KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/december
NŐI SZEREPEK
• Baski Sándor: Az üvegplafon alatt Nők a Fehér Házban
• Schubert Gusztáv: „Amerika királynője” Pablo Larraín: Jackie
• Barkóczi Janka: A harmadik hullám Asghar Farhadi hősnői
• Varró Attila: A hiány iszonyata Val Lewton és a női horror
• Vincze Teréz: Egy szexi koreai feminista A szobalány
MAGYAR MŰHELY
• Kelecsényi László: Védtelen ártatlanság (Bara Margit 1928-2016)
• Schubert Gusztáv: Csoóri Sándor, a filmes Parázson lépkedő
• Morsányi Bernadett: Makacs fiúk Beszélgetés Szomjas Györggyel
LENGYEL MÉRCE
• Báron György: A nemzet filmművésze Andrzej Wajda (1926-2016)
• Pörös Géza: Nincs alku Andrzej Wajda: Emlékképek
• Zalán Márk: Bedobozolt történelem Lengyel hadiállapot 1981
• Morsányi Bernadett: Bármi megtörténhet Marcel Łoziński dokumentumfilmjei
FRANCE NOIR
• Ádám Péter: Gengszterből filmrendező José Giovanni
FESZTIVÁL
• Szabó Ádám: Undorból születnek Sitges
• Bartal Dóra: A hátunkon cipelt múlt Jihlava
• Csiger Ádám: Fiatalos kezdés Primanima
• Barkóczi Janka: Aki sosem látta Párizst Window Horses
KÖNYV
• Nagy V. Gergő: A nemzetközi Férfi Tarr 60
TELEVÍZÓ
• Várkonyi Benedek: A pokol másnapján Beszélgetés Olivier Wieviorkával
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Rejtélyes bosszú Austin Wright: Tony and Susan
• Alföldi Nóra: Kárhozottak királya Tom Ford: Éjszakai ragadozók
KRITIKA
• Varga Zoltán: X elvtárs A martfűi rém
• Barkóczi Janka: Belső száműzetés Bereczki Csaba: Soul Exodus
• Andorka György: Bölcselmük álmodni képes Doctor Strange
MOZI
• Baski Sándor: Teljesen idegenek
• Gelencsér Gábor: Olli Mäki legboldogabb napja
• Pápai Zsolt: Harmadik típusú találkozások Zsigmond Vilmossal
• Forgács Nóra Kinga: Az állam Fritz Bauer ellen
• Kovács Kata: A mélység kalandora
• Vajda Judit: A könyvelő
• Barkóczi Janka: Hideg hegyek
• Huber Zoltán: Mentőakció
• Kránicz Bence: Creative Control
• Roboz Gábor: Az utolsó emberig
• Csiger Ádám: Jack Reacher: Nincs visszaút
• Sepsi László: Bezárva
• Varró Attila: Életem Cukkiniként
• Andorka György: Legendás állatok és megfigyelésük
DVD
• Barkóczi Janka: Magyar Filmhíradó Évfolyam 1956
• Kránicz Bence: Szerelem
• Gelencsér Gábor: Angi Vera
• Benke Attila: Menny és pokol
• Pápai Zsolt: Tripla kilences

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Harmadik típusú találkozások Zsigmond Vilmossal

Pápai Zsolt

Close Encounters with Vilmos Zsigmond – francia 2016. Rendezte és írta: Pierre Filmon. Kép: Payam Azadi, Olivier Chambon, Luca Coassin, Marie Spencer, James Chressanthis. Zene: Samy Osta. Gyártó: Lost Films. Forgalmazó: Pannónia Entertainment. Feliratos. 80 perc.

 

2014-ben Párizsban vetítéssorozatot tartottak Zsigmond Vilmos életművéből. A kevéssé ismert dokurendező, Pierre Filmon interjút kért a helyszínen tartózkodó legendás operatőrtől, amit újabb és újabb beszélgetések követtek, mígnem komplett dokumentumfilm kerekedett a találkozásokból. Egy egészestés mű, ami sajnos Zsigmond Vilmos utolsó filmes munkája lett.

Filmont nem a magánember, hanem a művész érdekli, az életrajzi adatok kevésbé, a Zsigmond által fényképezett filmek sokkal inkább foglalkoztatják. A Találkozások azonban revelatív felismerésekkel nem szolgál. A szélesebb közönség figyelmére aspiráló, népszerűsítő anyag, és talán ezért is nyújt kevesebbet a Zsigmond Vilmos munkásságát ismerőknek. Mindazonáltal jól összeválogatott példatárral dolgozik, igényesen szerkesztett, és ízlésesen tálalja a kényesebb témákat is. A direktor nagyon helyesen a hetvenes évek termésére koncentrál – amikor nem kis részben épp Zsigmond Vilmosnak köszönhetően a hollywoodi filmkép újraértelmeződött –, a változások bemutatásához pedig a legszínvonalasabb filmek közül válogat. A kellemetlenebb témákat sem kerüli el (mindenekelőtt azt, hogy mi okozta Zsigmond népszerűségvesztését Hollywoodban a nyolcvanas évektől), de nem a napi bulvár szintjén beszél azokról.

Jóllehet új információkat tehát nemigen tudhatunk meg a filmből, néhány apró momentuma még a sokat próbált cinefilt is örömmel tölti el. Egyrészt jó látni az interjúalanyok között a hetvenes évek filmforradalmárait, Boormantól Rydellig, Wexlertól Storaróig (viszont Zsigmond Vilmos egykori munkatársai közül Woody Allen és Brian DePalma bántóan hiányzik). Másrészt néhány jelenet valóban megható: simogatja a szívet például, amikor Zsigmond Vilmos az operatőrmágus Darius Khondjival a fényről beszélget, vagy amikor az 1970-es A bérmunkás rendezője, Peter Fonda elmeséli, hogy Zsigmond miképpen komponálta bele a naplementét a film utolsó snittjébe. Megborzongtató pillanat: Fonda úgy beszél a fény egyik legnagyobb mesteréről, hogy felidézi, miként temette el egy hosszú snittben a Napot.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/12 55-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13001