KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/november
HOLOCAUST- FILMEK
• Gelencsér Gábor: Sorstalanság a senkiföldjén Magyar film és holocaust – 2. rész
• Pályi András: Po-lin A holocaust a lengyel filmben
VELENCE
• Schubert Gusztáv: Szörnyek évadja Velence
• Schubert Gusztáv: Szörnyek évadja Velence 2014
NEO-NOIR
• Varró Attila: A negatív tér átka Neo-noir képregények
• Varró Attila: A negatív tér átka Hard-boiled képregények – 2. rész
• Sepsi László: Szent kocsmák Lawrence Block
• Sepsi László: Szent kocsmák Lawrence Block
• Teszár Dávid: Kutyaélet Michael R. Roskam: Piszkos pénz
• Teszár Dávid: Kutyaélet Piszkos pénz
• Soós Tamás Dénes: Jelenetek egy házasságból 2.0 David Fincher: Holtodiglan
• Soós Tamás Dénes: Jelenetek egy házasságból 2.0 Holtodiglan
GIALLO
• Csiger Ádám: A kameraman, aki túl sokat tudott Mario Bava (1914-1980)
• Csiger Ádám: A kameraman, aki túl sokat tudott Mario Bava
• Hegedüs Márk Sebestyén: Az aranykor igézetében Neogiallo
NEO-NOIR
• Hegedüs Márk Sebestyén: Az aranykor igézetében Neogiallo
GIALLO
• Sepsi László: Zombiesztétika A modern horror mesterei: Lucio Fulci & George A. Romero
• Sepsi László: Zombiesztétika A modern horror mesterei: Fulci & Romero
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Szemben a közösséggel Cinefest
• Gáncsor Kármen: Lélekvesztők BIDF
• Gáncsor Kármen: Lélekvesztők BIDF
HATÁRSÁV
• Szalay Dorottya: Tér-iszony Életre kelt (film) kísérletek
• Szalay Dorottya: Tér-iszony Életre kelt (film) kísérletek
MAGYAR MŰHELY
• Horeczky Krisztina: A túlhordott gyerek Beszélgetés Hajdu Szabolccsal
• Horeczky Krisztina: A túlhordott gyerek Beszélgetés Hajdu Szabolccsal
• Forgács Iván: A Neoplantától Budapestig Határon túli magyar film: Vajdaság
• Forgács Iván: A Neoplantától Budapestig Határon túli magyar film: Vajdaság
• Soós Tamás Dénes: „Már nincs állandó kézjegyünk” Beszélgetés Pohárnok Gergellyel
• Soós Tamás Dénes: „Már nincs állandó kézjegyünk” Beszélgetés Pohárnok Gergellyel
KRITIKA
• Muhi Klára: Hová szökik a menyasszony? Török Ferenc: Senki szigete
• Muhi Klára: Hová szökik a menyasszony? Senki szigete
• Baski Sándor: Itt vannak VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan
• Baski Sándor: Itt vannak Reisz Gábor: VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan
• Varró Attila: Kétarcú memoár Egy szerelem története: Férfi/Nő
• Varró Attila: Kétarcú memoár Ned Benson: Egy szerelem története 1-2.
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Neo-noir

Piszkos pénz

Kutyaélet

Teszár Dávid

A Bikanyakat jegyző Michael R. Roskam és Dennis Lehane, a jeles krimiszerző kollaborációja feszült bűndrámát eredményezett.

Noha a flamand Michael R. Roskam figyelemreméltó magabiztossággal levezényelt, kimagasló debütáló mozija (Bikanyak, 2011) után is megmaradt a bűnügyi tematikánál, ezúttal angol nyelvre váltott és saját szkript helyett hozott anyagból dolgozott: a Hideg nyomont és a Viharszigetet jegyző amerikai bűndráma-specialista, Dennis Lehane Állatmentés című novelláját vitte filmre Lehane forgatókönyve alapján. Az alig harminc oldalas írásmű három szereplőt mozgat, középpontban Bob Saginowski kocsmáros figurájával, akit egy kukában megtalált, összevert kiskutya nyomán hoz össze a sors egy leharcolt táncosnővel, valamint az eb tulajdonosával, egy szociopata bűnözővel. Lehane a film kedvéért a marginális változtatások mellett (kiskutya átnevezése Cassiusról Roccóra, helyszín kicserélése Bostonról New Yorkra) lényegi súlypontáthelyezéseket is végzett, különös tekintettel Bob unokabátyjára/főnökére, a kocsmát üzemeltető Marvra nézve, aki kimunkált jellemrajzot, komplett háttérsztorit és kitüntetett szerepet kapott a történetben.

