KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/november
KUBRICK
• Békés Márton: Renitensek A lázadás inflációja
• Simonyi Balázs: Lolita fotelje Kubrick Párizsban
• Hubai Gergely: Strauss az űrben A Kubrick-kotta
FEKETE AMERIKA
• Boros Gábor: Forradalom családi vállalkozásban Melvin és Mario Van Peebles
• Géczi Zoltán: Gyászbeszéd egy virgonc halott sírja felett Kortárs blaxploitation cinema
LATIN MOZI: ARGENTÍNA
• Lénárt András: A Harmadik Film országa A mai argentin mozi
• Ardai Zoltán: Nagy lófrálás délelőtt Cortázar–Antonioni
• Sepsi László: A bűn diktatúrája Argentin bűnügyi filmek
BUDAPEST NOIR
• Kolozsi László: Pesten lehetett este korzózni Beszélgetés Kondor Vilmossal
• Schubert Gusztáv: Bűnös Budapest? Noir Posthumus
RÉMREMAKE
• Varga Zoltán: Ne szemétkedj az eredetivel! Rémremake-ek
• Varró Attila: Vérfrissítés
TATSUMI
• Bayer Antal: A manga felnőttkora Yoshihiro Tatsumi
• Teszár Dávid: Condition humaine Tatsumi
FILMZENE
• Képes Gábor: A borzongás húrjai Riz Ortolani és kortársai
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Csak gépelés Kathryn Stockett: A segítség
• Tüske Zsuzsanna: Fehér fajansz A segítség
• Tüske Zsuzsanna: Fehér fajansz A segítség
KRITIKA
• Kovács Kata: Botlások négy negyedben A halálba táncoltatott leány
• Kovács Kata: Kultúrturizmus Éjfélkor Párizsban
MOZI
• Vajda Judit: Apró kis hazugságok
• Schubert Gusztáv: Kaland
• Kolozsi László: Tengerre, franciák!
• Kovács Marcell: Álmok otthona
• Forgács Nóra Kinga: Tomboy
• Baski Sándor: Az adósság
• Sepsi László: Santiago '73
• Pálos Máté: Room 304
KRITIKA
• Kovács Kata: Egy nap
MOZI
• Tüske Zsuzsanna: Finánc a pácban
• Roboz Gábor: Testcsere
• Varró Attila: Delfines kaland
DVD
• Pápai Zsolt: Aranypolgár
KRITIKA
• Varga Zoltán: Gyilkossághoz öltözve; Halál a hídon
DVD
• Bata Norbert: Bombasiker
• Kardulesz Rita: Éjszakai nap
• Vincze Árpád: Temple Grandin
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Aranypolgár

Pápai Zsolt

Citizen Kane – amerikai, 1941. Rendezte: Orson Welles. Szereplők: Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore. Forgalmazó: Pro Video. 114 perc.

Mit is lehet mondani néhány szóban minden idõk legjobb mozijáról, a hatvanas évek óta készült filmes toplisták örök elsõ helyezettjérõl? Az Aranypolgár érdemeinek – pazar elbeszéléstechnikai, hõsábrázolásbeli, illetve stiláris megoldásainak – már a puszta felsorolása oldalakat tenne ki. A regényirodalomból átvett több-nézõpontú flashback alkalmazása, vagy a hollywoodi filmben hagyományosan kötelezõ mindentudó elbeszélõ kiiktatása (illetve csak a zárlat utolsó néhány másodpercében történõ beléptetése) éppúgy meglepetésszámba ment a kortársak elõtt, mint az úgynevezett „elsõdleges hatás törvényének” átlépése (amely szerint a hõsök expozícióban körvonalazódó személyiségjegyeinek konzisztenseknek kell maradniuk a késõbbiek során), valamint a címszereplõ karakterének rétegzettsége (aki – mint az egyik figura a filmben megfogalmazza – „nem volt aljas, csak aljasságokat mûvelt”). Mindennek tetejébe a film stiláris leleményeit és a rendezés truvájait a premier óta generációk hada csodálja, kezdve a fõhõs ellentmondásos karakterét nyomatékosító – eklektikus elemekbõl összeállított – díszletezéssel, folytatva az expresszionista világítástechnika csúcsrajáratásával vagy a forradalmian újszerû (néhol közel egy percen át tartó) áttûnésekkel, és befejezve a példátlanul eredeti plánozástechnikával. A zöldfülû Orson Welles álomgyári debütálásában a forgatás során végig igyekezett távol tartani magától az ortodox hollywoodi parancsolatokat, és ez a szándéka a film fényképezéstechnikájában jutott kifejezésre a leglátványosabban. A Gregg Toland operatõrrel kimunkált vizuális világ legmarkánsabb elemei a rendhagyó kamerapozíciókból vett statikus felvételek, a minuciózusan kidolgozott koreográfiájú dinamikus plánok, valamint a mesteri – a kor legmodernebb trükktechnikáinak bevetésével készült, mégis a realizmus illúzióját nyújtó – többteres kompozíciók.

Az Aranypolgár igazi szerzõi film lett, és nem csak az Orson Welles keze nyomát minden pillanatában õrzõ rendezés miatt, hanem azért is, mert a történetébe mintegy bele volt kódolva alkotójának késõbbi sorsa. A filmtörténetben kevés hõs hódított meg olyan magas csúcsokat, mint az Aranypolgár fél világot jármába hajtó Kane polgártársa, de kevés figura is bukott akkorát. Mintha Welles saját magáról, illetve a maga késõbbi pályájáról beszélt volna – mintha elsõre sejtette volna sorsát, amely Hollywoodban késõbb az osztályrészéül jutott.

Extrák: az Aranypolgárnak több nevezetes DVD-kiadása létezik, a most magyarul is megjelenõ változat ezek közül az egyik – sajnos, némileg megcsonkított formában. Roger Ebert kicsit túlbeszélt és Peter Bogdanovich izgalmasabb kommentárját tartalmazza ugyan a magyar kiadás, ellenben hiányzik a lemezrõl az amerikai változaton szereplõ, igen információgazdag Az aranypolgárok csatája címû kétórás dokumentumfilm. Elõzetes, kisfilmek és interjúk (a Kane elsõ feleségét alakító Ruth Warrickkal, valamint a késõbb világhírû rendezõvé avanzsált Robert Wise vágóval) színesítik a csomagot.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/11 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10850