KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/november
KUBRICK
• Békés Márton: Renitensek A lázadás inflációja
• Simonyi Balázs: Lolita fotelje Kubrick Párizsban
• Hubai Gergely: Strauss az űrben A Kubrick-kotta
FEKETE AMERIKA
• Boros Gábor: Forradalom családi vállalkozásban Melvin és Mario Van Peebles
• Géczi Zoltán: Gyászbeszéd egy virgonc halott sírja felett Kortárs blaxploitation cinema
LATIN MOZI: ARGENTÍNA
• Lénárt András: A Harmadik Film országa A mai argentin mozi
• Ardai Zoltán: Nagy lófrálás délelőtt Cortázar–Antonioni
• Sepsi László: A bűn diktatúrája Argentin bűnügyi filmek
BUDAPEST NOIR
• Kolozsi László: Pesten lehetett este korzózni Beszélgetés Kondor Vilmossal
• Schubert Gusztáv: Bűnös Budapest? Noir Posthumus
RÉMREMAKE
• Varga Zoltán: Ne szemétkedj az eredetivel! Rémremake-ek
• Varró Attila: Vérfrissítés
TATSUMI
• Bayer Antal: A manga felnőttkora Yoshihiro Tatsumi
• Teszár Dávid: Condition humaine Tatsumi
FILMZENE
• Képes Gábor: A borzongás húrjai Riz Ortolani és kortársai
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Csak gépelés Kathryn Stockett: A segítség
• Tüske Zsuzsanna: Fehér fajansz A segítség
• Tüske Zsuzsanna: Fehér fajansz A segítség
KRITIKA
• Kovács Kata: Botlások négy negyedben A halálba táncoltatott leány
• Kovács Kata: Kultúrturizmus Éjfélkor Párizsban
MOZI
• Vajda Judit: Apró kis hazugságok
• Schubert Gusztáv: Kaland
• Kolozsi László: Tengerre, franciák!
• Kovács Marcell: Álmok otthona
• Forgács Nóra Kinga: Tomboy
• Baski Sándor: Az adósság
• Sepsi László: Santiago '73
• Pálos Máté: Room 304
KRITIKA
• Kovács Kata: Egy nap
MOZI
• Tüske Zsuzsanna: Finánc a pácban
• Roboz Gábor: Testcsere
• Varró Attila: Delfines kaland
DVD
• Pápai Zsolt: Aranypolgár
KRITIKA
• Varga Zoltán: Gyilkossághoz öltözve; Halál a hídon
DVD
• Bata Norbert: Bombasiker
• Kardulesz Rita: Éjszakai nap
• Vincze Árpád: Temple Grandin
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Egy nap

Kovács Kata

One Day – amerikai, 2011. Rendezte: Lone Scherfig. Írta: David Nicholls. Kép: Benoît Delhomme. Zene: Rachel Portman. Szereplők: Ann Hathaway (Emma), Jim Sturgess (Dexter), Romola Garai (Sylvie), Rafe Spall (Ian). Gyártó: Film4 / Random House Films. Forgalmazó: Szinkronizált. 108 perc.

Az utoljára az Egy lányról címû filmmel bizonyított midcult-sikerrendezõ, Lone Scherfig (Olasz nyelv kezdõknek, Wilbur öngyilkos akar lenni) nem pusztán azért vágta nagy fába a fejszét, mert az Egy nap alapjául szolgáló, azonos címû David Nicholls-regény az elmúlt évek egyik elsõ számú nemzetközi bestsellere. A forgatókönyvet is jegyzõ Nicholls írása ugyan megidézi Nick Hornby (Pop, csajok satöbbi) és Helen Fielding (Bridget Jones naplója) humorát, szellemes karakterábrázolását, szocio- és popkulturális látleleteit, legnagyobb érdeme mégis egy nehezen filmvászonra vihetõ high concept töretlen színvonalú végigvezetésében áll.

Az alapkoncepció szerint két, egymáshoz végzetesen vonzódó és romantikusan ragaszkodó fõszereplõt kerek húsz éven át követ nyomon a történet, kizárólag minden év július 15.-ének (megismerkedésük napjának) eseményein keresztül. A megdöbbentõen közhelymentes regény sikere elsõsorban az idõszerkezet és a pontos karakterábrázolás kölcsönhatásának köszönhetõ: minden fejezet egy-egy pillanatfelvétel a szereplõk jellemváltozásának és egymáshoz fûzõdõ viszonyának történetérõl. A jól kidolgozott karakterek és a pontos eseményábrázolás teszik lehetõvé, hogy az egyes történetek egyszerre könnyedek és mélyen átélhetõek, és hogy a felnõtté válás hiteles portréját adják. A film száznyolc perces játékideje azonban aligha enged teret annak, hogy az összes fejezet csonkítatlanul, hasonló mélységben jelenjen meg. Készítõi nem gondolták újra az eredeti koncepciót, így egyrészt szinte észrevétlen, legalábbis érdektelen marad a villanásnyi feliratokkal jelzett „egy nap”-szerkezet, ugyanakkor a könyvbeli struktúrák megtartása miatt nem jut elegendõ figyelem a karaktereknek. Az ábrázolás mélysége sérül, így hiába a kiváló színészi alakítás és a tetszetõs kivitelezés, a regény hibátlan románc-válogatásának végül csak döcögõs és felületes „best of”-maratonját kapjuk.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/11 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10863