KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/április
JANCSÓ MIKLÓS
• Báron György: Képek a hagyatékból A formalista és a moralista Jancsó
• Pintér Judit: Éljen Garibaldi! Jancsó Olaszországa − az olaszok Jancsója
• Muhi Klára: Jancsó-domb Beszélgetés Kende Jánossal
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 2. rész
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 2. rész
MESTERKURZUS
• Forgách András: A háromnevű Philip Seymour Hoffman (1967-2014)
• Nánay Bence: Rendet, rendet, műrendet! Wes Anderson képkompozíciói
MŰKINCSEK NYOMÁBAN
• Kránicz Bence: Mona Lisa meséje Hollywoodi képhamisítók
• Géczi Zoltán: A Führer múzeuma Műkincsrablók, műkincsvadászok
MAGYAR MŰHELY
• Szalay Dorottya: Trenden innen és túl Magyar kísérleti filmes körkép
• Lichter Péter: Láthatatlan határsértések Kísérleti kerekasztal
• Schubert Gusztáv: Kontracinema.com A kísérleti film honlapja
FESZTIVÁL
• Horváth Eszter: A szabad akarat illúziója Frankofón Filmnapok
• Szatmári Zsófia: Üdvözlet a kisvárosból Beszélgetés Guillaume Brac-kal
BALKÁN EXPRESSZ
• Forgács Iván: A szélcsend hullámain A mai bolgár film
HATÁRSÁV
• Horeczky Krisztina: Digitális operaház Társművészetek a mozikban
TELEVÍZÓ
• Roboz Gábor: A lápvidék rémei A törvény nevében
FILM / REGÉNY
• Forgács Nóra Kinga: Az emlékezés kórháza Charlotte Roche//David Wnendt: Nedves tájak
KRITIKA
• Varró Attila: Művészi véna Műkincsrablók, műkincsvadászok
• Margitházi Beja: Vissza a természethez Viharsarok
MOZI
• Kolozsi László: Gyermekeink
• Barkóczi Janka: Az ártatlanság virágai
• Forgács Nóra Kinga: Mr. Morgan utolsó szerelme
• Margitházi Beja: A hang ereje
• Vajda Judit: Szerelem a felhők felett
• Alföldi Nóra: 9 hónap letöltendő
DVD
• Nagy V. Gergő: Buffalo Bill és az indiánok
• Pápai Zsolt: Nebraska
• Soós Tamás Dénes: Világvége
• Bocsor Péter: Moby Dick
• Géczi Zoltán: Oldboy (2013)
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Az ártatlanság virágai

Barkóczi Janka

Grzeli nateli dgeebi – német-francia-grúz, 2013. Rendezte: Simon Gross és Nana Ekvtimishvili. Írta: Nana Ekvtimishvili. Kép: Oleg Mutu. Szereplők: Lika Babluani (Eka), Mariam Bokeria (Nadia), Zurab Gogaladze (Kote), Data Zakareishvili (Lado), Ana Nijaradze (Ana). Gyártó: Indiz Film / Polare Film / Arizona Films. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 102 perc.

 

Tbiliszi, 1992. A fojtó-védelmező szovjet ölelésből éppen kibontakozó, ismeretlen útra lépő Grúzia szíve, ahol az egyszeri gimnazisták inkább kevesebb, mint több sikerrel dolgoznak önmaguk és hazájuk boldogulásán. Jobb napokat látott és jobb napokban reménykedő világ, amelyben a rozsdás fémhulladék, a kopott beton költészete megkérdőjelezhetetlenül összeforr a zabolátlan természet szépségével. A Fata Morgana 2008-as marokkói thrillerével bemutatkozó Ekvtimishvili-Gross szerzőpáros második filmje a volt keleti blokk 1990-es években lezajló földrengésszerű átalakulásának állít emléket, már-már kézenfekvő módon, a hazájukkal egy időben a felnőttkor kapujába érő, kényszerből vagy természetes érettségük okán önállósuló fiatalok történetével.

A mese hősei Eka és Nadia, a két pimasz 14 éves fruska, akik minden erejükkel azon vannak, hogy a maguk eszközeivel megtörjék a város szigorú patriarchális rendjét. A vetélkedésnek, flörtnek, diákcsínynek azonban súlya és számos beláthatatlan következménye lehet, ha azokat a melegen óvó otthon helyett egy archaikus szokásait féltve őrző, neurotikus környezetben gyakorolják. Megeshet például, hogy a két lány egy szíves ajándék révén valódi fegyverhez jut, amelynek célkeresztjére több esélyes jelölt is akad, de előfordulhat akár, hogy az ártatlannak induló szerelmi játék végül brutális ázsiai nőrablásba torkollik. Nagy kérdés, hogy a két barátnő a cinizmus és érzéketlenség feléjük áradó masszív hullámai ellenére is képes-e arra, hogy megőrizze eredendő felszabadultságát és optimizmusát, és hogy ebben a közegben egyértelmű hátrányt jelentő női mivoltukból tudnak-e végül valahogy mégis előnyt kovácsolni. A rendezők elhivatottsága mellett a román újhullám emblematikus alkotásait (Lazarescu úr halála, 4 hónap, 3 hét, 2 nap) jegyző operatőr, Oleg Mutu, munkája a biztosíték rá, hogy az egzotikus ifjúsági regényből ez esetben komoly és érett film kerekedjen, amelyben nem csak az előbbi kérdésekre adott válasz, de a képi világ is súlyosan emlékezetes marad.

Barkóczi Janka


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/04 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11822