KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/május
SÖTÉT VADNYUGAT
• Benke Attila: Kamerába lőni Western és önreflexió
• Varró Attila: Balladák a B-oldalról Western és revizionizmus
• Nevelős Zoltán: Deadwood A káosz urai
PSZICHO-FILMEK
• Pintér Judit Nóra: Az őrület mítoszai Pszicho-mozi
• Kovács Kata: Az eszképizmus lobotómiája Álomháború
• Iványi Zsófia: Horrorba hasadt lelkek Többszörös személyiségek
LATIN MOZI: KUBA
• Lénárt András: A Comandante mozija Új kubai filmek
• Bácsvári Kornélia: Titón szigete Tomás Gutiérrez Alea
• Bilsiczky Balázs: Kuba színei Beszélgetés Gödrös Frigyessel
• Gödrös Frigyes: A dolgok kezdete
MAGYAR MŰHELY
• Bikácsy Gergely: Melegítő fények Sós Ágnes portréjához
• Santa Dan: Egy meg sem született szerelem temetése Visszatérés – Retrace
• Harmat Eszter: Itt vagyunk YouTube-generáció?
INTERNET
• Kömlődi Ferenc: Webkameránk a világ szeme Online videókommunikáció
FILMEMLÉKEZET
• Harmat György: A realizmus csele Politika és művészet
TELEVÍZÓ
• Sepsi László: A rossz út Totál szívás
FILM / REGÉNY
• Lovas Anna: Törékeny életek Haruki Murakami: Norvég erdő
• Varró Attila: Ösvény vagy tisztás Norvég erdő
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Átjáróház Ki/Be Tawaret
• Báron György: Hunnia, a Paradicsom Két világ közt
MOZI
• Schubert Gusztáv: Férfit látok álmaidban
• Forgács Nóra Kinga: Egyszer fenn egyszer lenn
• Alföldi Nóra: Seraphine
• Szabó Noémi: A lány és a farkas
• Vajda Judit: Instant dohány
• Nevelős Zoltán: Winter’s Bone
• Roboz Gábor: Élve eltemetve
• Kovács Marcell: Csúcshatás
DVD
• Varga Balázs: Nosztalgia
• Kovács Marcell: 8 millió halál
• Gorácz Anikó: A varázsló álma
• Nagy V. Gergő: Bronson
• Varga Zoltán: Magasfrász
• Benke Attila: Yentl
• Tosoki Gyula: TRON, avagy a számítógép lázadása
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Yentl

Benke Attila

Yentl – amerikai, 1983. Rendezte: Barbra Streisand. Szereplők: Barbra Streisand, Amy Irving, Mandy Patinkin. Forgalmazó: InterCom. 128 perc.

Köztudott, hogy a hatvanas–hetvenes években kibontakozó társadalmi mozgalmak és reformtörekvések átalakították a filmek arculatát a nyugati világban. A reformmozgalmak egyike a feminizmus volt, amely a nők mozgóképi megjelenítése terén még Hollywoodot is bizonyos korrekciókra késztette. A hatvanas évektől a filmkritika mellett így egyes rendezők is kezdték szívügyüknek tekinteni a nők egyenjogúsági törekvéseinek támogatását, Coppolától (Az esőemberek) Scorsese-ig (Alice már nem lakik itt), majd később Ridley Scottig (Thelma és Louise). Ezek a filmek a férfiak által uralt társadalom létjogosultságát kérdőjelezték meg.

Barbara Streisand is ezt a kérdéskört járta körül első rendezésében, a nyolcvanas évek elején forgatott musical-melodrámájában.Streisand kissé didaktikus műve egy, a XX. század elején ortodox zsidó környezetben felnőtt lengyel lány kálváriáját meséli el, aki csak nőiségének feladásával tanulmányozhatja a kizárólag férfiak számára olvasható Talmudot. Bár a nemcserés támadás mesterkélt, a Yentl kissé esetlen, döcögős felütését leszámítva mégis képes jól működtetni, s egy csavaros, homoerotikus felhangoktól sem mentes szerelmi történetbe ágyazni komoly nőpárti üzenetét. Mindez még hatásosabb lehetett volna, ha az éneklésből visszavesznek, több teret engedve a figuráknak (akik végeredményben kicsit sótlanok lettek). A problémákért kárpótlásul szolgál viszont a rendhagyó, elégikus, és a drámát nyomatékosító lezárás. A film végén ugyanis Yentl, a főhős hiába veti le maszkját, a mögüle előlépő gondolkodó nő nem olyan kívánatos az őskonzervatív férfitársadalom számára, mint butácska háziasszony riválisa.

Extrák: semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/05 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10643