KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/június
A KÉP MESTEREI
• Soós Tamás Dénes: „Soha nem bírtam lefilmezni a méltánytalanságot” Soós Tamás Dénes Beszélgetés Ragályi Elemérrel – 1. rész
AFROAMERIKAI FILMEK
• Paár Ádám: Fekete és fehér Rasszizmus vagy emancipáció
• Szirmák Erik: Fekete és fehér Rasszizmus vagy emancipáció
• Benke Attila: Hétköznapi rasszizmus Ha a Beale utca mesélni tudna
• Géczi Zoltán: Magas labda Fekete sportolók, fekete sportfilmek
ÚJ RAJ
• Horváth Eszter: Otthon is idegen ÚJ RAJ: Alain Gomis
LATIN-AMERIKAI LEGENDÁK
• Árva Márton: Elátkozott vérvonal La Llorona-filmek
• Teszár Dávid: Moziterápia Alejandro Jodorowsky
• Baski Sándor: A megvilágosodásig és tovább Jodorowsky – Moebius: Incal
FILMEMLÉKEZET
• Bikácsy Gergely: A sínjáró Buster Keaton Kanadában
PANORÁMA
• Forgács Iván: Piacvadászat T-34-gyel Orosz zsáner
MAGYAR MŰHELY
• Benke Attila: Egy betörő forradalma Trezor
• Báron György: A Budapest-Casablanca járat Curtiz
• Kovács Ágnes: Sárban cuppogó körömcipők Színdramaturgia: Ismeri a szandi mandit?
• Tóth Klára: A Béres-példa Cseppben az élet
• Schubert Gusztáv: A Múzsa jogot tanul Mozgókép és paragrafusok
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Régi csodák, mai árnyak Hongkong
• Szalkai Réka: Befejezetlen jelen Rotterdam
KRITIKA
• Huber Zoltán: Függőségi iszonyok Szeretlek mint Állat!
• Barotányi Zoltán: Ország gyöngye, aranya Pécsi szál
• Kolozsi László: A fájdalom is dicsőséges Fájdalom és dicsőség
• Pörös Géza: Quinta essentia Éter
• Kránicz Bence: Szökési sebesség Csillagok határán
STREAMLINE MOZI
• Pethő Réka: Fenyegető művészet Dan Gilroy: Velvet Buzzsaw
MOZI
• Barkóczi Janka: Három egyforma idegen
• Varró Attila: Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitvány
• Kolozsi László: A hűséges férfi
• Kovács Kata: Erdei boszorkány: Tűzpróba
• Fekete Tamás: A szavak ereje
• Pazár Sarolta: Szívek királynője
• Tüske Zsuzsanna: Csaló csajok
• Vajda Judit: A gyermek
• Huber Zoltán: Brightburn – A lángoló fiú
• Baski Sándor: Bosszúállók: Végjáték
DVD
• Pápai Zsolt: Butch Cassidy és a Sundance Kölyök
• Benke Attila: Parázs a szívnek
• Gelencsér Gábor: Csandra szekere
• Kránicz Bence: Wanted
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Kik is azok a feministák?

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

Papírmozi

Bayer Antal

KÉPREGÉNY

Tizedik kötetéhez ért Stan Sakai szamuráj-nyula, és immár a hazai képregénykiadás egyik legbiztosabb pontjának tekinthető. Mi több, képes arra a bravúrra, hogy évek óta mesél nagyon hasonló történeteket, de mindegyik kötet tartalmaz annyi fordulatot, hogy ez szinte fel se tűnik.

Sakai legnagyobb titka abban a magától értetődő egyszerűségben rejlik, amellyel elhiteti velünk, hogy történetei gyerekeknek szólnak. Aztán meg előáll olyan drámai jelenetekkel, hogy már-már kikapnánk a csemete kezéből – de végül mégsem tesszük, mert belátjuk, mi sem természetesebb, hogy olvasson életről-halálról, akár szörnyű tragédiákról is, és ehhez kevés bölcsebb tanítómestert találhatunk Sakainál. No és az idősebbeket sem árt emlékeztetni bizonyos értékekre, amelyekről hajlamosak vagyunk megfeledkezni. És hozzájuk is megtalálja a hangot.

