KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/június
A KÉP MESTEREI
• Soós Tamás Dénes: „Soha nem bírtam lefilmezni a méltánytalanságot” Soós Tamás Dénes Beszélgetés Ragályi Elemérrel – 1. rész
AFROAMERIKAI FILMEK
• Paár Ádám: Fekete és fehér Rasszizmus vagy emancipáció
• Szirmák Erik: Fekete és fehér Rasszizmus vagy emancipáció
• Benke Attila: Hétköznapi rasszizmus Ha a Beale utca mesélni tudna
• Géczi Zoltán: Magas labda Fekete sportolók, fekete sportfilmek
ÚJ RAJ
• Horváth Eszter: Otthon is idegen ÚJ RAJ: Alain Gomis
LATIN-AMERIKAI LEGENDÁK
• Árva Márton: Elátkozott vérvonal La Llorona-filmek
• Teszár Dávid: Moziterápia Alejandro Jodorowsky
• Baski Sándor: A megvilágosodásig és tovább Jodorowsky – Moebius: Incal
FILMEMLÉKEZET
• Bikácsy Gergely: A sínjáró Buster Keaton Kanadában
PANORÁMA
• Forgács Iván: Piacvadászat T-34-gyel Orosz zsáner
MAGYAR MŰHELY
• Benke Attila: Egy betörő forradalma Trezor
• Báron György: A Budapest-Casablanca járat Curtiz
• Kovács Ágnes: Sárban cuppogó körömcipők Színdramaturgia: Ismeri a szandi mandit?
• Tóth Klára: A Béres-példa Cseppben az élet
• Schubert Gusztáv: A Múzsa jogot tanul Mozgókép és paragrafusok
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Régi csodák, mai árnyak Hongkong
• Szalkai Réka: Befejezetlen jelen Rotterdam
KRITIKA
• Huber Zoltán: Függőségi iszonyok Szeretlek mint Állat!
• Barotányi Zoltán: Ország gyöngye, aranya Pécsi szál
• Kolozsi László: A fájdalom is dicsőséges Fájdalom és dicsőség
• Pörös Géza: Quinta essentia Éter
• Kránicz Bence: Szökési sebesség Csillagok határán
STREAMLINE MOZI
• Pethő Réka: Fenyegető művészet Dan Gilroy: Velvet Buzzsaw
MOZI
• Barkóczi Janka: Három egyforma idegen
• Varró Attila: Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitvány
• Kolozsi László: A hűséges férfi
• Kovács Kata: Erdei boszorkány: Tűzpróba
• Fekete Tamás: A szavak ereje
• Pazár Sarolta: Szívek királynője
• Tüske Zsuzsanna: Csaló csajok
• Vajda Judit: A gyermek
• Huber Zoltán: Brightburn – A lángoló fiú
• Baski Sándor: Bosszúállók: Végjáték
DVD
• Pápai Zsolt: Butch Cassidy és a Sundance Kölyök
• Benke Attila: Parázs a szívnek
• Gelencsér Gábor: Csandra szekere
• Kránicz Bence: Wanted
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Kik is azok a feministák?

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Természetfilmek

Magyar természetfilm

Tragikus aranykor

Kovács Kata

Szavakban ma már szinte mindenki természetvédő, ha a valóságban is így lenne, a magyar természetfilmnek nem kellene kegyelemkenyéren tengődnie.

A hazai filmes közbeszédben egyszerre szokás a magyar természetfilm válságát és a kivételesen tehetséges ismeretterjesztõ-filmes alkotók jelenlétét emlegetni. Kik ezek az alkotók, mit értünk a válságon, és miért van a magyar természetfilm a dokumentumfilmhez, vagy akár a játékfilmhez képest veszélyben?

