KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/június
A KÉP MESTEREI
• Soós Tamás Dénes: „Soha nem bírtam lefilmezni a méltánytalanságot” Soós Tamás Dénes Beszélgetés Ragályi Elemérrel – 1. rész
AFROAMERIKAI FILMEK
• Paár Ádám: Fekete és fehér Rasszizmus vagy emancipáció
• Szirmák Erik: Fekete és fehér Rasszizmus vagy emancipáció
• Benke Attila: Hétköznapi rasszizmus Ha a Beale utca mesélni tudna
• Géczi Zoltán: Magas labda Fekete sportolók, fekete sportfilmek
ÚJ RAJ
• Horváth Eszter: Otthon is idegen ÚJ RAJ: Alain Gomis
LATIN-AMERIKAI LEGENDÁK
• Árva Márton: Elátkozott vérvonal La Llorona-filmek
• Teszár Dávid: Moziterápia Alejandro Jodorowsky
• Baski Sándor: A megvilágosodásig és tovább Jodorowsky – Moebius: Incal
FILMEMLÉKEZET
• Bikácsy Gergely: A sínjáró Buster Keaton Kanadában
PANORÁMA
• Forgács Iván: Piacvadászat T-34-gyel Orosz zsáner
MAGYAR MŰHELY
• Benke Attila: Egy betörő forradalma Trezor
• Báron György: A Budapest-Casablanca járat Curtiz
• Kovács Ágnes: Sárban cuppogó körömcipők Színdramaturgia: Ismeri a szandi mandit?
• Tóth Klára: A Béres-példa Cseppben az élet
• Schubert Gusztáv: A Múzsa jogot tanul Mozgókép és paragrafusok
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Régi csodák, mai árnyak Hongkong
• Szalkai Réka: Befejezetlen jelen Rotterdam
KRITIKA
• Huber Zoltán: Függőségi iszonyok Szeretlek mint Állat!
• Barotányi Zoltán: Ország gyöngye, aranya Pécsi szál
• Kolozsi László: A fájdalom is dicsőséges Fájdalom és dicsőség
• Pörös Géza: Quinta essentia Éter
• Kránicz Bence: Szökési sebesség Csillagok határán
STREAMLINE MOZI
• Pethő Réka: Fenyegető művészet Dan Gilroy: Velvet Buzzsaw
MOZI
• Barkóczi Janka: Három egyforma idegen
• Varró Attila: Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitvány
• Kolozsi László: A hűséges férfi
• Kovács Kata: Erdei boszorkány: Tűzpróba
• Fekete Tamás: A szavak ereje
• Pazár Sarolta: Szívek királynője
• Tüske Zsuzsanna: Csaló csajok
• Vajda Judit: A gyermek
• Huber Zoltán: Brightburn – A lángoló fiú
• Baski Sándor: Bosszúállók: Végjáték
DVD
• Pápai Zsolt: Butch Cassidy és a Sundance Kölyök
• Benke Attila: Parázs a szívnek
• Gelencsér Gábor: Csandra szekere
• Kránicz Bence: Wanted
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Kik is azok a feministák?

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

K+ videóprogram; Új videóműfajok – Működési vázlat

Bódy Gábor

 

1. Az Új videoműfajok című program 1984 ősze óta áll előkészítésben, a Társulás Stúdióban.

2. Az 1985. június 1-jén kelt felterjesztés alapján a véglegesített tématervezetet a filmfőigazgató szóban jóváhagyta.

3. A körülmények alapos mérlegelését követően megállapítást nyert, hogy a munkát úgy lehet haladéktalanul elkezdeni, ha a Mafilm a produkciót saját vállalkozásába veszi.

4. Az Új videoműfajok egy modell-kísérlet, amely a videó művészeti, technológiai, gyártási és forgalmazási vonatkozásait egyidejűleg kell kidolgozza. Minthogy ezek nagyon kevés szálon nem térnek el a filmgyártás eddig kialakult gyakorlatától, ezért jogos, hogy a vállalkozást a Stúdió keretein kívül indítsuk el. A munka hatékonysága érdekében a program vezetőjét fel kell hatalmazni

a) koprodukciós tárgyalások folytatására, mind belföldi, mind külföldi partnerekkel,

b) forgalmazási szerződések kialakítására,

c) egyedi honorálási és jogdíjszerződési formák kialakítására.

Csak ezek birtokában várható, hogy a produktumok nem a „levegőbe” készülnek el, hanem legalábbis kezdeményezés értékű modelljévé válhatnak a Magyarországon merőben új műfaji lehetőségeknek.

A produkció gazdasági lebonyolítóját fel kell hatalmazni

a) számlázási joggal,

b) a rovatok szabad kialakításával,

c) a szolgáltatók szabad megválasztásával a Mafilmen kívül is,

d) Mafilmen kívüli munkatársak megbízásával.

Bár ezek a feltételek részben eltérőek lehetnek a Mafilm általános érdekeitől, olyan kis volumenű vállalkozásról van szó, amely az általános érdeknek nem lehet függvénye, és tanulságaival annak inkább hasznára válhat.

5. Az Új videoműfajok a videó művészi és közművelődési funkcióira keres érvényes példákat. Ilyeténképp nem ítélhető meg tisztán kommerciális szempontból. Ez nem jelenti azt, hogy ne törekedne a gazdaságosság és megtérülés optimumára, ellenkezőleg, éppen ezt keresi, ezért is szükséges a speciális szabályzók kialakítása. Kedvező esetben két éven belül elérheti a filmgyártástól elvárt 35 százalékos megtérülést, de lehetséges, hogy hosszabb ideig várni kell e műfaj „piacának” kialakítására; illetve, minthogy ez a „piac” részben nemzetközi, a produktumok azon történő érvényesítésére.

6. A Filmfőigazgatóság központi keretből két éven át évi két millió forint (átmenő-)keretet bocsát a vállalkozás rendelkezésére, mint alapítványt, vagy vissza nem térítendő hitelt. Egyúttal megállapodás születik a két év alatt létrehozott eladásokból, illetve koprodukciós szerződésekből származó bevétel visszatérítési arányáról, a jövőbeni produkciók számára. Két év után el lehet dönteni, hogy a vállalkozás a Mafilm keretein belül marad, vagy valamely más szervezeti forma előnyös e műfaji törekvések kibontakoztatására.

 

Programvezető: Bódy Gábor

Gazdasági bonyolító: Kóczányi Judit

 

 

Budapest, 1985. augusztus 30.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1986/02 17. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5899