A Piszkos pénz a címében arra utal, hogy Marv (James Gandolfini utolsó filmszerepe) csecsen maffiózók tulajdonában lévő brooklyni italozója egy ún. drop bar (lásd az eredeti címet), ahová a hét véletlenszerűen kiválasztott napjain befolyik a negyed illegális csecsen üzleteiből származó készpénzbevétel. Lehane a novellától eltérően ezúttal két irányból katalizálja a cselekményt, ugyanis a kiskutya megtalálása kiegészül a film egyik fő helyszínéül szolgáló kocsma kirablásával: Bob (Tom Hardy) előbb önszántából felelősséget vállal a táncoslány (Noomi Rapace) szeméttárolójában megtalált kölyökpitbullért, majd pedig Marvval egyetemben rákényszerül arra, hogy visszaszerezze a csecsen gengszterek pénzét. A további bonyodalmakért a kutyus eredeti, erőszakos gazdája (Matthias Schoenaerts a Bikanyakból) felel, aki megzsarolja az egyedül élő, visszafogott, kevés beszédű kocsmárost.

Roskam karakter-orientált munkája mentes mindennemű önismétléstől és formai truvájtól; tempója komótos ugyan, de a rendező folyamatosan fokozza a feszültséget a finálé kirobbanó erejű drámai csúcspontjáig. A Piszkos pénz nem mutat meg semmit a múltbéli eseményekből, pusztán a dialógusokban jelennek meg utalások, amelyek sejtetni engedik a központi figurák motivációit, egymáshoz fűződő viszonyait és a korábbi kulcsfontosságú történéseket. Alapvetően ez a precízen kicentírozott információvisszatartási stratégia felelős azért, hogy a narrátorként is funkcionáló főszereplő, Bob Saginowski végig enigmatikus alak marad: vélhetjük őt kedves-együgyű pultosnak, templomba járó, megtért rosszfiúnak és zárkózott, magányos lúzernek is. A brit Tom Hardy (Bronson, Warrior – A végső menet) mesterien balanszíroz Bob szerepében, a Locke-ban nyújtott színészi csúcsteljesítményét követően sem tud betlizni: képes lejátszani a vászonról azt a James Gandolfinit, aki egyébként méltó alakítással búcsúzik el a nézőktől az egykor nagymenőnek számító, megkeseredett és hiú Marv személyében. Ő a flamand direktor biztos kézzel levezényelt, fegyelmezett alkotásának legdrámaibb figurája, akinek a személyes sértettségéből és megtépázott reputációjából fakadó cselekménysor jelenti a film valódi nóvumát az irodalmi alapanyaghoz képest.

Az epilógus a játékidő egészében jelenlévő, komor és félelemmel teli atmoszféra miatt indokolatlanul optimistának tetszik, ami már csak azért is különös, mert a Piszkos pénz tartózkodik a bejáratott álomgyári kliséktől, vagy pedig többértelművé teszi őket. Ironikus módon Lehane novellája sem választ más végszót, ami ugyancsak szokatlanul megnyugtató fogásnak tekinthető a sötét tónusú és fajsúlyos műveket író szerző részéről.

 

Piszkos pénz (The Drop) – amerikai, 2014. Rendezte: Michael R. Roskam. Írta: Dennis Lehane. Kép: Nicolas Karakatsanis. Zene: Marco Beltrami, Raf Keunen. Szereplők: Tom Hardy (Bob), Noomi Rapace (Nadia), James Gandolfini (Marv), Matthias Schoenaerts (Eric), John Ortiz (Torres), Elizabeth Rodriguez (Romsey). Gyártó: Chernin Entertainment / Fox. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 106 perc.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/11 25-25. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12014