*

A 42. Magyar Filmszemle tudományos-ismeretterjesztõ kategóriájának fõdíját, a Kollányi-Ágoston díjat Török Zoltán munkája, a Vad Magyarország – A vizek birodalma nyerte. A filmre vetítésének elsõ tizenegy napján több mint háromezren váltottak jegyet, ezzel a számmal az idén bemutatott magyar filmek között azonnal a második legnézettebb lett. Ennek alapján tévedés tehát a magyar természetfilm, vagy akár a tudományos-ismeretterjesztõ film háttérbe szorulását – ahogyan azt a magyar filmgyártás egésze kapcsán szokás – a közönség érdektelenségével összefüggésbe hozni. „Egész estés magyar természetfilm hosszú évtizedek óta nem született. Homoki Nagy István (1914–1979) klasszikus természetfilmjeit (Vadvízország – 1951, Gyöngyvirágtól lombhullásig – 1953, Cimborák – 1958-’60) generációk nézték gyönyörködve. S hogy a mûfajra a mozinézõk is kiéhezettek, azt a külföldi egészestés természetfilmek (Mikrokozmosz, Vándormadarak, Pingvinek vándorlása, vagy a még korábbi Sivatagi show) sikere is bizonyítja. Nem elhanyagolható az említett új magyar természetfilm megvalósításának rendkívül magas színvonala sem. A magyar vízi és vízközeli élõvilágot páratlanul látványos és bravúros felvételekkel hozza a nézõhöz közel” – magyarázza a Vad Magyarország sikerének okát Bakos Edit, a filmet bemutató Uránia Nemzeti Filmszínház igazgatója, a szemle tudományos-ismeretterjesztõ szekciójának zsûrielnöke. „Az elmúlt évben szokássá vált a filmszakmában arra licitálni, melyik területnek, mûfajnak nehezebb a helyzete. Kétségkívül tragikus, hogy csõdközeli állapotba jutottak producerek, a kifizetetlen normatív támogatások hiányában bezárnak artmozik és megszûnnek forgalmazócégek. A tudományos-ismeretterjesztõ filmekre az MMKA által biztosított támogatás azonban már a válság kirobbanása elõtt folyamatosan csökkent, miközben a filmgyártásra fordított összegek nõttek. A 2010-es – végül ki sem osztott –, a tudományos-ismeretterjesztõ filmre meghatározott támogatás összege a 2006-os keretnek mindössze ötvenhét százaléka volt” – teszi hozzá.

Az MMKA égisze alatt egészestés természetfilm nem készült; Török munkája is az észak-német közszolgálati média, az NDR Naturfilm és részben az NKA támogatásával született. Az új hazai finanszírozási rendszerben a tervek szerint a rövidfilmek az MTVA-hoz (Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelõ Alap) kerülnek, az egészestések pedig a Nemzeti Film Alaphoz. Kormos Ildikó szerkesztõ-rendezõ, a Magyar Tudományos Filmegyesület elnöke szerint így a korábbinál jobb helyzetbe kerülhetnek az egészestés ismeretterjesztõ filmek, a rövidebb természetfilmek, sorozatok viszont rosszabba. „A nemrég még világhírû magyar természetfilm nem áll meg a saját lábán, mert a rendszerváltás óta egymást váltó kormányok egyike sem tartotta a nemzeti kultúra és a természetvédelem szempontjából igazán fontosnak. Nem hiszem, hogy szerencsés ötlet a filmszakma darabokra tépése, mûfajok, területek filmhossz szerinti szétszakítása. A magyar természetfilmesek nemzetközi viszonylatban is megállják a helyüket. Nincs szégyellnivalójuk se tehetségüket, se technikai tudásukat illetõen. Mellõzöttségük az itthoni kultúrpolitika hibája. Nem csoda, ha kapcsolatot keresnek – és találnak is – külföldi csatornákkal. Én mégis azt hiszem, hogy Magyarország kivételes természeti kincseinek a megörökítése hazai feladat, ami nem testálható másra. Itthonról kell finanszírozni, és az elkészült igényes filmeknek nemzeti kultúránk értékeit kell gyarapítaniuk” – összegzi a jelenlegi helyzetet.

Azért is sajátos a magyarországi helyzet, mert a külföldi gyakorlattól eltérõen az ismeretterjesztõ filmet – elsõsorban tematikai szempontok alapján – mind finanszírozási, mind elméleti szempontból szokás teljesen elválasztani a dokumentumfilmtõl.Kormos Ildikó például a következõképp nyilatkozik a különbségrõl. „Formailag egy ismeretterjesztõ film használhat dokumentumfilmes, játékfilmes, animációs elemeket, eszközöket is. Attól még nem lesz se dokumentum, se animációs, se játékfilm. Mostanában mégis összemossák a dokumentumfilmet az ismeretterjesztõvel, pedig ez itt, Magyarországon mindig is két különbözõ filmes terület volt. A tartalmat illetõen a dokumentumfilm inkább a társadalmi problémák felé fordul, sajátos eszközeivel tükröt tart a társadalom elé. Az ismeretterjesztõ film pedig kulturális és természeti értékeket tesz közkinccsé, tudományos érdekességeket, eredményeket fordít hétköznapi nyelvre. Szép hagyomány nálunk, hogy az ismeretterjesztõ film legsikeresebb ága a természetfilm.”

