KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/december
ÁLOMLABIRINTUS
• Varga Zoltán: A nyelvöltögető prágai szürrealista Jan ©vankmajer-portré – 1. rész
• Bereczki Zoltán: A ciklon szeme Lynch, Hofstadter, Escher
MAGYAR MŰHELY
• Pataki Éva: „Mindenki Liv Ullmann akart lenni” Beszélgetés Tordai Terivel
• Kránicz Bence: „Iszonyú sok hülyeséget csinálok” Beszélgetés Reisz Gáborral
• Huber Zoltán: Van tovább Rossz versek
• Hegyi Zoltán: A személyesség hitele Beszélgetés Oláh Katával és Csukás Sándorral
• Pető Szabolcs: Kézműves film Beszélgetés Papp Károly Kásával
• Baski Sándor: Baljós Budapest X – A rendszerből törölve
TÉNYKÉPEK
• Benke Attila: Rakétával az Új Vadnyugatra Az amerikai űrprogramok filmen
• Barkóczi Janka: Teaidő Képregény-újságírás: Joe Sacco
• Kránicz Bence: „Már ünnepünknek vége” Orson Welles: The Other Side of the Wind
• Kovács Patrik: Kész cirkusz Silvio és a többiek
FESZTIVÁL
• Benke Attila: Reflektorfényben a látványtervező Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál – Szolnok
• Schubert Gusztáv: Selyem és vér Velence
KÖNYV
• Fekete Tamás: Övezze kultusz! Lichter Péter: 52 kultfilm
KRITIKA
• Nemes Z. Márió: Pokolgiccs A ház, amit Jack épített
• Barkóczi Janka: Metamorfózis Lány
• Soós Tamás Dénes: Az empátia határai Hamis szelek
TELEVÍZÓ
• Varró Attila: Yellowstone Ahol a bölény dübörg
MOZI
• Vincze Teréz: Lucia látomásai
• Jankovics Márton: Milliárdos fiúk klubja
• Alföldi Nóra: McQueen
• Hegedüs Márk Sebestyén: Még mindig itt vagyunk
• Huber Zoltán: A Hunter Killer-küldetés
• Varga Zoltán: Mara
• Benke Attila: Ami nem öl meg
• Kovács Patrik: Bérgyilkost fogadtam
• Roboz Gábor: Hozzám jössz, haver?
• Tüske Zsuzsanna: Pizzarománc
• Pethő Réka: Legendás állatok – Grindelwald bűntettei
• Varró Attila: A belleville-i zsaru
DVD
• Gelencsér Gábor: Federico Fellini válogatás
• Kovács Patrik: Sirály
• Benke Attila: A sztárok nem Liverpoolban halnak meg
• Tóth Menyhért: Őrzött idő
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A halál angyalai

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Brit Brigantik

Brit bűnfilmek

A világ tetején

Varró Attila

Az Olimpia óta a brit főváros újfajta bűnügyi filmek fellegvára lett.

Újabb zsánerhullám emelkedik mind magasabbra az elmúlt esztendő brit filmfelhozatalában, markáns közös vonásokkal, szinte kizárólag elsőfilmes (író)-rendezőknek köszönhetően, akik szemében a közelmúltban átrendeződő városkép újfajta bűnfilmek színterévé vált. Az ezredfordulón megindult felhőkarcolóláz (melyből olyan építészeti kuriózumok sarjadtak, mint az Uborka becenevet viselő irodaépület vagy a 230 méteres Heron-toronyház), ami a tavaly átadott „Shred”-del, az EU jelenlegi legmagasabb épületével, érte el csúcspontját, valamint az Olimpia folytán lezajlott jelentős átépítések (középpontban a heves indulatokat kiváltó ArcelorMittal Orbit kilátójával) Londonból röpke egy évized alatt ultramodern metropoliszt varázsolt. A City éjjeli óriástotáljain az ódon műemlékek eltörpülnek az üvegacél monstrumok tövében – neonfényű látképe pedig mára kötelező összetevője, sőt esetenként egyik főszereplője a brit bűnfilmeknek. Az All Things to All Men, a Welcome to the Punch, az I against I, a Kolibri-kód vagy az olimpiai felhajtás közepette formát öltő Boyle-opusz, a Transz a műfaj új arcát mutatják meg a nagyközönségnek, merészen szakítva a szocreál bűndrámák brit tradíciójával (amelyből tavaly számos rendszerbíráló darab került ki a Plan B-féle iLL Manors hoodie-tablójától a Twenty8k gettókrimijéig) vagy akár a korábbi trendet jelentő Guy Ritchie-féle posztmodernnel (amelynek kimúlását olyan friss kudarcot bizonyítják, mint a Comes a Brighter Day heist-komédiája). A hőzöngős zsánerirónia helyébe komor dráma kerül, a szűkszavú gengszterhősök ádáz nyomozókkal (All Things to All men, Welcome to the Punch) vagy mindenre elszánt civilekkel (I against I, Trance) keverednek elkeseredett párharcba, a bohókás stílkavalkádot pedig egy feszesebben, fegyelmezettebben komponált urbánus látványvilág váltja fel. Mintha csak a korszerű amerikai városképpel a kurrens amerikai zsánerkép is otthonra talált volna a gyilkos ígéretek, meccspontok és gyönyörű mocsokságok Londonjában: a legfrissebb generáció példaképeit elsősorban Michael Mann és a Szigorúan bizalmas jelentik – utóbbit az All Things to All Men több ponton konkrétan megidézi, előbbi életművét a Welcome to the Punch (Szemtől szembe) és az I against I (Collateral) használja sorvezetőül.

