KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/május
JANCSÓ MIKLÓS
• Hirsch Tibor: Volt bűne és erénye Jancsó nemzedéke, másképpen
• Gelencsér Gábor: Csend vagy kiáltás? Fiatalok Jancsó-képe
• Bíró Yvette: Szegénylegények Filmvilág-archívum
• Muhi Klára: 51 évig beszélgettünk Grunwalsky Ferenc Jancsóról
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 3. rész
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 3. rész
RESNAIS
• Bikácsy Gergely: Jövőre Marienbadban Alain Resnais – Idő és képzelet
MÉLY DÉL
• Varró Attila: Vadászok éjszakái Déli bűnfilmek
MÉLYDÉL
• Soós Tamás Dénes: Peremléti álmodozók David Gordon Green
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA
• Géczi Zoltán: Genezis V2.0 Mesterséges intelligencia
• Sepsi László: A doktor bukása Transzcendens
HOLLYWOODI BIBLIA
• Andorka György: Kufárok és próféták Hollywood bibliai eposzai
MAGYAR RÖVIDFILMEK
• Schreiber András: Egyenlőség, szabadság, rövidfilm Beszélgetés Deák Dániellel
• Kránicz Bence: Az esélytelenek nyugalma Friss Hús-fesztivál
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Pszichopaták előnyben Kártyavár
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Kísérleti üzemmód Titanic versenyfilmek
• Szűk Balázs: Varázshangok Debreceni Szinkronszemle
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Hozott szalonnával A látogató
KRITIKA
• Jankovics Márton: New York – Mississippi Llewyn Davis élete
• Árva Márton: Szépség és erőszak Beszélgetés Mariana Rondónnal
• Margitházi Beja: Göndör fürtök
• Pápai Zsolt: Családban marad Vérkötelék
MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Lány kilenc parókával
• Baski Sándor: Borgman
• Zsubori Anna: Az elnémultak
• Vajda Judit: Saint-Tropez-ban történt
• Kovács Kata: Százkarátos szerelem
• Csiger Ádám: Salvo
• Sepsi László: Az eltűnés sorrendjében
• Kovács Marcell: Csúnya gonosz bácsik
• Kránicz Bence: Amerika Kapitány: A tél katonája
• Huber Zoltán: Flörti dancing
• Varró Attila: Angèlique
DVD
• Pápai Zsolt: Blackfish – Egy kardszárnyú delfin története
• Soós Tamás Dénes: Előttünk nincsenek titkok: A WikiLeaks története
• Varga Balázs: Tízezer nap
• Pápai Zsolt: A szív hídjai
• Géczi Zoltán: A Tai Chi harcosa
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Göndör fürtök

Margitházi Beja

GÖNDÖR FÜRTÖK (Pelo malo) – venezuelai-perui, 2013. Rendezte és írta: Mariana Rondón. Kép: Micaela Cajahuaringa. Zene: Camilo Froideval. Szereplők: Samuel Lange Zambrano (Junior), Beto Benites (A főnök), Samantha Castillo (Marta), Nelly Ramos (Carmen). Gyártó: Imagen Latina / Sudaca / Artefactos S.F. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 93 perc.

A címből kiindulva senki se asszociáljon valamiféle buja, érzéki latin-amerikai románcra, a venezuelai Maria Rondón (inkább olasz neorealizmusra emlékeztető) filmjének főszereplőit jelen pillanatban ez izgatja a legkevésbé: a lepukkant caracasi lakótelepen kisöccsével és anyjával élő kilenc éves Junior mindennapjait éppen az tölti ki, hogy majonézzel, olajjal és különböző praktikákkal valahogyan kisimítsa göndör haját, míg anyja egykori biztonsági őri állását szeretné visszaszerezni, hogy egyedül is el tudja tartani fiait. A törékeny, mégis férfiasan kemény Marta egyre gyanakvóbban figyeli fia „lányos” viselkedését, és a legrosszabbra gondolva, erővel próbálja eltéríteni a képzelt homoszexualitástól.

Rondón felnőtt- és gyermeki szemszögeket váltogató, érzékeny drámájában a hétköznapi részletek (a nagymama fura szaga, a szegénynegyedi szomszédok bizarr szokásai) épp olyan fontos szerepet kapnak, mint a venezuelai jelenre tett szociálpolitikai utalások (hivatalos ideológiát harsogó híradórészletek, társadalmi különbségek), miközben a két egymásra utalt főszereplő, anya és fia, folyamatosan „elsiklanak” egymás mellett, anélkül, hogy megértenék a másik indítékait. Pedig Junior számára – egyelőre – csak egy önkifejezési játék a sima hajú popsztárok utánzása, Marta kétségbeesett útkeresésének zavara és feszültsége, kisebbik fiára összpontosított gyöngédsége viszont feloldhatatlan akadályként terpeszkedik kettejük között. A forgatókönyvet is jegyző, színészek improvizációira nagyban építő Rondón nem varrja el a szálakat, és nem ad egyértelmű válaszokat. A nézőre hagyja a véleményalkotást, de annyi szélsőséges érzelemmel, drámai és súlyos jelenettel, nyers őszinteséggel, ugyanakkor életszerű, ártatlan humorral árnyalja a két főszereplő portréját és a kialakult helyzetet, hogy az megnehezít bármiféle ítélkezést.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/05 53-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11996