KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/április
JANCSÓ MIKLÓS
• Báron György: Képek a hagyatékból A formalista és a moralista Jancsó
• Pintér Judit: Éljen Garibaldi! Jancsó Olaszországa − az olaszok Jancsója
• Muhi Klára: Jancsó-domb Beszélgetés Kende Jánossal
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 2. rész
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 2. rész
MESTERKURZUS
• Forgách András: A háromnevű Philip Seymour Hoffman (1967-2014)
• Nánay Bence: Rendet, rendet, műrendet! Wes Anderson képkompozíciói
MŰKINCSEK NYOMÁBAN
• Kránicz Bence: Mona Lisa meséje Hollywoodi képhamisítók
• Géczi Zoltán: A Führer múzeuma Műkincsrablók, műkincsvadászok
MAGYAR MŰHELY
• Szalay Dorottya: Trenden innen és túl Magyar kísérleti filmes körkép
• Lichter Péter: Láthatatlan határsértések Kísérleti kerekasztal
• Schubert Gusztáv: Kontracinema.com A kísérleti film honlapja
FESZTIVÁL
• Horváth Eszter: A szabad akarat illúziója Frankofón Filmnapok
• Szatmári Zsófia: Üdvözlet a kisvárosból Beszélgetés Guillaume Brac-kal
BALKÁN EXPRESSZ
• Forgács Iván: A szélcsend hullámain A mai bolgár film
HATÁRSÁV
• Horeczky Krisztina: Digitális operaház Társművészetek a mozikban
TELEVÍZÓ
• Roboz Gábor: A lápvidék rémei A törvény nevében
FILM / REGÉNY
• Forgács Nóra Kinga: Az emlékezés kórháza Charlotte Roche//David Wnendt: Nedves tájak
KRITIKA
• Varró Attila: Művészi véna Műkincsrablók, műkincsvadászok
• Margitházi Beja: Vissza a természethez Viharsarok
MOZI
• Kolozsi László: Gyermekeink
• Barkóczi Janka: Az ártatlanság virágai
• Forgács Nóra Kinga: Mr. Morgan utolsó szerelme
• Margitházi Beja: A hang ereje
• Vajda Judit: Szerelem a felhők felett
• Alföldi Nóra: 9 hónap letöltendő
DVD
• Nagy V. Gergő: Buffalo Bill és az indiánok
• Pápai Zsolt: Nebraska
• Soós Tamás Dénes: Világvége
• Bocsor Péter: Moby Dick
• Géczi Zoltán: Oldboy (2013)
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

PAPÍRMOZI

Bayer Antal

Az ellopott futár

Rejtő regényei már jó ötven éve hálás témával szolgálnak a magyar képregény számára, nem sok olyan író van, akinek a munkáiból ennyi adaptáció készült. Érdekes módon azonban néhány kimaradt a merítésből, ezek közé tartozott Az ellopott futár is, egészen mostanáig.

Abban is elég nagy az egyetértés, hogy Rejtő karikírozott figuráit a rajzolók közül Korcsmáros Pál találta el a legjobban, nem véletlen, hogy vele készíttette el Cs. Horváth Tibor a legtöbb átdolgozást. Mivel pedig a Rejtő-Korcsmáros képregények felújítását Garisa H. Zsolt végzi, szinte magától értetődő, hogy egy új Rejtő-adaptációnak ő legyen a rajzolója, méghozzá Korcsmáros-közeli stílusban.

Persze, a történet ennél bonyolultabb. Amikor sok évvel ezelőtt Kiss Ferenc megírta a forgatókönyvet Garisa számára, még nem lehetett sejteni, hogy egyszer majd ugyanolyan tökéletesen fogja hozni Korcsmáros stílusát, mint a Lucky Luke-sorozatban Achdé Morrisét vagy az Asterixet nemrég átvevő Conrad Uderzóét. Ám noha a hasonlóság mindhárom esetben szándékos, a követők mindig hozzáteszik a maguk kézjegyét. Garisa feladata abból a szempontból könnyebb volt, hogy nem egy sorozat állandó szereplőit kellett finoman átfazoníroznia, hanem csak Korcsmáros ismerős képi világát felidéznie.

