KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/április
FILM ÉS IRODALOM
• Bikácsy Gergely: Don Quijote filmet keres Cervantes-adaptációk
• Varró Attila: Az író szelleme Philip Roth
• Baski Sándor: „Filmeket látok a fejemben” Beszélgetés Dragomán Györggyel
• Pethő Réka: Elillanó mágia A fehér király
• Murai András: Élet és mű Bergman tükörképei
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
• Bácsvári Kornélia: A mozgóképíró García Márquez és a film
• Bácsvári Kornélia: És ideje van a halálnak Gabriel García Márquez
MAGYAR MŰHELY
• Szekfü András: Filmes múltunk jövője Beszélgetés Ráduly Györggyel
• Tóth Pál Péter: Tanítványok A Gulyás testvérek – Pálya és kép
• Horváth Eszter: Apokalipszis után Tarr Béla: A világ végéig
• Kránicz Bence: Nem mindenki Magyar Filmhét: Kisjátékfilmek
ÚJ RAJ
• Varró Attila: Érdekkapcsolatok Joachim Lafosse
A KÉP MESTEREI
• Lichter Péter: A kép mesterei Janusz Kaminski
FESZTIVÁL
• Simor Eszter: A nevetés gyógyító ereje
• Bartai Dóra: Az elnyomottak félelme Cseh Filmkarnevál
• Szalkai Réka: Északi szivárvány Finn Filmnapok
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Kísért a múlt 1945
• Huber Zoltán: Nyereg alatt Kincsem
• Kránicz Bence: Mellébeszélők Víziváros
MOZI
• Barkóczi Janka: Tejben, vajban, szerelemben
• Sepsi László: A stylist
• Vajda Judit: Örök szerelem
• Pethő Réka: A szerelem története
• Kránicz Bence: Eközben Párizsban
• Benke Attila: Logan – Farkas
• Margitházi Beja: 150 milligramm
• Huber Zoltán: Kong: Koponya-sziget
• Jankovics Márton: John Wick: 2. felvonás
• Hegedüs Márk Sebestyén: Tűnj el!
• Kovács Kata: Háziúr kiadó
• Varró Attila: Menedék
DVD
• Kránicz Bence: Harc a szabadságért
• Pápai Zsolt: Mirka
• Varga Zoltán: Azok a csodálatos Baker-fiúk
• Géczi Zoltán: A sanghaji maffia
• Soós Tamás Dénes: A mi emberünk
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Menedék

Varró Attila

The Zookeeper’s Wife – amerikai, 2017. Rendezte: Niki Caro. Írta: Angela Workman. Kép: Andrij Parekh. Zene: Harry Gregson-Williams. Szereplők: Jessica Chastain (Antonina), Daniel Brühl (Lutz), Johan Heldenbergh (Jan), Michael McElhatton (Jerzyk). Gyártó: Scion Films. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 124 perc.

 

Tekintve, hogy manapság a klasszikus állatkertek egyre inkább az emberiség által kiirtásra ítélt állatfajok utolsó példányainak gyűjtőtáboraivá válnak, Diane Ackerman epizodikus dokumentumkönyve és az álomgyári adaptáció alaptémája a 2. világháború alatt zsidók menedékké alakult varsói állatkertről kényelmetlen párhuzamot von a két csoport között, amelyet a Caro-Workman páros munkája igen szerencsétlenül tovább is erősít. Nem csupán olyan bakikról van itt szól, mint a lágerfilmek fő vizuális toposzává vált táborkaput idéző állatkerti bejárat visszatérő képe vagy a bizarr elszólások a hősök részéről („éheznek, mint a patkányok”, „szappant főznek az állatainkból”), de túlzott hangsúlyt kap a ketrecekben gondozott menekültek passzivitása, katatón bábokká redukálásuktól a gettó ellenál lási harcának teljes kihagyásáig (noha a könyv épp annyi figyelmet szentel neki, mint a Honi Hadsereg – a filmben is helyett kapott – felkelésének).

A Menedék alkotónői azonban messze nem azt tekintik központi kérdésnek, hogy az állati sorba hajtott zsidóság emlékének (és migráns-áthallásainak) vagy napjaink globális bioholokausztjának szenteljék-e történelmi példabeszédüket, inkább a mű eredeti címéhez híven mindkettőt alárendelik az elnyomó férfihatalommal szembeszegülő női ellenállás fontosabb és időszerűbb témájának. Caro 2002-es elsőfilmjéhez, a Bálnalovashoz képest a rebellis serdülő lányt gondoskodó anyára cseréli (aki ki sem lép a házból bájos emlőskölyök nélkül a karjaiban), az elnyomó maori nagyapát zoológusból átírt náci parancsnokra, a patriarchátus prédáit pedig partra vetett cetekről részeg kanmurin lemészárolt nagyvadakra – az állatvilág változatlanul inkább eszköz, mint cél számára. Ezúttal azonban rács mögé zárva hitelességet és árnyaltságot az olcsó propagandafilmek teljes eszköztárát elszabadítja (lásd a bölényfedeztetés femináci jelenetét), többek között a hősnőre ruházva valamennyi dramaturgiai fordulópont érdemét (élen a légből kapott és értelmetlen thriller-fináléval) – így válik a Menedék a női akarat diadalává.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2017/04 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13186