KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/június
A KÉP MESTEREI
• Soós Tamás Dénes: „Soha nem bírtam lefilmezni a méltánytalanságot” Soós Tamás Dénes Beszélgetés Ragályi Elemérrel – 1. rész
AFROAMERIKAI FILMEK
• Paár Ádám: Fekete és fehér Rasszizmus vagy emancipáció
• Szirmák Erik: Fekete és fehér Rasszizmus vagy emancipáció
• Benke Attila: Hétköznapi rasszizmus Ha a Beale utca mesélni tudna
• Géczi Zoltán: Magas labda Fekete sportolók, fekete sportfilmek
ÚJ RAJ
• Horváth Eszter: Otthon is idegen ÚJ RAJ: Alain Gomis
LATIN-AMERIKAI LEGENDÁK
• Árva Márton: Elátkozott vérvonal La Llorona-filmek
• Teszár Dávid: Moziterápia Alejandro Jodorowsky
• Baski Sándor: A megvilágosodásig és tovább Jodorowsky – Moebius: Incal
FILMEMLÉKEZET
• Bikácsy Gergely: A sínjáró Buster Keaton Kanadában
PANORÁMA
• Forgács Iván: Piacvadászat T-34-gyel Orosz zsáner
MAGYAR MŰHELY
• Benke Attila: Egy betörő forradalma Trezor
• Báron György: A Budapest-Casablanca járat Curtiz
• Kovács Ágnes: Sárban cuppogó körömcipők Színdramaturgia: Ismeri a szandi mandit?
• Tóth Klára: A Béres-példa Cseppben az élet
• Schubert Gusztáv: A Múzsa jogot tanul Mozgókép és paragrafusok
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Régi csodák, mai árnyak Hongkong
• Szalkai Réka: Befejezetlen jelen Rotterdam
KRITIKA
• Huber Zoltán: Függőségi iszonyok Szeretlek mint Állat!
• Barotányi Zoltán: Ország gyöngye, aranya Pécsi szál
• Kolozsi László: A fájdalom is dicsőséges Fájdalom és dicsőség
• Pörös Géza: Quinta essentia Éter
• Kránicz Bence: Szökési sebesség Csillagok határán
STREAMLINE MOZI
• Pethő Réka: Fenyegető művészet Dan Gilroy: Velvet Buzzsaw
MOZI
• Barkóczi Janka: Három egyforma idegen
• Varró Attila: Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitvány
• Kolozsi László: A hűséges férfi
• Kovács Kata: Erdei boszorkány: Tűzpróba
• Fekete Tamás: A szavak ereje
• Pazár Sarolta: Szívek királynője
• Tüske Zsuzsanna: Csaló csajok
• Vajda Judit: A gyermek
• Huber Zoltán: Brightburn – A lángoló fiú
• Baski Sándor: Bosszúállók: Végjáték
DVD
• Pápai Zsolt: Butch Cassidy és a Sundance Kölyök
• Benke Attila: Parázs a szívnek
• Gelencsér Gábor: Csandra szekere
• Kránicz Bence: Wanted
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Kik is azok a feministák?

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Fejlövés

Kaplan György

Bullet to the Head – amerikai, 2013. Rendezte: Walter Hill. Szereplők: Sylvester Stallone, Sung Kang, Jason Momoa. Forgalmazó: Warner Bros. 88 perc.

Haldoklik a „taták akcióban” retro-lázban fogant zsánere: miután Schwarzenegger visszatérése (Erőnek erejével) nagyobbat bukott, mint a Rambo gépágyúja által kettéfűrészelt vietnami statisztacsapat, Stallone Fejlövése már csak DVD-n próbálja meglovagolni a nyolcvanas évek akciófilmjei iránti nosztalgiát. A műfajt viszonylag egyszerű szórakoztatóan játszani, a lényeg, hogy nyugdíjas korú akciósztárok gyepálják el pattanásig feszített bicepsszel és régimódi igazságérzékkel a fiatal rosszfiúkat, és két akciózúzda meg Sly-jobbosnál is nagyobbat csattanó egysoros beköpés között nevezett papák kikacsintsanak a közönségre.

A Fejlövés azonban nélkülözi A feláldozhatók vagy a Red ironikus sármját, helyette tradicionális, komor bosszúfilmbe oltott buddy cop movie-t farag az akciófilm-generátorral írt alapanyagból. A sztori (Sly régivágású bérgyilkost alakít, akinek hűvösre teszik a társát, és a revansvételhez szövetkezik egy koreai származású rendőrrel) egyaránt „idézi” a Vörös zsarut és a 48 órát, így meglepetés sem a rendező kilétében (Walter Hill), sem a forgatókönyvben nem akad. Habár az örök-cool Stallone a Kobra óta nem volt ilyen kemény, a műből mégis hiányzik az önfeledt játék öröme: a fejbekólintóan tökös akciók helyett csak atyai tockosokat osztogató Fejlövés bosszúfilmnek sablonos, haver-zsaru filmnek sótlan.

A poénok nagy része Sylvester old-school világlátására fut ki, de se az okostelefonos élcelődés, se a sidekickkel packázó, politikailag inkorrekt viccek nem ütnek. Humor híján marad az akció, de abból csak a finálé fejszecsatája veri be magát a memóriába. Apropó, fejsze: a Fejlövés másodsztárja nem is a humortalan Kang, hanem Jason Momoa, alias Khal Drogo, aki telitalálat elvhű bérgyilkosnak. Stallone mellett ő viszi el kigyúrt hátán a filmet: Momoát karizma és karizmája is nívós rosszfiú-karrierre predesztinálja.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/07 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11519