KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/április
FILM ÉS IRODALOM
• Bikácsy Gergely: Don Quijote filmet keres Cervantes-adaptációk
• Varró Attila: Az író szelleme Philip Roth
• Baski Sándor: „Filmeket látok a fejemben” Beszélgetés Dragomán Györggyel
• Pethő Réka: Elillanó mágia A fehér király
• Murai András: Élet és mű Bergman tükörképei
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
• Bácsvári Kornélia: A mozgóképíró García Márquez és a film
• Bácsvári Kornélia: És ideje van a halálnak Gabriel García Márquez
MAGYAR MŰHELY
• Szekfü András: Filmes múltunk jövője Beszélgetés Ráduly Györggyel
• Tóth Pál Péter: Tanítványok A Gulyás testvérek – Pálya és kép
• Horváth Eszter: Apokalipszis után Tarr Béla: A világ végéig
• Kránicz Bence: Nem mindenki Magyar Filmhét: Kisjátékfilmek
ÚJ RAJ
• Varró Attila: Érdekkapcsolatok Joachim Lafosse
A KÉP MESTEREI
• Lichter Péter: A kép mesterei Janusz Kaminski
FESZTIVÁL
• Simor Eszter: A nevetés gyógyító ereje
• Bartai Dóra: Az elnyomottak félelme Cseh Filmkarnevál
• Szalkai Réka: Északi szivárvány Finn Filmnapok
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Kísért a múlt 1945
• Huber Zoltán: Nyereg alatt Kincsem
• Kránicz Bence: Mellébeszélők Víziváros
MOZI
• Barkóczi Janka: Tejben, vajban, szerelemben
• Sepsi László: A stylist
• Vajda Judit: Örök szerelem
• Pethő Réka: A szerelem története
• Kránicz Bence: Eközben Párizsban
• Benke Attila: Logan – Farkas
• Margitházi Beja: 150 milligramm
• Huber Zoltán: Kong: Koponya-sziget
• Jankovics Márton: John Wick: 2. felvonás
• Hegedüs Márk Sebestyén: Tűnj el!
• Kovács Kata: Háziúr kiadó
• Varró Attila: Menedék
DVD
• Kránicz Bence: Harc a szabadságért
• Pápai Zsolt: Mirka
• Varga Zoltán: Azok a csodálatos Baker-fiúk
• Géczi Zoltán: A sanghaji maffia
• Soós Tamás Dénes: A mi emberünk
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Tűnj el!

Hegedüs Márk Sebestyén

Get Out! – amerikai, 2017. Rendezte és írta: Jordan Peele. Kép: Toby Oliver. Zene: Michael Abels. Szereplők: Daniel Kaluuya (Chris), Allison Williams (Rose), Bradley Whitford (Armitage), Caleb Landry Jones (Jeremy), Catherine Keener (Missy). Gyártó: Blumhouse Productions. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos 103 perc.

 

Csaknem 50 éve már, hogy bemutatták Romero klasszikusát, az 1960-as évek polgárjogi mozgalmaira is reflektáló Az élőholtak éjszakáját, de az amerikai horrorfilmekben még ma is kivételesnek számít, hogy a főhős afro-amerikai legyen. Az idei év horror-szenzációja, a Tűnj el! azonban nemcsak a fekete protagonistával emelkedik ki a nagy átlagból: valódi fekete horrorfilmmel állunk szemben, amelyben az amerikai feketék által nap mint nap átélt, nagyon is valóságos borzalmak kerülnek a középpontba.

Ha csak a kulcsszavakra lecsupaszított történetet nézzük, a Tűnj el! akár a Találd ki, ki jön ma vacsorára és A texasi láncfűrészes mészárlás modernkori egyvelege is lehetne. Rose szeretné bemutatni barátját, Christ a kertvárosban élő szülőknek, az egyetlen probléma csak az, hogy elfelejtette közölni velük, hogy új barátja éppenséggel fekete. A fiú előre tart a nagy találkozástól, és – nem árulunk el nagy titkot – félelmei sokszorosan beigazolódnak. Csak nem éppen úgy, ahogyan azt eddigi filmélményeink alapján gondolnánk. A vészjóslóan nyugodt kertvárosi idillben ugyanis nem vérszomjas redneckekkel vagy a fehér felsőbbrendűséget hirdető neonácikkal találkozunk, hanem a végletesen sztereotipizált fehér liberális középosztállyal. A rettegett szülők tárt karokkal fogadják a fekete fiút, ám közben állandóan túlkompenzálnak: az egyik pillanatban Obamát, a másikban Jesse Owenst méltatják, a harmadikban a fekete személyzet miatt mentegetőznek. Az ő szalonrasszizmusuk ellen fogalmaz meg szatirikus kiáltványt a Comedy Centralon futó szkeccseivel elhíresült, elsőfilmes Jordan Peele, anélkül, hogy a film a politikai példabeszéd szintjére süllyedne. A Tűnj el! legnagyobb érdeme mégis az, hogy egy pillanatra sem hagyja cserben műfaji gyökereit, és horrorfilmként is első osztályúan teljesít. Példás, a kortárs filmektől szokatlan türelemmel vezeti be a nézőt a tökéletes máz alatti összeesküvésbe, a csattanóval pedig egy sor klasszikus előtt is megemeli a kalapját.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2017/04 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13184