 Bakos Edit szintén a természetfilm-kategórián belüli sajátos helyzetét hangsúlyozza. „Az elkészült ismeretterjesztõ filmek között viszonylag alacsonyabb a természetfilmek száma, ami azt jelzi, hogy ez a mûfaj legköltségesebb ága. Külsõ finanszírozás nélkül nem tudja elkezdeni az alkotó a természetfilm forgatását, ezért van olyan égetõ szükség a biztos támogatásra. Pedig ezt a nagy hagyományú, a magyar filmnek sok sikert hozó területét ma is kiváló alkotók mûvelik, mûvelnék, ha lenne rá forrás: Kormos Ildikó, Sáfrány József, ifj. Kollányi Ágoston, Szabados Tamás nevéhez számos felejthetetlen, elsõsorban a magyar táj, élõvilág csodáit bemutató alkotás kapcsolódik. Szerencsére felnõtt egy tehetséges, a külföldi megrendelõk között is otthonosan mozgó, a legfejlettebb technikát is rutinosan használó generáció (Mosonyi Szabolcs, Török Zoltán, Molnár Attila Dávid, Tóth Zsolt Marcell, Kocsis Tibor), akik témaválasztásuk okán is versenyképesek a nemzetközi piacon. Megtaláljuk filmjeiket a National Geographic, a Spektrum, a Discovery, az Animal Planet mûsorán ugyanúgy, mint a magyar csatornákon.”

Mosonyi Szabolcs, a Vad Magyarország operatõre, maga is rendezõ, producer (Pannon sivatag, Gyapjas pille) szintén a dokumentumfilm és az ismeretterjesztõ film elkülönítésére szavaz. „Bár külföldön ezeket a mûfajokat sokszor egy kalap alá veszik, a non-fiction documentary kategórianév alatt (például a Media Desk pályázat), én ezzel nem értek egyet. Alapvetõ különbséget a népszerûségükben látok, gondoljunk csak bele, hány ismeretterjesztõ tévécsatorna van és hány kifejezetten dokumentumfilmes. Leegyszerûsítve és sarkítva: a nézõ szívesebben néz fantasztikus felvételeket lenyûgözõ tájakról, érdekes jelenségekrõl, mint borzalmas felvételeket emberek szenvedésérõl. A dokumentumfilmnél a történet a lényeg, ez a természetfilmeknél gyakran háttérbe szorul. A természetfilmek képi megjelenítése az összes filmes mûfaj között vezetõ helyen áll. Egy-egy film tudományos felfedezéseket is hordoz. A szuperlassítós kamerák, a csillagfény kamerák, a makro- és teleoptikák mind ezt a mûfajt szolgálják azzal a közös céllal, hogy a nézõket lenyûgözzék képileg és tudományos szempontból is.”

Mosonyi a kérdésre, „Milyennek látja a magyar természetfilm helyzetét?”, a fent felsorolt anyagi okokra hivatkozva elõször annyit mond: „Tragikusnak”. Hozzáteszi, „Ma mindenki túlélésre játszik. Forgalmazási szempontból gyakorlatilag csak a Spektrum maradt, vagy oda lehet adni ingyen a helyi tévéknek a filmeket. A Duna Televízió Talpalatnyi zöld címû mûsora jelenleg szünetel, kérdés, hogy õsszel újra indul-e. A szerencsésebbeknek összejön néha egy-egy LIFE-os vagy televíziós szerzõdés”. Ugyanerre a kérdésre Török Zoltán a következõképpen reagál. „Második aranykor. Soha ennyi díjat nemzetközi filmfesztiválokon nem nyertek magyar természetfilmek. Van néhány alkotó (Mosonyi Szabolcs, Pálfi Szabolcs) és csoport (például a Természetfilm.hu Tudományos Filmmûhely), aki rendre magas színvonalú produkciókkal rukkol elõ.” Török nem aggódik a forgalmazás és a magyar finanszírozási rendszer átalakítása miatt: filmjeit nagyrészt külföldrõl finanszírozzák, és ahogyan mondja, ha jó a film, kis kreativitással, „árukapcsolással”, állami segítség nélkül is megoldható a terjesztés moziban, televízióban, interneten, blu-ray-en.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/08 34-35. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10726