Usagi Yojimbo 10: Élet és halál között. Fekete-fehér, puhafedeles, 224 oldal. Kiadó: Vad Virágok Könyvműhely.

HATÁRESET

A hagyomány azt követeli, hogy gyerekeknek szóló könyvekben aranyos rajzok legyenek, gömbölyded és mosolygós figurákkal. Nett legyen minden, és főleg semmi ijesztő. De Dave McKeannek nem szokása aranyosakat rajzolni, amint ezt mi is megtudtuk róla Batman: Arkham Elmegyógyintézetnek és a Sandman-kötetek címlapjainak köszönhetően. Igaz, Neil Gaiman története nem is ilyesmit kívánna, elvégre négyéves kislányának egy rémálma ihlette. Aztán Amerikában mégis megválasztották 2003 legjobb gyerekkönyvének – ki érti ezt?

A Farkasok a falban az illusztrált történet és a képregény határán egyensúlyoz, talán egy kicsit utóbbi felé billen inkább. McKean fotómontázsokat, számítógépes hatásokat és kézi rajzot is kombinálva ér el teljesen egyedi stílust, különböző technikákkal érzékeltetve a valóságszinteket. A magyar kötet kivitelezése is valahol félúton van: nálunk a gyerekkönyveknek többnyire keményfedél dukál, talán a kiadó úgy érezte, inkább Gaiman rajongói lesznek rá vevők. Ami azt illeti, az ára is felnőtt pénztárcához van szabva.

Farkasok a falban. Színes, puhafedeles, 56 oldal. Kiadó: Agave.

BD GYŰJTŐKNEK

Volt idő, amikor nyugati képregényt csak az látott Magyarországon, aki el tudott vonatkoztatni a nyelvi határoktól, és képregény fogyasztási vágya felülkerekedett olyan apróságokon, hogy egy kukkot sem tud franciául. Az 1950-es évek közepétől a francia kommunista napilaphoz, a L’Humanité-hez kapcsolódó sportlapok mellett gyerekeknek szóló újságok is eljutottak hozzánk, köztük a főleg képregényeket tartalmazó Vaillant. Abban a korban, amelyben a magyar lapoknak többnyire az ismeretterjesztés ürügyével engedtetett csak meg irodalmi művekből adaptált képregények közlése, sokan falták a lapot – köztük maguk a magyar képregényszerzők is, akik nem egyszer ebből vettek ihletet.

A Reménység úttörői a Vaillant legelső képregénye volt, még 1945-ben indult. Az eleinte egyértelműen Flash Gordonra hajazó sorozat címét az első kalandban látható űrhajóról kapta, bár éppen a magyar kiadást kezdő epizódban hőseink nem hagyják el a Földet. Az író Roger Lécureux, akit nálunk talán leginkább Rahan apukájaként ismernek, a rajzoló pedig a divatgrafikusként kezdett és a Vaillant több más alkotója által mesterként tisztelt Raymond Poïvet volt. A közel hatvan évvel ezelőtt készült A fantasztikus kert igazi bravúrdarab, még ha a történetszövésen érződik is a kor múlása.

A Reménység úttörői 1: A fantasztikus kert. Fekete-fehér, puhafedeles, 52 oldal. Kiadó: Nero Blanco Comix.

MAGYAR FANTASY

Egy fiatal író és egy tapasztalt grafikus találkozásának köszönhetően jött létre egy új magyar zsánerképregény. Túl kevés ilyen születik mostanában ahhoz, hogy nagyon szigorúan bánjunk vele: dicséretes kezdeményezés, és bár vannak kétségeink, hogy a szerzők óhajának megfelelően nemzetközi karriert lesz képes befutni elektronikus formátumban, reméljük, idehaza sokan fedezik fel a nyomtatott változatot. Saját világán belül jól működő történet, érdekesnek ígérkező, grafikailag is ügyesen jellemzett karakterek, látványos kivitelezés, további izgalmakat kilátásba helyező befejezés – ennél többet nem is várunk el egy váratlanul felbukkanó újdonságtól.

Swords 1. Színes, irkafűzött, 32 oldal. Írta Nemeskéri Attila, rajzolta Szendrei Tibor. Kiadó: Phantom Shock Kft.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/12 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10885