KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/május
JANCSÓ MIKLÓS
• Hirsch Tibor: Volt bűne és erénye Jancsó nemzedéke, másképpen
• Gelencsér Gábor: Csend vagy kiáltás? Fiatalok Jancsó-képe
• Bíró Yvette: Szegénylegények Filmvilág-archívum
• Muhi Klára: 51 évig beszélgettünk Grunwalsky Ferenc Jancsóról
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 3. rész
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 3. rész
RESNAIS
• Bikácsy Gergely: Jövőre Marienbadban Alain Resnais – Idő és képzelet
MÉLY DÉL
• Varró Attila: Vadászok éjszakái Déli bűnfilmek
MÉLYDÉL
• Soós Tamás Dénes: Peremléti álmodozók David Gordon Green
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA
• Géczi Zoltán: Genezis V2.0 Mesterséges intelligencia
• Sepsi László: A doktor bukása Transzcendens
HOLLYWOODI BIBLIA
• Andorka György: Kufárok és próféták Hollywood bibliai eposzai
MAGYAR RÖVIDFILMEK
• Schreiber András: Egyenlőség, szabadság, rövidfilm Beszélgetés Deák Dániellel
• Kránicz Bence: Az esélytelenek nyugalma Friss Hús-fesztivál
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Pszichopaták előnyben Kártyavár
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Kísérleti üzemmód Titanic versenyfilmek
• Szűk Balázs: Varázshangok Debreceni Szinkronszemle
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Hozott szalonnával A látogató
KRITIKA
• Jankovics Márton: New York – Mississippi Llewyn Davis élete
• Árva Márton: Szépség és erőszak Beszélgetés Mariana Rondónnal
• Margitházi Beja: Göndör fürtök
• Pápai Zsolt: Családban marad Vérkötelék
MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Lány kilenc parókával
• Baski Sándor: Borgman
• Zsubori Anna: Az elnémultak
• Vajda Judit: Saint-Tropez-ban történt
• Kovács Kata: Százkarátos szerelem
• Csiger Ádám: Salvo
• Sepsi László: Az eltűnés sorrendjében
• Kovács Marcell: Csúnya gonosz bácsik
• Kránicz Bence: Amerika Kapitány: A tél katonája
• Huber Zoltán: Flörti dancing
• Varró Attila: Angèlique
DVD
• Pápai Zsolt: Blackfish – Egy kardszárnyú delfin története
• Soós Tamás Dénes: Előttünk nincsenek titkok: A WikiLeaks története
• Varga Balázs: Tízezer nap
• Pápai Zsolt: A szív hídjai
• Géczi Zoltán: A Tai Chi harcosa
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Csúnya gonosz bácsik

Kovács Marcell

Big Bad Wolves – izraeli, 2013. Rendezte és írta: Aharon Keshales és Navot Papushado. Kép: Giora Bejach. Zene: Haim Frank Ilfman. Szereplők: Lior Ashkenazi (Micki), Rotem Keinan (Dror), Tzahi Grad (Gidi), Menashe Noy (Rami), Dvir Benedek (Tsivka). Gyártó: United Channel Movies. Forgalmazó: Parlux Entertainment. Szinkronizált. 110 perc.

Négy apuka a pincében – veszélyes felállás, pedig nem is borospincéről van szó. Egy pedofil sorozatgyilkossági ügy végére készülnek az apák pontot tenni éppen, és ennek érdekében egyikük, a gyanúsított a legbrutálisabb vallatási módszereket szenvedi el a nézők szeme láttára. A Tarantino ajánlása okán elhíresült izraeli fekete komédia keskeny pallón egyensúlyozik. A kegyetlen kínzós-vallatós zsánert házasítja össze a családi vígjátékkal, úgy valahogy, mintha a Coen testvérek forgatnának Fűrész-folytatást.

A kísérlet akkor működik a legjobban, amikor a feszültség árnyékában alig észrevehetően felsejlő komikus elemek nem pihentetik, hanem még inkább elbizonytalanítják a nézőt. Az azonosulásra építő szado-mazo műfaj és az elidegenítéssel operáló komédia elegyítéséhez nagyfokú fegyelem szükséges, ám ez jobbára hiányzik az alkotókból. Hajlamosak engedni a vígjáték csábításának és elbohóckodni a tragédiát. Holott a gyermek levágott feje utáni nyomozás bővelkedik megrendítő fordulatokban. Legutóbb a hasonló meséjű Fogságban talán túlzásba is vitte a drámát, az izraeli változatban azonban bántó, ahogy a körömletépés közben a viccesen őrült tekintet a lényeg, nem pedig a kiváltó lelki defekt, mert ezzel a karakter viselkedésének hitelessége vész oda. A társadalmi háttér megjelenítése is csak valamiféle kötelezőnek gondolt alkotói feladat elsietett kipipálása. A zsidó-arab együttélés problémái és némi családszociológia is felvillan, de minden nyomaték nélkül. Arra hivatottak csak, hogy lokális színezetet adjanak az egyébként szürkén nemzetközire árnyalt mozinak.

Keshales és Papushado filmje érdekes ötleteket vonultat fel, de markáns stílus és mondanivaló nélkül. A magyar címadók pedig szíveskedtek gondoskodni arról, hogy a film elsőszámú ötlete, a műfaji hovatartozás talányos lebegtetése se működhessen.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/05 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12005