Neo-noirPiszkos pénzKutyaéletTeszár Dávid
A Bikanyakat jegyző Michael R. Roskam és Dennis Lehane, a jeles krimiszerző kollaborációja feszült bűndrámát eredményezett.
Noha a flamand Michael R. Roskam figyelemreméltó
magabiztossággal levezényelt, kimagasló debütáló mozija (Bikanyak, 2011) után is megmaradt a bűnügyi tematikánál, ezúttal
angol nyelvre váltott és saját szkript helyett hozott anyagból dolgozott: a Hideg nyomont és a Viharszigetet jegyző amerikai bűndráma-specialista, Dennis Lehane Állatmentés című novelláját vitte filmre
Lehane forgatókönyve alapján. Az alig harminc oldalas írásmű három szereplőt
mozgat, középpontban Bob Saginowski kocsmáros figurájával, akit egy kukában
megtalált, összevert kiskutya nyomán hoz össze a sors egy leharcolt
táncosnővel, valamint az eb tulajdonosával, egy szociopata bűnözővel. Lehane a
film kedvéért a marginális változtatások mellett (kiskutya átnevezése
Cassiusról Roccóra, helyszín kicserélése Bostonról New Yorkra) lényegi
súlypontáthelyezéseket is végzett, különös tekintettel Bob unokabátyjára/főnökére,
a kocsmát üzemeltető Marvra nézve, aki kimunkált jellemrajzot, komplett
háttérsztorit és kitüntetett szerepet kapott a történetben.
A Piszkos pénz a címében arra utal, hogy Marv (James Gandolfini
utolsó filmszerepe) csecsen maffiózók tulajdonában lévő brooklyni italozója egy
ún. drop bar (lásd az eredeti címet),
ahová a hét véletlenszerűen kiválasztott napjain befolyik a negyed illegális
csecsen üzleteiből származó készpénzbevétel. Lehane a novellától eltérően
ezúttal két irányból katalizálja a cselekményt, ugyanis a kiskutya megtalálása
kiegészül a film egyik fő helyszínéül szolgáló kocsma kirablásával: Bob (Tom
Hardy) előbb önszántából felelősséget vállal a táncoslány (Noomi Rapace)
szeméttárolójában megtalált kölyökpitbullért, majd pedig Marvval egyetemben
rákényszerül arra, hogy visszaszerezze a csecsen gengszterek pénzét. A további
bonyodalmakért a kutyus eredeti, erőszakos gazdája (Matthias Schoenaerts a Bikanyakból) felel, aki megzsarolja az
egyedül élő, visszafogott, kevés beszédű kocsmárost.
Roskam karakter-orientált
munkája mentes mindennemű önismétléstől és formai truvájtól; tempója komótos
ugyan, de a rendező folyamatosan fokozza a feszültséget a finálé kirobbanó
erejű drámai csúcspontjáig. A Piszkos
pénz nem mutat meg semmit a múltbéli eseményekből, pusztán a dialógusokban
jelennek meg utalások, amelyek sejtetni engedik a központi figurák motivációit,
egymáshoz fűződő viszonyait és a korábbi kulcsfontosságú történéseket.
Alapvetően ez a precízen kicentírozott információvisszatartási stratégia
felelős azért, hogy a narrátorként is funkcionáló főszereplő, Bob Saginowski
végig enigmatikus alak marad: vélhetjük őt kedves-együgyű pultosnak, templomba
járó, megtért rosszfiúnak és zárkózott, magányos lúzernek is. A brit Tom Hardy
(Bronson, Warrior – A végső menet) mesterien balanszíroz Bob szerepében, a Locke-ban nyújtott színészi csúcsteljesítményét
követően sem tud betlizni: képes lejátszani a vászonról azt a James
Gandolfinit, aki egyébként méltó alakítással búcsúzik el a nézőktől az egykor
nagymenőnek számító, megkeseredett és hiú Marv személyében. Ő a flamand
direktor biztos kézzel levezényelt, fegyelmezett alkotásának legdrámaibb
figurája, akinek a személyes sértettségéből és megtépázott reputációjából
fakadó cselekménysor jelenti a film valódi nóvumát az irodalmi alapanyaghoz
képest.
Az epilógus a játékidő
egészében jelenlévő, komor és félelemmel teli atmoszféra miatt indokolatlanul
optimistának tetszik, ami már csak azért is különös, mert a Piszkos pénz tartózkodik a bejáratott
álomgyári kliséktől, vagy pedig többértelművé teszi őket. Ironikus módon Lehane
novellája sem választ más végszót, ami ugyancsak szokatlanul megnyugtató
fogásnak tekinthető a sötét tónusú és fajsúlyos műveket író szerző részéről.
Piszkos pénz (The Drop) – amerikai,
2014. Rendezte: Michael R. Roskam. Írta: Dennis Lehane. Kép: Nicolas Karakatsanis. Zene: Marco Beltrami, Raf Keunen. Szereplők: Tom Hardy (Bob), Noomi Rapace (Nadia), James
Gandolfini (Marv), Matthias
Schoenaerts (Eric), John Ortiz
(Torres), Elizabeth Rodriguez
(Romsey). Gyártó: Chernin Entertainment / Fox. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 106 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 64 átlag: 5.42 |
|
|