KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/március
OLASZ POLIP
• Nevelős Zoltán: Szemben az erőszakkal Olaszország ólomévei
• Bikácsy Gergely: Maffia-átvilágítás Francesco Rosi (1922-2015)
• Csiger Ádám: Minden maffiózó rohadék Gomorra-sorozat
• Soós Tamás Dénes: „A pisztoly marad, hozd a cannolit!” A maffia Amerikában
U.S. ARMY VS. DJIHAD
• Géczi Zoltán: Aszimmetrikus hadviselés Amerika terrorellenes háborúja
FRANCIA MULTICOLOR
• Barkóczi Janka: Meseváros végzete Timbuktu
• Szatmári Zsófia: Kirepülni szabad Party Girl, Csajkor, Küzdők
• Ádám Péter: A humor mártírjai Charlie Hebdo-per
MAGYAR MŰHELY
• Sándor Tibor: A paraszti sors változásai Vidéki Magyarország 1942-89 –3. rész
OROSZ HISTÓRIA
• Geréb Anna: Az utolsó orosz zsidó nemes Eisenstein tabui
• Veress József: „A múltat be kell vallani” Egy orosz szöveggyűjteményről
SVÉDKESERŰ
• Vincze Teréz: „Nézd legott komédiának…” Roy Andersson: Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről
• Varró Attila: Álomjáték Julia kisasszony-adaptációk
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Szigorúan ellenőrzött gyönyör E. L. James: A szürke ötven árnyalata
• Vajda Judit: Gyógyíthatatlanul romantikus Sam Taylor-Johnson: A szürke ötven árnyalata
KRITIKA
• Kovács Bálint: Dinnyeleves újhagymával Ujj Mészáros Károly: Liza, a rókatündér
• Fáber András: Filmet rendezni Alain Resnais: Szeretni, inni és énekelni
• Kránicz Bence: A simlis és a szende Tim Burton: Nagy szemek
MOZI
• Árva Márton: Rio, szeretlek!
• Forgács Nóra Kinga: Csodák
• Roboz Gábor: Fácángyilkosok
• Varró Attila: Kéjlak
• Tüske Zsuzsanna: Elemi szerelem
• Baski Sándor: Az új barátnő
• Kovács Kata: Ahol a szivárvány véget ér
• Kolozsi László: Őrült szerelem
• Sepsi László: Jupiter felemelkedése
• Kránicz Bence: Kingsman: A titkos szolgálat
• Huber Zoltán: Csocsó-Sztori
• Simor Eszter: Shaun, a bárány – a film
DVD
• Fekete Martin: Foto Háber
• Gelencsér Gábor: Vörös föld
• Pápai Zsolt: Az Élet Könyve
• Lakatos Gabriella: Ez történt Budapesten
KÖNYV+DVD
• Murai András: Örömtankönyv Varga Balázs: Final Cut – A tankönyv
• Gelencsér Gábor: Puszták képe Szekfü András: „Magánkalóz a filmdzsungelben”
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Rövid leltár az új szezon előtt

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Film / Regény

E. L. James: A szürke ötven árnyalata

Szigorúan ellenőrzött gyönyör

Sepsi László

Mitől lesz egy fantáziátlan pornó-lektűr világszám?

