KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/január
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Én nem lázadtam, én filmeket csináltam” Beszélgetés Sándor Pállal – 1. rész
• Darida Veronika: Toll és maszk Gábor Miklós
• Morsányi Bernadett: „Szabad embereket fényképezünk” Beszélgetés Szomjas Györggyel
• M. Tóth Éva: A nyár embere Jankovics Marcell-monográfia
• Kelecsényi László: Elmenni! Visszajönni? Alex és Andy
A DÍSZLET MESTEREI
• Bereczki Zoltán: A dekonstruált építész Rajk László filmdíszletei
• Benke Attila: A tér művészei Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál – Szolnok
LÁNGOLÓ LÁNYOK
• Vajda Judit: A lányok angyalok Céline Sciamma
• Beck András: Érettségi után, a senkiföldjén Daniel Clowes: Ghost World
• Kránicz Bence: Műtéti beavatkozás Női remake
• Roboz Gábor: Öngyilkos játék Jason Micallef: Gyilkos játékok
VIRTUÁLIS VALÓSÁG
• Barkóczi Janka: Bazin álma Virtuális valóság és dokumentumfilm
• Herpai Gergely: James Dean digitális szelleme Virtuális színészek
A ZSÁNER MESTEREI
• Varga Zoltán: Szörnyfészek a felhőkarcolóban Larry Cohen démonai
FESZTIVÁL
• Pauló-Varga Ákos: Éles képek Verzió
A MESEÍRÓ MESÉJE
• Adorf Mario: próba szöveg
FESZTIVÁL
• Bartai Dóra: Eldobható társadalmak Jihlava
• Beretvás Gábor: Csillaghullás Nagyszeben – Astra Filmfesztivál
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: A változás dogmája A két pápa
• Pethő Réka: Útkereséstől életközepi válságig Házassági történet
• Fekete Tamás: Német história X Jojo Nyuszi
• Vajda Judit: Terhes társaság Seveled
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Jövőpánik Évek alatt
MOZI
• Pazár Sarolta: Különleges életek
• Vajda Judit: Boldog idők
• Kovács Patrik: Amanda
• Baski Sándor: A hegyek szigete
• Kovács Gellért: Bőrömben
• Kovács Kata: Judy
• Benke Attila: Családból is megárt a sok
• Alföldi Nóra: Lola és a fiúk
• Huber Zoltán: Tőrbe ejtve
• Rudolf Dániel: Hivatali eltávozás
• Herpai Gergely: Charlie angyalai
• Varga Zoltán: Sarkvidéki akció
DVD
• Pápai Zsolt: Hahó, Öcsi!
• Kovács Patrik: Annabelle gyűjtemény
• Benke Attila: Keménykalap és krumpliorr
• Varga Zoltán: Menekülés Los Angelesből
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Zöldmozi: filmek kétkeréken

Az ökoanarchizmus láncos szamara

Tóth András György

A kerékpár közvetítő civilizáció és természet között, a biciklis film mindig környzetbarát.

 

A kerékpár és a film története kezdetektől fogva összefonódott, hiszen a Lumière testvérek első alkotása is gyárból hazabicikliző munkásokat mutatott. Noha kevés nyíltan környezetvédő üzenetű kerékpáros filmről tudunk, a biciklizés hálás vizuális téma a moziban, ahol oly alapossággal pszichoanalizálják zöld vonatkozásait, hogy összerakható lenne belőle egy mozgalmi kiáltvány.

Először is a száraz tények: a kerékpár környezetbarát, csendes, kevés helyet foglal, biztonságos (mármint a többi közlekedőre nézve), egészséges, olcsó és városi körülmények között kifejezetten gyors jármű. Csak az autóslobbinak köszönhető, hogy a világon nem mindenütt akkora a városi közlekedésből való részesedése, mint például Hollandiában (20-30 %). Ennyiből persze nem születik filmtörténeti remekmű, legfeljebb dokumentumfilm a Spektrumon. Létezik azonban a kerékpározásnak egy szociálpszichológiai dimenziója, mely több szempontból is a zöld gondolkodásmóddal rokonítja, és inspirálóan tudott hatni a filmművészetre is.

A természet befogadásának egyik legjobb módja a biciklinyeregből történõ bámészkodás, amint azt a tetszetős tájakon keresztülsuhanó kerekesek filmjeleneteinek hosszú sora is bizonyítja. A jármű sebessége kedvez a méltóságteljes travellingeknek, miközben a hangsávot motorzúgás helyett a természet hangjai tölthetik be, legfeljebb a kerekek diszkrét kattogásától kísérve. Ez a hangtalan átsurranás a tájon, valamint a pedál tekerésének monoton, hipnotikus mozgása egyfajta misztikus aurával is megáldja a kerékpárt, mely bizarr vidékekre és kalandok közé szállíthatja utasát (Bollók Csaba: Észak - észak, Sylvain Chaumet: Belleville randevú), illetve különc alakok, sőt mesebeli lények közlekedési eszközévé válhat (Erdélyi János Zsigmond Dezső: Indián tél, Michael Hoffman: Szentivánéji álom).

