KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/november
KUBRICK
• Békés Márton: Renitensek A lázadás inflációja
• Simonyi Balázs: Lolita fotelje Kubrick Párizsban
• Hubai Gergely: Strauss az űrben A Kubrick-kotta
FEKETE AMERIKA
• Boros Gábor: Forradalom családi vállalkozásban Melvin és Mario Van Peebles
• Géczi Zoltán: Gyászbeszéd egy virgonc halott sírja felett Kortárs blaxploitation cinema
LATIN MOZI: ARGENTÍNA
• Lénárt András: A Harmadik Film országa A mai argentin mozi
• Ardai Zoltán: Nagy lófrálás délelőtt Cortázar–Antonioni
• Sepsi László: A bűn diktatúrája Argentin bűnügyi filmek
BUDAPEST NOIR
• Kolozsi László: Pesten lehetett este korzózni Beszélgetés Kondor Vilmossal
• Schubert Gusztáv: Bűnös Budapest? Noir Posthumus
RÉMREMAKE
• Varga Zoltán: Ne szemétkedj az eredetivel! Rémremake-ek
• Varró Attila: Vérfrissítés
TATSUMI
• Bayer Antal: A manga felnőttkora Yoshihiro Tatsumi
• Teszár Dávid: Condition humaine Tatsumi
FILMZENE
• Képes Gábor: A borzongás húrjai Riz Ortolani és kortársai
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Csak gépelés Kathryn Stockett: A segítség
• Tüske Zsuzsanna: Fehér fajansz A segítség
• Tüske Zsuzsanna: Fehér fajansz A segítség
KRITIKA
• Kovács Kata: Botlások négy negyedben A halálba táncoltatott leány
• Kovács Kata: Kultúrturizmus Éjfélkor Párizsban
MOZI
• Vajda Judit: Apró kis hazugságok
• Schubert Gusztáv: Kaland
• Kolozsi László: Tengerre, franciák!
• Kovács Marcell: Álmok otthona
• Forgács Nóra Kinga: Tomboy
• Baski Sándor: Az adósság
• Sepsi László: Santiago '73
• Pálos Máté: Room 304
KRITIKA
• Kovács Kata: Egy nap
MOZI
• Tüske Zsuzsanna: Finánc a pácban
• Roboz Gábor: Testcsere
• Varró Attila: Delfines kaland
DVD
• Pápai Zsolt: Aranypolgár
KRITIKA
• Varga Zoltán: Gyilkossághoz öltözve; Halál a hídon
DVD
• Bata Norbert: Bombasiker
• Kardulesz Rita: Éjszakai nap
• Vincze Árpád: Temple Grandin
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Tomboy

Forgács Nóra Kinga

Tomboy – francia-belga, 2011, Rendezte és írta: Céline Schiamma. Kép: Crystel Fournie. Zene: Para One. Szereplők: Zoe Héran (Laure), Malonn Lévana (Jeanne), Jeanne Disson (Lisa), Sophie Cattani (Anya), Mathieu Demy (Apa). Gyártó: Hold Up Films. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 82 perc.

Közvetlenül költözködés után csatlakozunk rá egy francia családra. A dobozokból, a magyarázkodás nélkül, de nagyon is tudatosan megmutatott intim momentumokból kell kicsomagolnunk őket. Félmondatokból elcsíphető: nem ez az első hurcolkodás. A szülőket liberális hozzáállás, és a napi rutinnal járó vakság jellemzi. A lányaik tiszta dichotómiában jelennek meg, a kisebbik tüllszoknyás balerina, a nagyobbik, Laure pedig szikár pólós-gatyás.

A drámai szituáció előre kódolt: a cím – Tomboy terminus technicus. A queer szótárban is rálelni a megoldásra, de nincs közvetlen összefüggésben a szexuális identitással. A gender, a társadalmi nem felől definiálható: fiús lányt jelent, fiús ruhákban, férfias szerepekben. Határhelyzetekben, a rálelés, felismerés kényes időszakaiban szőhető köré drámai cselekmény. Olyankor, mikor a társas beilleszkedés, a nemi identitás megszilárdulása a tét. Fiúsnak lenni egy dolog, Laure ennél radikálisabban lép át határokat, mikor az új helyen Michaëlként mutatkozik be, fiú testet kíván-kreál magának, és átéli az első csókot-szerelmet egy helyi leányzóval.

Céline Sciamma filmje távol tartja magát a szociodrámától, éppúgy, mint a melodrámai dúsítástól. Sokszor egyenesen drámaiatlan, ez talán hibája. Egyszerű konstrukcióban sorolja nézője elé a választott genderrel való azonosulás lényegi mozzanatait. Cserében elidőz a részleteken, dokumentarista érdeklődéssel ábrázol, az alkotó képzelet párban jár a kortársi-testvéri-családi interakciót, a társadalmi és szexuális nem-béli stigmatizációt és integrációt firtató, szelíd kérdéssel. Közben szorít a néző többlettudása, a szerepjáték okozta disszonancia és a lebukástól való félelem, a feszültség: mintha drukkolnánk az egyik nemnek. Észhez térít a didaxis: a tiszta helyzetnek kell drukkolni. A lezárás egyfelől cserben hagy, másfelől továbbgondolásra késztet — egy félmosoly formájában.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/11 54-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10859