De a felidézés nem azonosság. Garisa tollvonásai élesebbek, a panelek elrendezése képregényesebb, a hátterek kidolgozottabbak. Lehet, hogy ma már Korcsmáros is így dolgozna, kihasználva a digitális technika előnyeit, ám egymás mellé helyezve a klasszikusokat és az újabb művet, talán elkerülhetetlen, hogy utóbbi sterilebbnek, kevésbé spontánnak tűnjön.

A forgatókönyv tekintetében is mutatkoznak különbségek. Kiss jobban ragaszkodik az eredeti mű szerkezetéhez és főleg szövegéhez, kevésbé érez késztetést átfogalmazásokra, mint Cs. Horváth. Bár talán sokak számára Az ellopott futár nem tartozik a legemlékezetesebb Rejtő-művek közé, a belőle készült képregény jól mutat a régiek mellett. Egyelőre limitált, fekete-fehér kiadásban jelent meg, talán egyszer lesz belőle színes is.

Az ellopott futár. Fekete-fehér, puhafedeles, 88 oldal. Kiadó: Kilencedik.hu

 

Marvel-gigatörténetek

A Kingpinnel valóban a lehető legjobb kezekbe került a Marvel-szuperhősök magyarországi kiadása, hiszen a kiadó vezetője és munkatársai valamennyien elkötelezett rajongói ezeknek a képregényeknek, így tökéletesen tudják, hogy mivel és hogyan lehet a rajongótársak kedvében járni. 2014 elején a már jól bejáratott újabb és klasszikus Pókember-történetek és az egyik legjobb X-Men sorozat mellett két nagyszabású történettel is megörvendeztetik a műfaj kedvelőit. Különlegessége ezeknek az úgynevezett „crossover”-eknek, vagyis több különböző sorozat főszereplőit egymásnak eresztő sztoriknak, hogy két különböző időszakból származnak, aminek köszönhetően össze tudjuk hasonlítani az 1990-es évek elejének és a 2000-es évek végének a jellemzőit.

A korábbi, a Végtelen hatalom „főgonosza”, Thanos, az őrült félisten úgy érzi, a hatalom különböző vetületeit megtestesítő gyűrűk birtokában végre felnőtt mindeddig meghódíthatatlannak tűnő szerelméhez, Halál úrnőhöz, és nemes egyszerűséggel eltünteti az univerzum élőlényeinek a felét. A megmaradt szuperhősök természetesen kötelességüknek érzik, hogy megkíséreljék a lehetetlent, és felveszik az aránytalan küzdelmet, ki-ki a maga módján. Ám ennek a minisorozatnak az a különlegessége, hogy az ismertebb figurák ezúttal inkább szemlélői a történéseknek, és olyan, kevésbé ismert alakok kerülnek az előtérbe, mint Adam Warlock és az Ezüst Utazó. Mi több, az összecsapás George Pérez és Ron Lim látványos, részletgazdag akciójelenetei ellenére elsősorban nem a fizikai szinten zajlik, hanem a fogalmak birodalmában, ami lehetőséget nyújt az író Jim Starlinnak a halálról, a hatalomról, az istenségről, az öröklétről és a lélekről alkotott elképzeléseinek az illusztrálására, még ha ezt a Marvel univerzum szabályrendszerén belül kell is megtennie.

A Titkos Invázió ezzel szemben egy olyan problémát jár körbe, amely a technológia fejlődéséből fakad. Az egyre tökéletesebb utánzatok korában hogyan lehet megállapítani, hogy ki az igazi, az egyre bonyolultabb információs rendszerek közepette lehet-e még tudni, hogy kiben bízhatunk meg? A Marvel legtermékenyebb és mindig nagy ívű, egymással is összefüggő történetekben gondolkodó írója, Brian Michael Bendis mesterien húzogatja a szálakat, és megint egyszer meg tudja vetetni velünk a másikat űrbéli gonosz Skrullnak látó, ezért aztán önfeledten egymást püfölő szuperhősök toposzát.

Végtelen hatalom: Marvel + 13 és különszámok. Színes, irkafűzött. Kiadó: Kingpin. Titkos invázió 1: A támadás. Színes, puhafedeles. Kiadó: Kingpin.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/04 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11812