Az emberi hajtóerő már-már groteszkül közvetlen, obszcénul látványos alkalmazása a kerékpár technológiájában ideális alapmotívummá teszi a modern hősök testi-lelki önmegvalósításának filmes ábrázolására. A számtalan bicikliversenyes film mindegyikének lényege, hogy a főhős a távol-keleti filozófiákhoz hasonlóan edzéssel igyekszik felülemelkedni az ember-gép szimbiózisban résztvevő testének hagyományos korlátain (John Badham: Hegyek pokla, Philippe Harel: Pedálkirály). Azonban megmarad a természet határai közt, a gép csak saját erejének jobb kihasználására szolgál, testmeghosszabbító protézis, nem pedig önálló életre kelt motor, melynek parancsolunk, de már nem érzünk vele együtt. Gép és használója itt nem vált még el annyira egymástól, hogy az ember ne tudná saját maga akár teljesen szétszedni és összerakni a járművét a bicikliszerelést előszeretettel ábrázolják is filmen (Manon Briand: 2 másodperc; Chaumet: Belleville randevú). Ezért van, hogy az akciófilmek autós hősei szemrebbenés nélkül hajszolják pépesre járműveiket, a kerékpár sérülése viszont különösen traumatikus a tulajdonos számára (Briand: 2 másodperc), elvesztése esetén pedig élet-halál kérdése a megtalálása (Vittorio de Sica: Biciklitolvajok; Tran Anh Hung: A riksás fiú). Ha meghal a bicikli, meghal a biciklista (Robert Fuest: És hamarosan a sötétség).

Máskor a felnőttekben továbbélő gyermeki ártatlanság jelképévé emelkedik a kerékpár, amint tiszta lelkű főhősök környezetük rosszallása mellett túlkoros kamaszokként ragaszkodnak bringájukhoz (Louis Malle: Milou májusban; Jean-Loup Hubert: Jövőre, ha minden jól megy), vagy amint fiatalon és naivan a végzetükbe tekernek (Fuest: És hamarosan a sötétség; Olli Saarela: Előőrs). A kerékpározás közösségibb tevékenység, mint az autó, piros lámpánál szóba lehet elegyedni másokkal, és pillanatok alatt meg lehet állni, ha ismerőst látunk. Csoportos biciklizés esetén az együttlét az autó utasainak statikus, gyakran nyomasztó összezártságával ellentétben a felek részleges függetlenségén alapszik: percről percre változhat a csoportdinamika, hogy kinek az oldalán tekerünk, sőt le is maradhatunk a csapattól. Nem csoda, hogy az emberi kapcsolatok katalizátoraként működő kerékpározás szintén több film témája (François Truffaut: Jules és Jim; Bacsó Péter: Szerelmes biciklisták).

A kerékpár minden embernek mozgásszabadságot hoz, ezért annak idején nagy szerepe volt a nők társadalmi emancipációjában, sőt frivol értelmezések szerint szexuális önállóságuk kivívásában is (Alan Parker: Promenád a gyönyörbe). E szerepét egyébként még ma is betölti Iránban és más nőelnyomó társadalmakban (Marzieh Meshkini: A nap amikor nővé váltam). A gyerekek számára az első közlekedési eszköz, mellyel önállóan felfedezhetik életterüket, kialakíthatják saját társadalmukat, elkezdhetnek rivalizálni a felnõttekkel (Steven Spielberg: E.T.; Brian Trenchard-Smith: BMX banditák). De általában véve is a kicsik és elesettek harci járműve az elnyomók ellen, például a városi közlekedés agresszív autóáradatával birkózó biciklis futároknál (Briand: 2 másodperc; Thomas Michael Donnelly: Ezüstkerék), vagy konkrétabban a megszállók ellen szervezkedő francia partizánoknál vagy az orosz túlerővel szembesülő finn katonáknál (Bertrand Tavernier: Menlevél;  Saarela: Előőrs).

Mint azt a drótszamár és a KRESZ konfliktusos viszonya is mutatja, a kerékpáros mozgásszabadság anarchizmusba csábíthatja a biciklistákat, akik gyakran saját maguk döntik el, hogy vitán felül környezetbarát közlekedési módjuk mely autósokra kitalált szabályok tiszteletét teszi számukra fakultatívvá. Nem véletlen, hogy a Tilos Rádió kereszténygyalázás miatt elhíresült műsorának a címe is Biciklis Század volt.

Az ökoanarchizmusnál jobban izgatja a filmesek fantáziáját az ökodiktatúra, amikor is az egészség és a környezet ügye az emberi szabadságot korlátozó tényező válik. A tökéletes álomváros-valóságshowból kitörni próbáló Truman cinkos felesége és börtönőr-polgártársai biciklit és tömegközlekedést használnak (Peter Weir: Truman Show), Kellogg doktor múlt század eleji egészségőrületben tobzódó szanatóriumában (Parker: Promenád a gyönyörbe) pedig az áltudományos gyógyítógépek arzenáljának része a kerékpár a kezelés alól egyetlen páciens sem menekülhet.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2004/08 18-19. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1976