KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/május
SÖTÉT VADNYUGAT
• Benke Attila: Kamerába lőni Western és önreflexió
• Varró Attila: Balladák a B-oldalról Western és revizionizmus
• Nevelős Zoltán: Deadwood A káosz urai
PSZICHO-FILMEK
• Pintér Judit Nóra: Az őrület mítoszai Pszicho-mozi
• Kovács Kata: Az eszképizmus lobotómiája Álomháború
• Iványi Zsófia: Horrorba hasadt lelkek Többszörös személyiségek
LATIN MOZI: KUBA
• Lénárt András: A Comandante mozija Új kubai filmek
• Bácsvári Kornélia: Titón szigete Tomás Gutiérrez Alea
• Bilsiczky Balázs: Kuba színei Beszélgetés Gödrös Frigyessel
• Gödrös Frigyes: A dolgok kezdete
MAGYAR MŰHELY
• Bikácsy Gergely: Melegítő fények Sós Ágnes portréjához
• Santa Dan: Egy meg sem született szerelem temetése Visszatérés – Retrace
• Harmat Eszter: Itt vagyunk YouTube-generáció?
INTERNET
• Kömlődi Ferenc: Webkameránk a világ szeme Online videókommunikáció
FILMEMLÉKEZET
• Harmat György: A realizmus csele Politika és művészet
TELEVÍZÓ
• Sepsi László: A rossz út Totál szívás
FILM / REGÉNY
• Lovas Anna: Törékeny életek Haruki Murakami: Norvég erdő
• Varró Attila: Ösvény vagy tisztás Norvég erdő
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Átjáróház Ki/Be Tawaret
• Báron György: Hunnia, a Paradicsom Két világ közt
MOZI
• Schubert Gusztáv: Férfit látok álmaidban
• Forgács Nóra Kinga: Egyszer fenn egyszer lenn
• Alföldi Nóra: Seraphine
• Szabó Noémi: A lány és a farkas
• Vajda Judit: Instant dohány
• Nevelős Zoltán: Winter’s Bone
• Roboz Gábor: Élve eltemetve
• Kovács Marcell: Csúcshatás
DVD
• Varga Balázs: Nosztalgia
• Kovács Marcell: 8 millió halál
• Gorácz Anikó: A varázsló álma
• Nagy V. Gergő: Bronson
• Varga Zoltán: Magasfrász
• Benke Attila: Yentl
• Tosoki Gyula: TRON, avagy a számítógép lázadása
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Nosztalgia

Varga Balázs

Nostalghia – olasz–szovjet, 1983. Rendezte: Andrej Tarkovszkij. Szereplők: Oleg Jankovszkij, Erland Josephson, Domiziana Giordano. Forgalmazó: Etalon Film Kft. 125 perc.

Tarkovszkij első külföldön forgatott filmje, az 1983-as Nosztalgia sok szempontból – és a tíz évvel korábban készült Tükörhöz hasonlatosan – összefoglaló érvényű munka, egyfajta kulcsfilm az életműben. Mélyen személyes, élettörténeti indíttatású hitvallás a hazától való elszakadásról, a kultúrák közötti párbeszéd és megértés lehetőségéről, a művészet szerepéről – a személyes sors, a közösség és a művészet összekapcsolódásáról, drámai határhelyzeteiről. A Nosztalgia főhőse egy orosz költő, aki távol a hazájától és a családjától, távol az emlékeitől, ám a nyugati civilizáció jelenétől is távol, észak-olasz kisvárosokban, az itáliai kultúra örökségét lepusztultságukban is megőrző helyszíneken kutatja egy régi orosz zeneszerző életrajzát. A világok és kultúrák között őrlődő művész főhős maga-keresését, szellemi-spirituális útját követő film nem egy lineáris történet külső fordulatain, de nem is valamifajta belső monológon vagy mentális utazáson keresztül építi fel motívumait, hanem kivételes érzelmi intenzitású, metaforikus szituációkkal, költő képekkel és szövegtöredékkel teszi érzékletessé élet és művészet drámáját. A Gorcsakov mellett feltűnő figurák (Eugénia, mint a női érzékiség princípiuma, Domenico, mint a szent, misztikus őrült) szétszakítottságban mutatják meg mindazt az anyagi és a szellemi, a földi és a spirituális közötti feszültséget, ami a főhőst mozgatja. A nosztalgiát, mint reményt és halálos betegséget. A film címébe emelt nosztalgia ugyanis nem a letűnt idők feletti merengés és az odavágyakozás kalandja, hanem szellemi és fizikai határhelyzet, amelyből az anyagi és a szellemi világ, a személyesség és a közösség önmegvalósításának, megváltásának kérdése tud megmutatkozni. Tarkovszkij filmjének kristálytiszta kompozíciói, a geometrikusan szerveződő kameramozgások, a pompázatos vagy épp lepusztult helyszínek érzékien valós környezetként és spirituális-mentális belső tájként veszik körül a főhőst és közvetítik a határhelyzetbe került és kényszerült ember drámáját, a megértés és a kommunikáció (a saját magunkkal és a közösséggel folytatott párbeszéd) kihívását és válságát.

Tarkovszkij Nosztalgiája alapfilm volt a nyolcvanas években, és az maradt máig is.

Extrák: dokumentumfilm a Nosztalgia készítéséről; beszélgetés Tonino Guerra forgatókönyvíróval és Giuseppe Lanci operatőrrel.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/05 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10638