KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/június
A KÉP MESTEREI
• Soós Tamás Dénes: „Soha nem bírtam lefilmezni a méltánytalanságot” Soós Tamás Dénes Beszélgetés Ragályi Elemérrel – 1. rész
AFROAMERIKAI FILMEK
• Paár Ádám: Fekete és fehér Rasszizmus vagy emancipáció
• Szirmák Erik: Fekete és fehér Rasszizmus vagy emancipáció
• Benke Attila: Hétköznapi rasszizmus Ha a Beale utca mesélni tudna
• Géczi Zoltán: Magas labda Fekete sportolók, fekete sportfilmek
ÚJ RAJ
• Horváth Eszter: Otthon is idegen ÚJ RAJ: Alain Gomis
LATIN-AMERIKAI LEGENDÁK
• Árva Márton: Elátkozott vérvonal La Llorona-filmek
• Teszár Dávid: Moziterápia Alejandro Jodorowsky
• Baski Sándor: A megvilágosodásig és tovább Jodorowsky – Moebius: Incal
FILMEMLÉKEZET
• Bikácsy Gergely: A sínjáró Buster Keaton Kanadában
PANORÁMA
• Forgács Iván: Piacvadászat T-34-gyel Orosz zsáner
MAGYAR MŰHELY
• Benke Attila: Egy betörő forradalma Trezor
• Báron György: A Budapest-Casablanca járat Curtiz
• Kovács Ágnes: Sárban cuppogó körömcipők Színdramaturgia: Ismeri a szandi mandit?
• Tóth Klára: A Béres-példa Cseppben az élet
• Schubert Gusztáv: A Múzsa jogot tanul Mozgókép és paragrafusok
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Régi csodák, mai árnyak Hongkong
• Szalkai Réka: Befejezetlen jelen Rotterdam
KRITIKA
• Huber Zoltán: Függőségi iszonyok Szeretlek mint Állat!
• Barotányi Zoltán: Ország gyöngye, aranya Pécsi szál
• Kolozsi László: A fájdalom is dicsőséges Fájdalom és dicsőség
• Pörös Géza: Quinta essentia Éter
• Kránicz Bence: Szökési sebesség Csillagok határán
STREAMLINE MOZI
• Pethő Réka: Fenyegető művészet Dan Gilroy: Velvet Buzzsaw
MOZI
• Barkóczi Janka: Három egyforma idegen
• Varró Attila: Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitvány
• Kolozsi László: A hűséges férfi
• Kovács Kata: Erdei boszorkány: Tűzpróba
• Fekete Tamás: A szavak ereje
• Pazár Sarolta: Szívek királynője
• Tüske Zsuzsanna: Csaló csajok
• Vajda Judit: A gyermek
• Huber Zoltán: Brightburn – A lángoló fiú
• Baski Sándor: Bosszúállók: Végjáték
DVD
• Pápai Zsolt: Butch Cassidy és a Sundance Kölyök
• Benke Attila: Parázs a szívnek
• Gelencsér Gábor: Csandra szekere
• Kránicz Bence: Wanted
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Kik is azok a feministák?

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

Nem zombi

Bayer Antal

NEM ZOMBI

Nem kellemetlen érzés, egész jól hozzá lehet szokni: egyre gyorsabban jutnak el hozzánk a nemzetközi képregényes sikerek. Robert Kirkman élőhalottas sorozatát 2010-ben Eisner-díjjal honorálták, televíziós adaptációja tavaly októberben indult, és lám, immár magyarul is olvasható az első kötet. Zombiügyben nem könnyű újat mondani, de Kirkmant nem is ez a szándék vezérli. Valójában a titokzatos, gyorsan terjedő kór ürügy csupán, szerzőnket az foglalkoztatja, hogyan reagálnak embertársaink a végletesen szokatlan helyzetekre, hogyan képesek berendezkedni egy új, gyökeresen más, állandó életveszélyt jelentő környezetben. A túlélés a témája az Image Comics kiadásában nyolcadik éve megjelenő, kritikai elismerésben és olvasói rajongásban egyaránt részesülő sorozatnak – és hogy meddig tart ez még, nem tudjuk. A „járó holtak” ugyanis nem is igazán a zombik, hanem az egyre fogyatkozó számú embercsapat tagjai, akik lelkük mélyen talán maguk is tudják, hogy halálos ítéletüket már régen megírták.

