KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/december
PASOLINI / ANTONIONI
• Csantavéri Júlia: Ártatlanok Madarak és ragadozó madarak
• Pintér Judit: Botrányos őszinteség Nico Naldini: Pasolini élete
• Tornai Szabolcs: A meglepetés lépcsőfokai Antonioni filozófiája
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
TRANSZHUMÁN JÖVŐ
• Kömlődi Ferenc: Utak Utópiába Transzhumanista kultúra
• Géczi Zoltán: A Prométheusz-vádirat Transzhumán manga/anime
ARTHUR PENN
• Pápai Zsolt: Hollywood Kis Nagy Embere Arthur Penn
EXPLOITATION
• Baski Sándor: A kacsintás esztétikája
• Varró Attila: Térhódítás Exploitation és 3D
ANGOLSZÁSZ KÉPREGÉNY
• Kovács Marcell: A kolosszusok árnyékában Új amerikai képregényfilmek
• Sepsi László: A pusztulás képkockái Stephen King képregényen
PASOLINI / ANTONIONI
• Dobai Péter: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
• Pintér Judit: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
• Szkárosi Endre: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
ANGOLSZÁSZ KÉPREGÉNY
• Klág Dávid: A középszer ellen Scott Pilgrim a világ ellen
MAGYAR MŰHELY
• Varga Balázs: Tetten ért képek Új politikai dokumentumfilmek
• Gorácz Anikó: Szabadság tér Mindszenty-filmek
TELEVÍZÓ
• Deák Dániel: Dalolva szép a tévé Zenei tehetségkutatók
HATÁRSÁV
• Horeczky Krisztina: És megteremté a Nőt Martin Munkácsi-kiállítás
KÖNYV
• Gyenge Zsolt: Román hullámlovasok Gorácz Anikó: Forradalmárok
• Szabó Ádám: Új utakon Fejezetek a brit film történetéből
MOZI
• Gyenge Zsolt: Menedék
• Fekete Tamás: Száguldó bomba
• Zalán Márk: Érzéki csalódás
• Sepsi László: Ördög
• Forgács Nóra Kinga: Sporthorgászat
• Baski Sándor: Call Girl
• Kolozsi László: Gyermekeim apja
• Vajda Judit: Szerelmes lettem
• Roboz Gábor: Megaagy
• Alföldi Nóra: Könnyű nőcske
• Vörös Adél: Ilyen az élet
• Varró Attila: Már megint te
DVD
• Gelencsér Gábor: Fotográfia
• Czirják Pál: Aranyember-gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Kisvárosi rock’n’roll
• Alföldi Nóra: W.
• Martsa András: Bobby

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Száguldó bomba

Fekete Tamás

­­Unstoppable – amerikai, 2010. Rendezte: Tony Scott. Írta: Mark Bomback. Kép: Ben Seresin. Zene: Harry Gregson-Williams. Szereplők: Denzel Washington (Frank Barnes), Chris Pine (Will Gordon), Rosario Dawson (Connie Hooper). Gyártó: Twentieth Century Fox. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 99 perc.

Bátyja árnyékától, és választott műfaja, az akció világától elszakadni képtelen, de erre szemlátomást nem is törekvő rendező, Tony Scott alig több mint egy éve jelentkezett utoljára filmmel. Miután a Hajsza a föld alatt erőszakoltan felakciósított remake-jét feltűnő összhangban utasította el a kritika és a közönség, direktorunk is belátta, jobb, ha a kirendelt pályán marad; a Száguldó bomba (eredetileg: Megállíthatatlan) pedig címében és tematikájában is az ismerős és ideális terep lehetőségét kínálta.

A hangsúlyozottan megtörtént események alapján készülő mű az Akira Kuroszava forgatókönyvéből készült, 1985-ös Szökevényvonat alapszituációját veszi elő: az elszabadult, vezető nélkül száguldó vasparipát két modern cowboy-nak kell megállítania. A két szökött fegyenc vezetőfülkében elfoglalt helyére azonban ezúttal két kékgalléros mozdonyvezető pályázik: a veterán, kényszernyugdíjba küldött özvegyember (a már-már fétisként használt színész, Denzel Washington, aki immár ötödször veti alá magát készséggel Scott utasításainak), és a nem kevésbé megtört szívű ifjú titán (Chris Pine), akinek rögtön első munkanapján egy nem mindennapi kiképzésen kell átesnie. Kettejük elszánt küzdelmét most is egy belevaló nő segíti, ezúttal tőlük messze, a forgalomirányító központból instruáló Connie (Rosario Dawson).

A hosszú évek óta parkolópályán álló projekt a stúdiótól kapott zöld jelzés után meglepően gyorsan elkészült, ám ez a sietség éppen az állítólag többször is átdolgozott forgatókönyvön látszik leginkább. A többek között a Die Hard-széria három évvel ezelőtti felmelegítéséért is felelős Mark Bomback ügyesen és helyenként kifejezetten váratlan ötletekkel adagolja a kötelező fordulatokat és akcióelemeket, addig a pontig, míg a film közepe táján az addig tétlenségre kárhozatott hőseink is bizonyítani tudnak. Tony Scott emellett tőle régen látott biztos kézzel irányítja az elszabadult (megjelenésében és 777-es sorszámával valódi emberfeletti monstrummá dagasztott) szerelvénye és megfékezését vállaló csapat kalandját. A műveire jellemző erős szűrőzést és markáns vágástechnikát már a főcímben elbúcsúztatja, sőt, kifejezetten ellentétére fordítja, mikor a filmet az esemény közelében mozgó tévéstábok felvételeivel egészíti ki – megadva ezzel a műfajnak azt a tétet és rangot, amelyet az elmúlt időszak erősen elszabadult fantáziájú darabjai kikezdtek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/12 52-52. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10451