KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/augusztus
ALMODÓVAR
• Csantavéri Júlia: Madrid transzban Pedro Almodóvar labirintusa
• Csantavéri Júlia: Madrid transzban Pedro Almodóvar labirintusa
ROLAND BARTHES ÉS A MOZI
• Darida Veronika: A film filozófiája Roland Barthes moziba megy
• Barthes Roland: Garbo arca
BARBÁR IDŐK
• Nemes Z. Márió: Az elveszett múltak Conan, a barbár
• Greff András: Lady Macbeth a sárkányok ellen Trónok harca
• Beregi Tamás: Tetemrehívás A Trónok harca és a fantasy
MAGYAR MŰHELY
• Schubert Gusztáv: Elveszett filmek Prológus Dobai Péter forgatókönyvéhez
• Dobai Péter: Magyar kereszt
• Kovács Ágnes: Örömlányok – festményen Színdramaturgia: Egy erkölcsös éjszaka
• Teszár Dávid: Sorsok és értékek Beszélgetés Miklós Ádámmal
• Győri-Drahos Martin: Kezdő menet Gettó Balboa
A ZSÁNER MESTEREI
• Varga Zoltán: Áldott átkozottak Sam Raimi démonai és szuperhősei
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Fekete Tamás: Pók-stratégia Stan Lee és a Pókember
NEOWESTERN
• Szabó Ádám: Csak gyilkosok S. Craig Zahler westernjei
• Nevelős Zoltán: Tíz év múlva Deadwood – A film
FESZTIVÁL
• Csiger Ádám: Kínai optimizmus Sanghaj
• Beretvás Gábor: A rendszer gyenge pontjai Kolozsvár – TIFF
KRITIKA
• Kránicz Bence: A jótevő Volt egyszer egy... Hollywood
• Huber Zoltán: Vesszőből font emberek Fehér éjszakák
• Vincze Teréz: Határ a csillagos ég Senki többet
• Pethő Réka: Virginia Woolf arcai Vita és Virginia
MOZI
• Vajda Judit: Yesterday
• Kovács Kata: Kettős életek
• Fekete Tamás: Esküvő a topon
• Barkóczi Janka: Újrakezdők
• Baski Sándor: 25 km/h - Féktelen száguldás
• Benke Attila: Übergáz
• Alföldi Nóra: Nicky Larson: Ölni vagy kölni
• Kránicz Bence: Anna
• Kovács Gellért: Annabelle 3.
• Rudolf Dániel: Gyerekjáték
• Varga Zoltán: Toy Story 4.
• Varró Attila: Oroszlánkirály
DVD
• Varga Zoltán: A magyar animáció gyöngyszemei 1-3.
• Benke Attila: A harmadik ember
• Kovács Patrik: Tortúra
• Pápai Zsolt: Hair
• Géczi Zoltán: Egy háború margójára
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Vasemberek

Everest

„Mert ott van”

Nevelős Zoltán

Érkezés Katmanduba, túra az alaptáborig, technikai eligazítás – William Nicholson (Gladiátor) és Simon Beaufoy (Gettómilliomos) forgatókönyve biztos kézzel vezeti be a nézőt a történet világába, a földünk legmagasabb csúcsára szervezett kommerciális hegymászás hőskorába, amikor néhány fiatal profi hegymászó arra alapított vállalkozást, hogy amatőröket kísérgessen fel a Mt. Everestre. Miközben a Himalája-beli tájak lélegzetelállító felvételei 3D-ben kápráztatnak, és a nagyjából egyenrangúan híres színészek által alakított tucatnyi szereplő rokonszenvessé válik pár gyorsan megrajzolt vonással, felvázolják a magashegyi színtér, az utolsó szakasz, az ún. „halálzóna” játékszabályait is.

A rendezői karrierjét izlandi művészfilmekből és amerikai bűnfilmekből felépítő Baltasar Kormákur ezúttal a természet erőivel viaskodó ember témáját folytatja a Dermesztő mélység után, amely egy hajótörött halászról szólt, aki csodával határos módon partra úszott a fagyos tengerről. A fagyhalál közeléből visszatérés motívuma megjelenik az Everestben is, amely a hegyen 1996 májusában történt eseményeket dolgozza fel.

A természeti erőkön, a hegyen és a viharon túl emberi döntések is hozzájárultak a bekövetkező tragédiákhoz, de a tanulságok leszűrése most a nézőre vár. Kormákur nem elemez, nem mutat rá az egyes szereplők felelősségére, filmje a testközelből közvetített megpróbáltatások élményével hat. Megmutatja a hatalmas hegyet, és hagyja, hogy az apró emberkék megvívják a maguk küzdelmeit a jeges sziklafalakon. A film legerősebb pillanatai közé tartozik, amikor dermesztő természetességgel ábrázolja két szereplő aláhullását is a mélybe: ott fenn ez így történik. Habár a tragédiákat kísérő könnyes jelenetek szentimentalizmusa szembemegy ezzel, a film elsősorban azoknak az embereknek az életérzéséből ad ízelítőt, akik önként és lelkesen mennek a potenciális halál közelébe.

Miért? – teszi fel a kérdést az újságíró szereplő, a hegymászó irodalomban sztárnak számító Jon Krakauer, aki Ég és jég című sikerkönyvében írta meg ezt a történetet. Miért vállalják a hegymászók a veszélyt? Az örök kérdésre persze sok válasz elhangzik – a híres „mert ott van” válasz mellett –, de végleges, mindent eldöntő magyarázattal ez a film sem szolgál. Csak megéreztet valamit abból az erőből, ami a magas hegyek világában annyi embert rabul ejt.

 

EVEREST (Everest) - amerikai, 2015. Rendezte: Baltasar Kormakúr. Írta: Simon Beaufoy és William. Nicholson. Kép: Salvatore Totino.Szereplők: Jason Clarke (Hall), Jake Gyllenhal (Fisher), Josh Brolin. (Beck), John Wawkes (Doug), Emily Watson (Helen). Gyártó: Working Titles Films / Universal Pictures.Forgalmazó: UIP - Duna Film. Szinkronizált. 150 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/10 26-27. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12405