KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/szeptember
KIAROSTAMI
• Vincze Teréz: Az elrejtve megmutatás művészete Abbas Kiarostami (1940-2016)
• Barkóczi Janka: Sem kelet, sem nyugat Kiarostami és A cseresznye íze – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Témák és variációk Jancsó korszakai
• Szalkai Réka: „Lendületből akartuk megcsinálni” Beszélgetés Hajdu Szabolccsal
• Soós Tamás Dénes: „Egyszer csak megérti, min is nevetett” Beszélgetés Gigor Attilával
FILM NOIR
• Pápai Zsolt: Az abszurd hős születése A film noir műfaji családfája – 1. rész
ÚJ-HOLLYWOOD
• Varga Zoltán: Egyetlen lövés Michael Cimino vadászai
• Benke Attila: Neonfény és sikermítosz Az újraálmodott amerikai álom
• Varró Attila: A rendszerváltás képei Videó-forradalom és fantasztikum
VILÁGŰRFILMEK
• Andorka György: Végtelenre nyíló falak Star Trek-széria
• Lichter Péter: Etűdök szupernovára Az avantgárd film és a sci-fi
• Sepsi László: Csoda a sztyeppén Pavel Parkhomenko: Gagarin
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Hazai pályán Karlovy Vary
• Nagy V. Gergő: Ezek a fújtató fiúk Sehenswert/Szemrevaló
FILM / REGÉNY
• Tüske Zsuzsanna: Szerzőóriás Roald Dahl: Szofi és a HABÓ
• Kránicz Bence: Az álmok mérnöke Steven Spielberg: A barátságos óriás
KRITIKA
• Jankovics Márton: Cirkuszt a népnek Ben-Hur
• Varró Attila: Ki az erdőméhből Elliott, a sárkány
• Teszár Dávid: Szent a palacsintázóban A remény receptje
MOZI
• Vincze Teréz: Florence – A tökéletlen hang
• Vajda Judit: Amikor kialszik a fény
• Huber Zoltán: Jason Bourne
• Soós Tamás: Ütközés
• Baski Sándor: Szexkemping
• Forgács Nóra Judit: Mondd ki, hogy uborka
• Kovács Kata: Rossz anyák
• Kránicz Bence: Suicide Squad – Öngyilkos osztag
• Varró Attila: Haverok fegyverben
• Simor Eszter: Idegpálya
DVD
• Soós Tamás Dénes: Varga Ágota dokumentumfilmjei
• Gelencsér Gábor: Te, rongyos élet!...
• Soós Tamás Dénes: Roger Waters: A fal
• Pápai Zsolt: A tinilány naplója
• Benke Attila: Az élet ára
• Pápai Zsolt: Sérülés
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Sérülés

Pápai Zsolt

Concussion – amerikai, 2015. Rendezte: Peter Landesman. Szereplők: Will Smith, Alec Baldwin, Albert Brooks. Forgalmazó: SPHE. 122 perc.

 

A „chronic traumatic encephalopathy” (CTE) speciális agyi működészavar, ami kivált a durva testi kontaktust igénylő sportágakban fordul elő, a rögbitől a bokszon át a jégkorongig. Kezdetben szédüléssel, fejfájással, remegéssel, majd beszéd- és memóriazavarral, hallásvesztéssel, agresszivitással, sőt öngyilkossági hajlammal jár. A CTE-t egy ideig kizárólag a bokszolók betegségének tekintették, mígnem a nigériai származású orvos, Bennet Omalu felfigyelt rá, hogy az amerikai futballisták között is szedi áldozatait. Omalu 2005-ben sziszifuszi harcba kezdett az amerikai profi futball ligával (NFL), hogy ismerjék el a sportág egészségügyi kockázatait, a liga azonban dohánylobbit idézően szívósnak bizonyult és az orvost egy időre levették a pályáról.

A Sérülés a piszkos kis háttéralkukra és rövid távú érdekekre fittyet hányó Omalu küzdelméről szól, Peter Landesman (Félelmetes nap) rendező az információkat ragyogóan adagolva vezeti elő a történetet, továbbá a játékidő közepén finoman szövi be a thrillerszálat is a filmbe és ezzel némi kapitalizmuskritikát is belenget. Az NFL fejesei korrekt módon hozzák azt, amit egy középfajú thriller antagonistáitól elvárható, a protagonisták diszkréten didaktikus mondatai pedig hatásosan kommentálják az eseményeket. Sajnos azonban a gátlástalan haszonelvűséget és a karvalytőke manipulációit ostorozó hevület idővel kialszik, és Landesman direktor ugyan nem fennhéjázó vagy harsány módon, de mégis csak a fennálló rendet és rendszert kezdi ünnepelni. Végkövetkeztetése, mely szerint az Egyesült Államok a Dávidok, s nem a Góliátok országa, igencsak vitatható.

Extrák: Rendezői audiokommentár és rövid doku a film alapjául szolgáló, valóságos eseményekről.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/09 63-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12871