A friss hajtások legjellemzőbb vonásait két klasszikus brit zsánererény, a passzív, kiszolgáltatott bűnprotagonista és a vérprofi heist-akció nemzeti motívumainak felelevenítése és átrajzolása jelentik. Az 50-es években (komoly késéssel) megszülető klasszikus brit gengszterhős kezdettől közelebb áll a noir-árnyalatokhoz, főként annak köszönhetően, hogy a celluloid-alkaponék bűncézáraival szemben a megváltó nagy dobásban hisz és akciói során saját érzelmei jelentik rá a fő veszélyt. Míg azonban a hajdani Stanley Baker-bűnfilmek esetében mindössze a gengszteridentitás került kereszttűzbe (profi bűnöző vagy szerelmes kisember), az ezredforduló főhőseinél már a személyiség totális káosza kavarog. Összemosódnak vagy akár felcserélődnek a törvényesség pólusai, önbíráskodó, sötét lelkű rendőrhősök kergetnek bosszúvágytól rendőrt játszó bűnözőket (Welcome to the Punch, All Things to All Men), piti szerencsejátékos kényszerül maffiagyilkos-szerepbe, miközben a célpontját jelentő profi killer ugyanabból a megbízásból rá vadászik (I against I), alvilágba keveredett kívülállók küzdenek egyszerre zsákmányért, túlélésért, valamint kegyetlen emlékeikkel (Kolibri-kód, Transz). A hajdani személyiségkrízis mára tudathasadássá durvult, miként az I against I kétértelmű címe is jelzi (a filmben egymást hajszoló páros neve egyaránt I-vel kezdődik), ezek a hősök főként saját éjfekete énjükkel keverednek párharcba – valamennyi filmen végigvonul a kettős személyiség motívuma, legyen hordozója Mann-féle rabló-pandúr tükröztetés vagy a Memento mentál-noirjának önmagát leleplező gyilkosa. Mintha csak az ezredfordulós városképek gigantikus tükörfalai ezernyi darabra tördelnék, torzítanák az éjszakáikban élő bűnözőket, útvesztőikben saját magukat vesztenék el – a mai brit bűnfilm alkotói nem csupán a pszicho-thrillerekben találnak új közegre, de egyenesen a modernista gengszterhagyomány (Point Blank, Performance) marsallbotját rejtegetik a tarsolyuk mélyén.

