KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/március
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Tükröm, tükröm Filmszemle után
• Várkonyi Benedek: Emerenc királynő Beszélgetés Szabó Istvánnal
• Vincze Teréz: Ordítás és országimázs Magyarország 2011
• Pápai Zsolt: Júdás-napi fagy Drága besúgott barátaim
SZÍNÉSZPORTRÉ
• Kolozsi László: Ede elment Garas Dezső (1934–2011)
NŐK A FELVEVŐGÉPPEL
• Vincze Teréz: Nők a felvevőgéppel A mozi neme
• Kovács Kata: Celluloid örökösnők Filmrendező-lányok
• Alföldi Nóra: Beszélő fejek Polisse
• Tüske Zsuzsanna: Nő a volánnál Ida Lupino
TESTKÉPEK
• Kelecsényi László: A test szavai Utazás az érzékek birodalmába – 1. rész
• Pintér Judit Nóra: Test és tükör Cronenberg test-képei
MOZI
• Pálos Máté: Együtt az ég alatt
TESTKÉPEK
• Horváth Eszter: Beszéljünk a szexről? Veszélyes vágy
• Varró Attila: Kanossza Shame – A szégyentelen
ALEXANDER PAYNE
• Baski Sándor: Keserédes élet Alexander Payne filmjei
MESETERÁPIA
• Hirsch Tibor: Sorskönyv-mesék Mesefilmterápia – 2. rész
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Családban marad Átok
• Schubert Gusztáv: Közös többszörös Társas/Játék
KRITIKA
• Barotányi Zoltán: Kirúgó mérkőzés Krízispont
• Huber Zoltán: Vissza az alapokhoz A némafilmes
• Gelencsér Gábor: Utazás Katatóniába Isztambul
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Grafománia és tipomágia Jonathan Safran Foer: Rém hangosan és irtó közel
MOZI
• Margitházi Beja: Aurora
• Vajda Judit: Bor, tangó, kapufa
• Forgács Nóra Judit: Szex felsőfokon
• Kovács Kata: Családban marad
• Barkóczi Janka: Szilvás csirke
• Baski Sándor: Az erő krónikája
• Alföldi Nóra: Az ördög benned lakozik
• Parádi Orsolya: Szingli fejvadász
• Roboz Gábor: Védhetetlen
• Sepsi László: Borotvaélen
• Nevelős Zoltán: Tirannoszaurusz
• Kovács Marcell: A bűn hálójában
• Tüske Zsuzsanna: Egy hét Marilynnel
• Varró Attila: Warrior
DVD
• Lichter Péter: A nyugtalanság kora
• Pápai Zsolt: Adėle H. története
• Tosoki Gyula: Vasököl
• Sepsi László: A fegyver éve
• Géczi Zoltán: Nagy Sándor, a hódító
• Varga Zoltán: A rettegés mélye
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Együtt az ég alatt

Pálos Máté

Über uns das All – német, 2011. Rendezte és írta: Jan Schomburg. Kép: Marc Comes. Zene: Tobias Wagner. Szereplők: Sandra Hüller (Martha), Georg Friedrich (Runge), Felix Schmidt-Knopp (Paul), Valery Tscheplanowa (Anja). Gyártó: Pandora Filmproduktion. Forgalmazó: Mozinet kft. Feliratos. 90 perc.

A német Jan Schomburg debütáló játékfilmje egy tipikus európai, realista művészfilm-dráma keretei között igyekszik körüljárni azt a kérdést, vajon feltétlenül ismerjük-e azt, akivel évek óta együtt élünk (válasza: nem), illetve, hogy a másik halála esetén mennyire lehetséges mással pótolni a veszteséget. A veszélyes eredetiséggel nem vádolható, de kellően kellemetlen, Susanne Bier-i felvetések (A tűz martaléka, Testvéred feleségét...) jó drámai alapanyagul szolgálnának, de Schomburg – dán kolléganőjével ellentétben – messziről elkerüli a konfliktusok kiélezését és halmozását, fordulatos történet helyett állapotrajzot nyújt, intellektualizál, és menthetetlenül megmarad a középfajú, jellegtelen fesztiválfilmek bús sóhajtozásánál.

A tavalyi Berlinale Panoráma szekciójában díjazott értelmiségi szerelmi dráma gyenge pontja a forgatókönyv, amit Sandra Hüller erős színészi jelenléte sem tud ellensúlyozni: a párját annak megmagyarázhatatlan öngyilkossága során elvesztő és a sokkot egy új párkapcsolattal feloldó tanárnő története alig tölti ki a szűk másfél órás filmidőt, a feszült, jó ritmusú első harmadban feldobott labdák a levegőben maradnak, a rejtélyes férfi és halála utáni nyomozás során semmit sem tudunk meg szereplőinkről és cselekedeteik okáról, és az új partner motivácóit felvázoló jelenetek is jobbára csak töltelékepizódokként szolgálnak. Az Együtt az ég alatt olyan, mint a szereplők által a belvárosi lakásuk ablakán meztelenül kibámulva jellemzett német égbolt: szürke, hűvös és maszatos. Mindazonáltal nem nélkülözi a gondolatot, humort és az emlékezetes párbeszédeket: az egyikben például a szerelem szükségszerűen fasisztoid, a szeretettet ellenfélnek tekintő, leigázó és átformáló jellegéről esik szó, míg másutt a boldognak tűnő pár Dr. Freudról diskurál – egy lomha aktus közben.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/03 34-35. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11007