KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/január
• Muhi Klára: Képtelen év Filmrendszerváltás 2011
• Barkóczi Janka: Válságok és választások Beszélgetés Fliegauf Bencével
• Kolozsi László: „Ez lesz a legnehezebb filmem” Beszélgetés Mészáros Mártával
• Kovács Bálint: „Mint lúd a jégen” Beszélgetés Körösvölgyi Zoltánnal
PIXEL VS. CELLULOID
• Ádám Péter: A fejlődés ára Digitális mozi

• Huber Zoltán: Kóma és virágzás Beszélgetés Szabó Gáborral
SPORTMOZI
• Varró Attila: Az utolsó dobás Film és baseball
• Bikácsy Gergely: Sakk a művészetnek! Bábok és filmek
• Varga Dénes: Lyukra játsszák A svindler
SZÍNÉSZ/RENDEZŐ
• Baski Sándor: A politika hálójában George Clooney filmjei
• Géczi Zoltán: A nevem Jackie A Jackie Chan-brand
SCHORM/KISHON
• Zalán Vince: Minden rossz és minden jó Evald Schorm 2. rész
• Barkóczi Janka: Van szerencsénk Ephraim Kishon, a filmrendező
FILMISKOLA
• Margitházi Beja: Képi balett Résfilmek és egyéb kísérletek

• Bilsiczky Balázs: A kikerülőművész Beszélgetés Kardos Sándorral
FILM / SZÍNHÁZ
• Roboz Gábor: Mint a vakablak Yasmina Reza: Az öldöklés istene
• Varró Attila: Négy fél között Roman Polanski: Az öldöklés istene

• Forgách András: Ördöge van Faust
KRITIKA
• Vajda Judit: Csoda Le Havre-ban Kikötői történet
• Pápai Zsolt: A szívem visszahúz Kopaszkutya Kettő
MOZI
• Barkóczi Janka: Martha Marcy May Marlene
• Varró Attila: Texas gyilkos földjén
• Kovács Kata: Fifti-fifti
• Hlavaty Tamás: Álcák csapdája
• Kolozsi László: Szűz vonalban
• Forgács Nóra Kinga: Legjobb szándék
• Vincze Teréz: Retró szerelem
• Sepsi László: Ördögsziget
• Baski Sándor: A rend őre
• Kovács Marcell: Trancsírák
• Alföldi Nóra: Jack és Jill
• Tüske Zsuzsanna: SOS Love: Az egymillió dolláros megbízatás
• Nevelős Zoltán: Mission Impossible: Fantom protokoll
DVD
• Pápai Zsolt: Szövetség az ördöggel
• Czirják Pál: Csillagosok, katonák
• Nagy V. Gergő: Greenberg
• Varga Zoltán: Végső menedék
• Tosoki Gyula: A szabadság himnusza
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Texas gyilkos földjén

Varró Attila

Texas Killing Fields – amerikai, 2011. Rendezte. Ami Canaan Mann. Írta: Don Ferrarone. Kép: Stuart Dryburgh. Zene: Dickon Hinchliffe. Szereplők: Jeffrey Dean Morgan (Mike), Sam Worthington (Brian), Jessica Chastain (Stall), Chloe Grace Moretz (Anne). Gyártó: Blue Light. Forgalmazó: Parlux Entertainment. Feliratos. 105 perc.

Amennyiben egy kezdő rendező az édesapja nyomdokaiba lépve választja a filmkészítést, a szokásos érvényesülési akadályok talán kevésbé gátolják, kap azonban magának egy mindenkinél keményebb ellenfelet, aki valamennyi stúdiófőnöknél, producernél fenyegetőbb árnyékként tornyosul fölé. Duplán nehéz helyzetben vannak a rendező-lányok a szabadulás tekintetében, törekvéseik hol megragadnak a neves édesapa tevékenységének puszta dokumentálásánál (Kubrick, Peckinpah), hol az életmű háttérművészei közt találnak helyet maguknak (Cronenberg) – ha pedig eljutnak az önállóság végpontját jelentő saját nagyjátékfilmig, az apa szelleme magában a filmben kísért, nem csupán hatásában, de akár konkrét alteregó alakjában is (lásd Jennifer Lynch és a Dobozba zárt szerelem esetét vagy Sophie Coppola friss opuszait). Ami Canaan Mann immár második filmjében bizonyította, hogy az utóbbi lánytábort gazdagítja: a Texas gyilkos földjén kétszeresen is magán viseli Michael Mann keze nyomát.

Hasonlóan édesapja több remekéhez, élen a Szemtől szembennel, a Texas gyilkos földjén is megtörtént bűneset erősen fikcionalizált verziója (egy Texas City környékét rettegésben tartó több évtizedes sorozatgyilkossági hullám ügyében nyomozó detektívek néhány napjáról), ami nemcsak a szereplők, dialógusok hitelességén érhető tetten (a forgatókönyv egy volt szövetségi nyomozó munkája, aki az ügyben is részt vett), de atmoszférájában is megidézi a Mann-filmek sajátos homályzónáját rögközelség és álomszerű lebegés között. Ami Mann műve önmagában komplett, kiforrott és igen meggyőző kisrealista thriller, a hozzá illesztett vizuális világ azonban már konkrétan a pátriárka ihletéséről tanúskodik, főként a szimbolikus tájábrázolás tekintetében: az apa hidegkékre szűrt, geometrikus nagyvárosképe azonban a lány esetében a kopár vidéki tájkép lesz, a „gyilkos mező” megkövült erdejével – amelyben nem mellesleg egy keménykezű őrangyal kutat a saját lányaként kezelt áldozat után (az elrabolt kislány és a hozzá rendelt két apa-figura egyébként a valódi ügyhöz képest erős túlsúlyt kap a történetben). A Texas gyilkos földjén a tavaly örömteli módon felerősödött ’70-es évekbeli bűnfilm-tradíció (Winter’s Bone, Rohanás, Drive) újabb szép példája, ezúttal a rural horror peremvidékéről, képsorain mintha csak a Texasi láncfűrészes mészárlás másik oldalát látnánk, a bűnfelderítők napi procedúráinak nézőpontjából.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/01 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10931