Tekintve, hogy a brit gengszterfilmek késő 50-es, kora 60-as évekbeli fénykorukban szinte kizárólag független ministúdiók égisze alatt készültek, aligha meglepő, hogy a műfajon belül főként a heist-történetek virágzottak. Az egy-két nagy dobással bőséges bevételt szerző alkalmi társulások előszeretettel dolgozták vászonra egy-két nagy dobással bőséges bevételt szerző alkalmi társulások rablómeséit, még annak ellenére is, hogy a bűn zsoldja rendszerint börtön és halál a finálékban. A brit gengszterfilmet azonban saját néplélektana is a heist felé vonzotta: a bravúros rablások ugyanis épp azokat a (bűnöző)erényeket dicsőítették, amelyekkel szívesen azonosultak a szigetország mozilátogatói, úgy mint kemény és profi munka, csapatjáték és önmegtartóztatás, precizitás és alapos felkészültség. Nem véletlen, hogy a heist fénykorban szinte kivétel nélkül (ex)katonák (The Good Die Young, Prize of Arms, Payroll, The Day they Robbed the Bank of England) állnak össze egy-egy pénzes melóra Nagy-Britanniában. A peremlakó, nyomorgó veteránokat, dezertőröket nem csupán kiszolgáltatott szociális helyzetük jogosította fel a rajtaütésekre (lásd a Kolibri-kód kortárs verziójának afganisztáni katonaszökevényét), de kiváló (ki)képzettségük is – a League of Gentleman kis remekművének harctéri specialistái egyenesen ismét „bevonulnak”, hogy a leszerelt ezredes vidéki házában és parancsnoksága alatt zavartalanul felkészülhessenek a békeidős bevetésre saját társadalmuk ellen. A britek hagyományos vonzalma az évezredes osztályrendszerhez a 20. század káoszában többek közt a heistben nyert igazolást (míg az amerikai modell a mob-filmek képében állította ugyanazt pellengérre, lásd a Joe Macbeth vagy a No Orchids for Miss Blandish bűndiktatúráit): a siker egyetlen esélye a feltétlen engedelmesség, az egyéni érdek alárendelése a közös célnak és az önmegtartóztatás – a kudarc végső oka pedig kizárólag ezek bármelyikének megtagadása, nem ám vakvéletlen vagy bravúros hatósági közbelépés.

A tavalyi londoni olimpia gigantikus kísérlete a nemzeti identitás világméretű demonstrációjára (egyben újrastabilizálására az állampolgárokban) szinte szükségszerűen elevenítette fel a klasszikus heist-motívumot, ezúttal azonban az ezredfordulós nyitány kiemelkedőbb darabjaival ellentétben (Szexi dög, Banki meló) a rablóakciók cél helyett eszközzé váltak, a műfaji hangsúlyt áthelyezve gengszterfilmről a thriller felé. A nagy zsákmány továbbra is ott ragyog a főhősök kartávolságában, de az elmúlt év fél tucat brit zsánerpéldájából csupán egyetlen használja a hagyományos heist-struktúrát: az All Things to All Men félidőben végrehajtott bravúros felhőkarcolós rajtaütése ugyanakkor csak ürügy a cselekményben, amelynek korrupt nyomozóhőse londoni csúcsmaffiózót zsarol bele az akcióba, hogy csapdába csalhassa vele a hőn állított magányos szuperbűnözőt. Legyen az a Transz festménylopása, a Welcome to the Punch bankrablása a Canary Wharf egyik toronyházában (vagy akár a Comes a Brighter Day túszkomédiába fulladó ékszerbolti rajtaütése), a heist immár nem a posztmodern elődök happy endre ítélt vágyálma – épp ellenkezőleg, egy rémálom kezdete a filmek nyitányában, egyfajta katalizátorként szolgál a főhős paralizálódásához, súlyos testi-lelki traumát okozva (Boyle-nál amnézia, a Punchban maradandó lábsérülés formájában). A mesés zsákmány manapság nem a közösségi szellem, összetartás és fegyelmezett önmérséklet diadala, ami oly naggyá tette Britanniát (bármilyen hűvös precizitással és szakértelemmel is hajtják végre, híven a zsánerhagyományokhoz) – inkább a téboly, magány és széthullás műtárgyai csiszolatlan gyémántoktól drágakövekkel kirakott antik pillangóbrosson át becses Goya-festményig. Amennyiben a friss bűnfilmek felhőkarcolói a társadalmi felemelkedés gyors lehetőségét jelképezik a törvényen kívüli hősöknek (akcióik rendre toronyházakban zajlanak gengszter-heistoktól a Kolibri-kód igazságosztó leszámolásáig), nem csupán csalóka tükörfelszínük beszédes üzenet, de a kincseiket rejtő kiüresített, jéghidegre világított, geometrikus enteriőrök világa is – a légüres tereké, egyformán távol sikátoroktól és csillagoktól.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/06 14-15. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11444