Mi sem mutatja szebben az erotikus regények recepciójának változását, hogy a huszadik század szépirodalmi botrányai és pornómagazinokkal együtt terjedő sikamlós ponyvái után A szürke ötven árnyalata körüli vitákat már legkevésbé sem az explicit szexábrázolás puszta ténye váltotta ki – mint történt az korábban a Ráktérítő vagy a Lady Chatterley szeretőjének esetében. E.L. James előbb szerzői kiadásban megjelent, majd nagykiadós bestsellerré cseperedett fan-fictionje az Alkonyat örököseként a jómódú alfahím és a karjaiba omló szűzlány meséjét variálja, ezúttal ártalmatlanná sápasztott vámpír-egzotika helyett a BDSM-szubkultúra kilúgozott külsőségeit használva a veszedelmes férfiállat hátterének megrajzolásához. Míg a terjedelméhez képest igen kisszámú erotikus jelenetei éppoly fantáziátlanok, mint a nyelvezete – amit csak a hírhedten szabados magyar fordítás leleményei dobtak fel némiképp –, James regénye a közönségsiker és az előre borítékolható kritikai fanyalgás mellett hamar kiváltotta az elemzők figyelmét is. Utóbbit leginkább A szürke ötven árnyalatának paradoxona generálja: miközben a közbeszédben minden korábbinál markánsabban jelen vannak olyan témák, mint a párkapcsolaton belüli testi-lelki erőszak, a nemek közti egyenlőtlenség megjelenési formái az élet különböző területein vagy a „normális” szexualitás mibenléte, E.L. James banális kéjfantáziát gyúrt mindezekből, ami ráadásul példátlanul sikeres a leginkább érintetett, húsz és harminc év közötti nők körében. Ennek egyik lehetséges oka, hogy James szövege (ál)naiv reflektálatlanságán keresztül látszólag megfosztja a szexualitást a rárakódott diszkurzív ballaszttól, vagyis a regényben mellékes, hogy egy huszonkét éves lány leitatása és szüzességének elvétele mennyiben minősül date rape-nek, vagy hogy mennyiben elfogadható, ha az egyik fél rutinos stalkerként egyengeti az épphogy bimbódzásnak indult kapcsolatot. James ezeket a témákat a „közös megegyezés” itt erősen relativizált fogalmával együtt bezsúfolja a címben jelzett szürke zónába, így kikerülve az esetleges zavaró kérdésfelvetéseket, viszont A szürke ötven árnyalata ezek nélkül sem válik felszabadult, valóban az érzékiség örömét hirdető szöveggé. Ahogy a regényben a BDSM is afféle kontrollált határátlépésként mindvégig erősen szabályozott keretek közt jelenik meg, végül a hősnő szexuális nevelődéstörténete sem függetlenedik a gyönyört szükségképpen a büntetéssel összekapcsoló történetsémától.

 A hetvenes évek eleji pornóaranykor néhány örömteli klasszikusától eltekintve – mint a Mély torok vagy az Alice Csodaországban – a tömegkultúra szexábrázolását máig kísérti az élvezetekkel együtt járó retorzió motívuma, különös tekintettel a kiégés rémére (9 és 1/2 hét, A nimfomániás). A trilógia első kötete híven követi ezt az ívet – egy kurta-furcsa cliffhangerben padlóra küldve a románcot –, hogy a későbbi tételekben a hétköznapitól eltérő szexualitás megélése helyett annak megszelídítése álljon a középpontban. A vadabbik oldalra tett kiruccanás ígérete ezzel végképp biztonságos keretek közé szorul, mindvégig fenntartva egy heteronormatív nézőpontot – a milliomos szexuális szokásai valójában gyerekkori traumák és nem a szabad választás eredményei (tehát lovaglóostor helyett terápiával vagy szeretettel kezelendők), a párkapcsolat végcélja pedig a családalapítás. A szappanoperákból csent konfliktusok közepette (kómába esett apuka, áskálódó konkurens lovag) a korábbi férfi agresszorból válik megváltásra váró áldozat, amivel James a szériát jellemző biztonsági játékot is beteljesíti – a hősnőben megtestesült szubmisszív vágyfantázia lassan átadja helyét a felelős és domináns családanyának. E.L. James könyve ezeknek köszönhetően úgy kínál vágybeteljesítő kikapcsolódást, hogy közben legalább ekkora nagy hangsúlyt fektet ennek ellenőrzésére, férfihőséhez hasonlóan diktatórikus keretek közé szorítva az érzékiség bármiféle megnyilvánulását – mintha a Behind the Green Door megtekintése közben minduntalan inzertek emlékeztetnének a jól megfontolt családtervezés és a védekezés fontosságára. A szürke ötven árnyalatával a mérsékelten explicit szex sokadjára is megtalálta kerülőútját a fősodorbeli tömegirodalomba – igaz, ezúttal a BDSM-tematikától függetlenül is láncra verve.

 

Ulpius Kiadó, 2012.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/03 48-49. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12104