The Walking Dead/Élőhalottak 1: Holtidőben. Fekete-fehér, puhafedeles, 128 oldal. Kiadó: Kepregeny.hu.

NEM MANGA

Zsebkönyv-mérete és fekete-fehér kivitele miatt óhatatlanul a mangapolcokra került a magyar könyvesboltokban egy másik friss siker, a 21. század hamisítatlan ikonja, Scott Pilgrim. Nem is teljesen alaptalanul, noha persze hősünk ízig-vérig amerikai (kanadai, valójában), de a történetmesélésben és a grafikai megoldásokban kimutatható a távol-keleti minták hatása. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a manga nyugati diadalútjára nemigen adódik ésszerű magyarázat, kevéssé lepődünk meg azon, hogy Scott Pilgrim viszontagságainak a követéséhez sem a logikára érdemes elsősorban hagyatkozni. Scott, barátai és halálos ellenségei nemes egyszerűséggel járnak ki-be a valóság és a virtualitás közötti ajtókon, szuperhősökön, fantasyn és számítógépes játékokon nevelkedett fiatalok számára természetes, idősebbeknek azonban megfejthetetlen módokon. A képregény magyarországi megjelenése szerencsés módon egybeesett a film bemutatójával, és a zárókötetben váratlan bónuszként három kiváló magyar alkotó, Csordás Dániel, Gróf Balázs és Lakatos István is elképzelhette saját Scott Pilgrim-kalandját.

Scott Pilgrim 1-6. Fekete-fehér, puhafedeles, kötetenként kb. 200 oldal. Kiadó: Nyitott Könyvműhely.

NEM SZUPERHŐS

Sokan szeretnének igazi magyar szuperhősöket. Még többen vannak, akik semmiképpen nem szeretnének magyar szuperhősöket – és valószínűleg még náluk is többen vannak, akiket teljesen hidegen hagy ez a kérdés. Pedig amióta a Denevérember berepült a magyar mozikba (pár hónappal a Csodálatos Pókember hazai színre lépése után, tegyük hozzá a rend kedvéért), korosztályok egész sora tett egyenlőségjelet képregény és szuperhősök között. Az idén 22 éves Felvidéki Miklós az első olyan hazai generációhoz tartozik, amelyik már anyanyelvi szinten beszéli a képregény amerikai válfaját, és amelyik megértette, hogy azt nem utánoznia kell, hanem táplálkozni belőle. A Némajáték egy kísérlet, de már nem a tapogatózó fajtából: egyszerre szórakoztató, olvasmányos és elgondolkodtató. Vagyis jó képregény.

Felvidéki Miklós: Némajáték. Színes, puhafedeles, 112 oldal. Kiadó: Nyitott Könyvműhely.

NEM MOZI

A Papírmozi nemcsak egy rovat, hanem egy képregényes magazin is. Pár év kihagyás után indul újra, visszatérve szerkesztője eredeti elképzeléséhez: egy fekete-fehér képregényantológia, hazai és külföldi alkotók műveiből, kiegészítve képregényes témájú írásokkal. Az idő továbbérlelte a tervezetet, és hála kiváló barátaimnak, a 7. Magyar Képregényfesztivál alkalmából sikerült is közreadni az új számot. Szerepel benne két friss Alfabéta-díjas alkotó, a címlapot is jegyző Oravecz Gergely és Vass Róbert, továbbá Koska Zoltán, Göndöcs Gergely, Haránt Artúr, Árva-Szabó Péter, Kovács Péter, Lanczinger Mátyás, Dudás Győző, valamint a szerb Aleksandar Zograf, a horvát Darko Macan, a román Alexandru Ciubotariu és a belga Olivier Grenson. A cikkek írói a szerkesztőn kívül Kálovics Dalma, Kránicz Bence és Nagy Krisztián.

Papírmozi 4. Fekete-fehér, puhafedeles, 88 oldal. Kiadó: Nero Blanco Comix.

Bayer Antal


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/06 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10658