KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/március
OLASZ POLIP
• Nevelős Zoltán: Szemben az erőszakkal Olaszország ólomévei
• Bikácsy Gergely: Maffia-átvilágítás Francesco Rosi (1922-2015)
• Csiger Ádám: Minden maffiózó rohadék Gomorra-sorozat
• Soós Tamás Dénes: „A pisztoly marad, hozd a cannolit!” A maffia Amerikában
U.S. ARMY VS. DJIHAD
• Géczi Zoltán: Aszimmetrikus hadviselés Amerika terrorellenes háborúja
FRANCIA MULTICOLOR
• Barkóczi Janka: Meseváros végzete Timbuktu
• Szatmári Zsófia: Kirepülni szabad Party Girl, Csajkor, Küzdők
• Ádám Péter: A humor mártírjai Charlie Hebdo-per
MAGYAR MŰHELY
• Sándor Tibor: A paraszti sors változásai Vidéki Magyarország 1942-89 –3. rész
OROSZ HISTÓRIA
• Geréb Anna: Az utolsó orosz zsidó nemes Eisenstein tabui
• Veress József: „A múltat be kell vallani” Egy orosz szöveggyűjteményről
SVÉDKESERŰ
• Vincze Teréz: „Nézd legott komédiának…” Roy Andersson: Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről
• Varró Attila: Álomjáték Julia kisasszony-adaptációk
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Szigorúan ellenőrzött gyönyör E. L. James: A szürke ötven árnyalata
• Vajda Judit: Gyógyíthatatlanul romantikus Sam Taylor-Johnson: A szürke ötven árnyalata
KRITIKA
• Kovács Bálint: Dinnyeleves újhagymával Ujj Mészáros Károly: Liza, a rókatündér
• Fáber András: Filmet rendezni Alain Resnais: Szeretni, inni és énekelni
• Kránicz Bence: A simlis és a szende Tim Burton: Nagy szemek
MOZI
• Árva Márton: Rio, szeretlek!
• Forgács Nóra Kinga: Csodák
• Roboz Gábor: Fácángyilkosok
• Varró Attila: Kéjlak
• Tüske Zsuzsanna: Elemi szerelem
• Baski Sándor: Az új barátnő
• Kovács Kata: Ahol a szivárvány véget ér
• Kolozsi László: Őrült szerelem
• Sepsi László: Jupiter felemelkedése
• Kránicz Bence: Kingsman: A titkos szolgálat
• Huber Zoltán: Csocsó-Sztori
• Simor Eszter: Shaun, a bárány – a film
DVD
• Fekete Martin: Foto Háber
• Gelencsér Gábor: Vörös föld
• Pápai Zsolt: Az Élet Könyve
• Lakatos Gabriella: Ez történt Budapesten
KÖNYV+DVD
• Murai András: Örömtankönyv Varga Balázs: Final Cut – A tankönyv
• Gelencsér Gábor: Puszták képe Szekfü András: „Magánkalóz a filmdzsungelben”
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Rövid leltár az új szezon előtt

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Az Élet Könyve

Pápai Zsolt

The Book of Life – amerikai, 2014. Rendezte: Jorge R. Gutiérrez. Szereplők: rajzfilmfigurák. Forgalmazó: InterCom. 95 perc.

A kortárs hollywoodi komputeranimációk palettáján új színt jelent a mexikói Jorge R. Gutiérrez rendező által amerikai pénzből és a kiváló Guillermo Del Toro produceri támogatásával készített munkája. Gutiérrez az antik Orpheusz-mítoszt dolgozza fel olyan módon, hogy közben a mexikói folklór és az azték mitológia motívumait keveri a „zsidó–keresztény kultúrkör” elemeivel, laza mozdulatokkal és nagy leleménnyel. Elég csak arra utalni, hogy a szerelme visszaszerzése érdekében az alvilágba leszálló, poétikus lelkületű hősről szóló film címe a Bibliát citálja (mely szerint Isten az Élet könyvébe jegyzi be azok nevét, akik örök életben részesülhetnek), a konfliktust elindító két figura közül La Muerte neve egy mexikói népi szentet, míg Xibalbáé a maja alvilágot idézi meg. A szivárványszínű kultúrtörténeti hivatkozástömeget filmtörténeti kikacsintások (A halott menyasszony, Egyenesen át), valamint a hangsávon a legkülönbözőbb eredetű melódiák teszik teljessé (többek között jut tér Beethoven Örömódájának, Morricone A Jó, a Rossz és a Csúfban hallható egyik témájának és a Radiohead Creepjének átdolgozására is), és végeredményben lehengerlően eklektikus film születik, amely azonban akkor is élvezhető, ha a nézőnek fogalma sincs arról, melyik motívum honnan származik.

Az Élet Könyve a tarkabarka utalásrendszerével együtt sem teremt radikálisan újszerű minőséget a hollywoodi CGI-animációk között, inkább csak felfrissíti azok szemléletét: Gutiérrez kis remeke kivált vizuális motívumaiban hoz újat, dramaturgiájában, konfliktus- és hőstípusait tekintve viszont az amerikai produkciókhoz hasonul, valamint szerencsére a poénátlagát illetően sem marad el azoktól.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/03 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12092