusnak”. Hozzáteszi, „Ma mindenki túlélésre játszik. Forgalmazási szempontból gyakorlatilag csak a Spektrum maradt, vagy oda lehet adni ingyen a helyi tévéknek a filmeket. A Duna Televízió Talpalatnyi zöld címû mûsora jelenleg szünetel, kérdés, hogy õsszel újra indul-e. A szerencsésebbeknek összejön néha egy-egy LIFE-os vagy televíziós szerzõdés”. Ugyanerre a kérdésre Török Zoltán a következõképpen reagál. „Második aranykor. Soha ennyi díjat nemzetközi filmfesztiválokon nem nyertek magyar természetfilmek. Van néhány alkotó (Mosonyi Szabolcs, Pálfi Szabolcs) és csoport (például a Természetfilm.hu Tudományos Filmmûhely), aki rendre magas színvonalú produkciókkal rukkol elõ.” Török nem aggódik a forgalmazás és a magyar finanszírozási rendszer átalakítása miatt: filmjeit nagyrészt külföldrõl finanszírozzák, és ahogyan mondja, ha jó a film, kis kreativitással, „árukapcsolással”, állami segítség nélkül is megoldható a terjesztés moziban, televízióban, interneten, blu-ray-en.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/08 34-35. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10726