KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/augusztus
TERMÉSZET VS. CIVILIZÁCIÓ
• Nemes Z. Márió: A Nagy Szakadék Xenoökológia a természet „halála” után
MAGYAR MŰHELY
• Pazár Sarolta: Ráncok a lélekben Zolnay Pál (1928-1995) – 2. rész
TERMÉSZET VS. CIVILIZÁCIÓ
• Varró Attila: Végtelen világ Sarkvidéki ökohorror
• Pernecker Dávid: Annyi mindent nem láttunk még Bolygónk, a Föld 2.
• Barotányi Zoltán: Fentről minden szebb Volt egyszer egy bolygó
ÚJ RAJ
• Pernecker Dávid: Szembe nézni, nem megtörni Alex Garland
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Lélekmérnök önarcképek Kádár-kori álmok
• Soós Tamás Dénes: „Feketeseggű lettem” Beszélgetés Csuja Lászlóval
• Kránicz Bence: Eszkimó asszony gyereket nevel Virágvölgy
• Szivák Bernadett: Aki bújt, aki nem Beszélgetés Schwechtje Mihállyal
JURAJ HERZ
• Zalán Vince: Valóságos és képzelt sátánok Juraj Herz (1934 – 2018)
• Varga Zoltán: Macskaszemen keresztül Juraj Herz rémmeséi
PASOLINI
• Pólik József: A sivatag polgárai Pasolini Teoréma – 2. rész
PERZSA TÜKÖR
• Kránicz Bence: A tiltás virágai Jafar Panahi és a cenzúra
PASOLINI
• Csantavéri Júlia: Archaikus modernitás Pasolini és a görög mítoszok
KÖNYV
• Mészáros Márton: Közép-Európából importálva Muszatics Péter: Bécs, Budapest, Hollywood
• Varga Zoltán: Párhuzamosok találkozása Lichter Péter: Utazás a lehetetlenbe
• Schubert Gusztáv: Keserű igazságok Gervai András: Állami álomgyár
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Labdarúgó-világbajnokság A bíró szeme
KRITIKA
• Szíjártó Imre: Egy nyáron át énekelt Nyár
• Baski Sándor: Nem vagyok boszorkány Nők pórázon
• Pethő Réka: Hatását vesztett optimizmus Könyvesbolt a tengerparton
• Benke Attila: Drogbárók végzete Sicario 2. A zsoldos / Escobar
MOZI
• Varró Attila: Skate Kitchen
• Vincze Teréz: Ízlés szerint fűszerezve
• Baski Sándor: A kutyám nélkül soha
• Kovács Patrik: Szupercella 2: Hades
• Tüske Zsuzsanna: Sodródás
• Huber Zoltán: Felhőkarcoló
• Benke Attila: Hangya és Darázs
• Varga Zoltán: A hihetetlen család 2.
• Parádi Orsolya: Papás-babás
• Soós Tamás Dénes: Haverok harca
• Kovács Kata: Túl szexi lány
• Fekete Tamás: Mamma Mia! Sose hagyjuk ABBA
DVD
• Benke Attila: Megcsalási engedély
• Pápai Zsolt: Sidney Hall eltűnése
• Géczi Zoltán: Sötétségben
• Kovács Patrik: Gyerekrablók
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Franciaország sötét oldala

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Orvos vagyok

Gyógyítsuk meg egymást!

Székely Gabriella

 

Gyöngyössy Imre és Kabay Barna is találtak egy küldetéses embert. Dr. Szabó István is a társadalom betegségeinek orvoslására érez elhivatottságot, kevésbé látványosan ugyan, mint filmbéli rokona. „Orvos vagyok, átlagember” – mondja a lapátfüleit lenövesztett hajával palástoló, ízes beszédű, valóban átlagos külsejű fiatalember a dokumentumfilm első perceiben...Személyes orvosi problémáim sem túl magas színvonalúak, sem túl specifikusak. Talán csak mint kortünet érdekesek.” Szívesen feltárulkozik, önként felfekszik a filmes műtőasztalra, hogy megvizsgáljuk. A rendezőkön múlik tehát, hogy valóban érdekes kortünet diagnózisát kapja-e a néző.

Gyöngyössyék kerettörténettel indokolják filmes vizsgálódásuk okát. Szabó doktor pesti orvoskollégája, Dr. Chatel Rudolf egy baseli orvoskongresszuson szándékszik a szakma elé tárni közös betegük kórtörténetét. Szabó doktor Ágnest a biológiai halálból hozta vissza pár évvel ezelőtt a Korányi kórház fiatal toxikológusaként. Ezért keresi meg őt Chatel új, vidéki munkahelyén, hogy az orvos személyiségének szerepéről, az orvos és betege közti együttműködésről faggassa kollégáját. Az alkalmi riporterrel együtt így ismerkedünk meg a csodatevő, halott-támasztó hírében álló Szabó doktorral.

