KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/május
JANCSÓ MIKLÓS
• Hirsch Tibor: Volt bűne és erénye Jancsó nemzedéke, másképpen
• Gelencsér Gábor: Csend vagy kiáltás? Fiatalok Jancsó-képe
• Bíró Yvette: Szegénylegények Filmvilág-archívum
• Muhi Klára: 51 évig beszélgettünk Grunwalsky Ferenc Jancsóról
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 3. rész
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 3. rész
RESNAIS
• Bikácsy Gergely: Jövőre Marienbadban Alain Resnais – Idő és képzelet
MÉLY DÉL
• Varró Attila: Vadászok éjszakái Déli bűnfilmek
MÉLYDÉL
• Soós Tamás Dénes: Peremléti álmodozók David Gordon Green
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA
• Géczi Zoltán: Genezis V2.0 Mesterséges intelligencia
• Sepsi László: A doktor bukása Transzcendens
HOLLYWOODI BIBLIA
• Andorka György: Kufárok és próféták Hollywood bibliai eposzai
MAGYAR RÖVIDFILMEK
• Schreiber András: Egyenlőség, szabadság, rövidfilm Beszélgetés Deák Dániellel
• Kránicz Bence: Az esélytelenek nyugalma Friss Hús-fesztivál
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Pszichopaták előnyben Kártyavár
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Kísérleti üzemmód Titanic versenyfilmek
• Szűk Balázs: Varázshangok Debreceni Szinkronszemle
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Hozott szalonnával A látogató
KRITIKA
• Jankovics Márton: New York – Mississippi Llewyn Davis élete
• Árva Márton: Szépség és erőszak Beszélgetés Mariana Rondónnal
• Margitházi Beja: Göndör fürtök
• Pápai Zsolt: Családban marad Vérkötelék
MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Lány kilenc parókával
• Baski Sándor: Borgman
• Zsubori Anna: Az elnémultak
• Vajda Judit: Saint-Tropez-ban történt
• Kovács Kata: Százkarátos szerelem
• Csiger Ádám: Salvo
• Sepsi László: Az eltűnés sorrendjében
• Kovács Marcell: Csúnya gonosz bácsik
• Kránicz Bence: Amerika Kapitány: A tél katonája
• Huber Zoltán: Flörti dancing
• Varró Attila: Angèlique
DVD
• Pápai Zsolt: Blackfish – Egy kardszárnyú delfin története
• Soós Tamás Dénes: Előttünk nincsenek titkok: A WikiLeaks története
• Varga Balázs: Tízezer nap
• Pápai Zsolt: A szív hídjai
• Géczi Zoltán: A Tai Chi harcosa
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Borgman

Baski Sándor

Borgman – holland, 2013. Rendezte és írta: Alex van Warmerdam. Kép: Tom Erisman. Zene: Vincent van Warmerdam. Szereplők: Jan Bijvoet (Borgman), Hadewych Minis (Marina), Jeroen Perceval (Richard), Alex van Warmerdam (Ludwig). Gyártó: Angel Films / Epidemic. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 113 perc.

A holland Alex van Warmerdam nyolcadik filmje épp oly megfejthetetlen és megfoghatatlan, mint csavargó főszereplője, aki a nyitójelenetben egy shotgunnal felvértezett papot kicselezve menekül el földbe vájt erdei bunkeréből. Új lakhelyéül egy módos házaspár otthonát szemeli ki, először ráveszi a feleséget, hogy a férje tudta nélkül szállásolja el őt az egyik melléképületben, majd miután elteszi a kertészt láb alól, a helyére lép, és nem csak a házba, de a család életébe is beköltözik. A Borgman ismerős motívumokból és toposzokból építkezik: az alapszituáció részben az újra divatba jött home invasion thrillereket, illetve arthouse verziójukat, a Haneke-féle Furcsa játékot idézi, másfelől pedig azokat a többnyire szatirikus hangvételű filmeket, amelyekben egy idegen érkezése visszavonhatatlanul felkavarja a család életét (többek közt: Tóték, Teoréma, Visitor Q).

Van Warmerdam verziója azonban különbözik mindegyiktől, leginkább abban, hogy az ő főszereplője egyszerre hús-vér ember és természetfeletti képességekkel bíró démon, aki társaival együtt (ők később csatlakoznak hozzá), mintha a Mester és Margaritából vagy egy Neil Gaiman-regényből lépett volna elő. Az unatkozó, a vagyona miatt bűntudatot érző feleséget a törtető, bunkó férj ellen fordítja, de nem derül ki, valójában mi a motivációja – ténykedése épp úgy lehet az isteni, pontosabban ördögi igazságszolgáltatás része, mint a l’art pour l’art gonoszság megnyilvánulása; az író-rendező nyitva hagyja mindkét olvasatot, így a társadalmi egyenlőtlenségek metaforájaként vagy rendhagyó urban fantasy-ként is nézhető a film. A Borgmant, az ugyancsak megfejthetetlen Holy Motors-hoz hasonlóan, igazán különlegessé az teszi, ahogy a realista miliőt szinte észrevétlenül, magától értetődő természetességgel – és a kései Buñuelt idéző abszurd humor segítségével – csúsztatja át a lebilincselő szürrealizmus birodalmába, miközben a néző még csak megtippelni sem tudja, mi vár rá a következő jelenetben.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/05 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11998