Látjuk munka közben, falusi házak ajtaján kopogtatni, nagy dunnás ágyak szélén megnevettetni a riadt, betegséghez nem szokott parasztembereket. Halljuk a kórház felvételi osztályán a mentőtől, fehér köpenytől, gyógyszerszagtól rémült betegeket nyugtató szavait Halljuk a gyógyultak hozsannáit, fejkendős öregasszonyok szemérmesen kacér vallomásait. És halljuk őt magát, amint szerényen és pontosan fogalmazza meg természetes hitvallását: szükséges „a meggyógyításhoz a szaktudáson túl az a tehetség, mágustapasztalat, elhivatottság is, a betegekkel való azonosulási készség, ami ősről ősre száll miránk, orvosokra”.

A csodadoktor titka tehát ilyen egyszerű. Arról van szó csupán, hogy nemcsak a gyomorfekélyek, sejtszaporulatok, a vérképek és röntgenleletek érdeklik, hanem a beteg, akinek gyomorfekélye vagy leukémiája van. Nem agyvérzést, hanem embert gyógyít. Nem fekteti rá a beteget a kórházgyár futószalagjára, hanem az első pillanattól az utolsóig mellette marad. Tudja, hogy a legfelvilágosultabb beteg is „tele van irracionális félelemmel, hiedelemmel. A félelem, a remény, a fájdalom erejével kapaszkodik” orvosába. Csodát és gyógyulást vár tőle. És az orvosnak csodát kell tennie.

Valóban kóros kortünet, tehát a normálistól eltérő Szabó doktor esete? Annyira, hogy hőssé nőhet a mozi vásznán? Mert hiszen világos, hogy Gyöngyössy és Kabay nem orvosfilmet forgattak. Az orvos-riporter szakmai kérdéseire adott válaszok nyomán egy magatartást rajzolnak meg. Olyan ember portréját, akinek ügyintéző világunkban az ügy is fontos, nemcsak az intézése. Akinek agyában a szavak megőrizték jelentésüket, az egykori eskü nem gépiesedett jelszóvá. Megszállottan követi régi fogadalmát. És amint „azon kapja magát”, hogy a „legnagyobb erőfeszítéseket is csak rutinból, szakmai reflexből” csinálja, ugrik egyet a „mélyvízbe”, otthagyja pesti kórházi állását, elmegy vidékre körorvosnak.

„Született antikarrierista vagyok” – mondja. „A szakmai közösségből is kiszorulunk. Tudományos munkát sem végzek. Persze tarokkpartira sincs időm eljárni, ahol sok minden eldőlhet. Nem marad itt más, csak az ember optimizmusa.”

Miért kell ahhoz optimizmus, hogy az ember tisztességesen végezze a munkáját? Ennek a kórtünetnek diagnózisára vállalkozik a film. Nincs orvosi javallata, nem ad receptet, követi Szabó doktor példáját, aki érzékletesen úgy fogalmaz: tartsuk meg a „bőr-bőrhöz” kontaktust a beteggel. Gyöngyössyék „bőrközelbe” hozzák Szabó doktort. Olyan állapotot rögzítenek tárgyilagosan, amikor az átlagember egyszer csak különössé válik, pusztán azért, mert teszi a dolgát. Hőssé kényszerül a korántsem hősies alkat. Korunk hősévé.

De az Orvos vagyok című filmben Szabó doktor mégsem nő olyan hatásos filmhőssé, mint előző küldetéses társa Kósa Ferenc művében. Pedig a csodadoktor, csodacsepp váró hipochonder nézőnek (amilyenek mindnyájan vagyunk) ugyancsak érzékeny pontjait tapogatja Gyöngyössy és Kabay. Ők is találtak egy ösvényt, amelyen közel férkőzhetnek érdeklődésünkhöz, és mégsem veszik igazán birtokba a terepet. Persze nyilván könnyebb volt hatásos, klasszikus mozihőst faragni egy olimpiai bajnokiból, mint egy lapátfülű körorvosból. De éppen az új hollywoodi sikerek bizonyítják: az alacsony, kopasz, pocakos, jelentéktelen kisember-filmhős formálásának is megvan a dramaturgiája. Hogy robbantson, felkavarjon, nézőtábort toborozzon, hatásosan kell megjeleníteni a vásznon. Gyöngyössyék nem úgy szervezték köréje a valóságot, nem hozták olyan helyzetekbe, hogy okos mondatai igazi erővel szóljanak. Megtudjuk, mit gondol a szakmájáról, a világról, de személyisége nem bontakozik ki előttünk. Belesimul a dokumentumok szövetébe, mindennapi tevékenységének krónikájából nem rajzolódik ki érzékletesen emberi arca, amit a néző szeme, emlékezete megőriz. Gyöngyössy és Kabay nem fogadták meg hősük orvosi tanácsait. Megvizsgálják vércsoportját, vérnyomását, testhőmérsékletét, megállapítják a betegséget, s közben éppen magáról a betegről felejtkezünk meg.

Nem hiszem, hogy Szabó doktor lénye akadályozta volna a rendezőket. Hiszen a filmből, a betegektől értesülünk varázslatos, érzelmeket lobbantó egyéniségéről. Az isten is filmhősnek teremtette. Így azonban ahhoz, hogy igazán a vonzásába kerüljünk, el kell mennünk a Hosszúhegyi Állami Gazdaságba, vagy a dél-alföldi falvakba, és orvosi kezébe kell adnunk szabálytalan pulzusunkat.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/04 04-05. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7894