KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/november
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Varió egy témára Sára Sándor képi világa
• Pólik József: Az elrabolt emlékezet A Rákosi-korszak történelmi filmjei – 2. rész
• Zalán Márk: „Közfeladatot látunk el” Beszélgetés Ráduly Györggyel
• Kránicz Bence: Dr. Jekyll és Mr. Hyde az erdélyi havasokban Beszélgetés Bagota Bélával
• Benke Attila: Hóba temetett bűnök Valan – Az angyalok völgye
• Herczeg Zsófia: „A képzés a hallgatóért van” Beszélgetés Kiss Melindával
VESZÉLYES GYEREKKOR
• Soós Tamás Dénes: Beszélnünk kell Benniről Beszélgetés Dr. Herczog Máriával és Dr. Máté Gáborral
• Schubert Gusztáv: Örvényben Kontroll nélkül
FILM / SZÍNHÁZ
• Darida Veronika: Kegyetlenség és provokáció Pasolini és Fassbinder színháza
BŰNFILM
• Kovács Patrik: A lázadó mester Hitchcock és az európai modernizmus
• Szíjártó Imre: Zárt rendszerek Lengyel bűnfilmek és politika
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Bűnös jellemek Ed Brubaker – Sean Phillips: Criminal
STREAMLINE MOZI
• Pernecker Dávid: Befejezetlen valóság Kate Purdy és Raphael Bob-Waksberg: Undone
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Hatalmas nagy hazugságok Velence
• Baski Sándor: Fények az éjszakában CineFest 2019
KRITIKA
• Kolozsi László: A hegyek ura Monos
• Szalkai Réka: Lélekrablók Lótolvajok
KÖNYV
• Kovács Patrik: Bergman beájulna Kránicz Bence – Lichter Péter: Kalandos filmtörténet
MOZI
• Kovács Kata: Cseng mester konyhája
• Baski Sándor: A legfehérebb nap
• Nevelős Zoltán: Ragadozók
• Roboz Gábor: Amundsen
• Huber Zoltán: Az aszfalt királyai
• Fekete Tamás: Pavarotti
• Alföldi Nóra: Szerelemre kattintva
• Benke Attila: Gemini Man
• Vajda Judit: NászszezON
• Tüske Zsuzsanna: Demóna: A sötétség úrnője
• Kovács Patrik: Prédák
• Varró Attila: Rambo V: Utolsó vér
DVD
• Pápai Zsolt: Ray
• Kránicz Bence: Színház a világ
• Gelencsér Gábor: A két korona – Szent Maximilian Kolbe atya élete
• Kovács Patrik: Rés a pajzson
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Cseng mester konyhája

Kovács Kata

Mestari Cheng – finn, 2019. Rendezte: Mika Kaurismäki. Írta: Hannu Oravisto. Kép: Jari Mutikainen. Zene: Anssi Tikanmäki. Szereplők: Pak Hon Chu (Cheng), Anna-Maija Loiri (Sirkka), Lucas Hsuan (Nunjo), Vesa-Matti Loiri (Vilppula). Gyártó: Marianna Films / By Media / Han Ruanyan He. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 114 perc.

 

Interkontinentális szerelmes film egy finn büféslányról és egy kínai séfről: a kevésbé ismert Kaurismäki-testvér, Mika rendezésében a kisrealista humor és a meditatív szemlélet találkozik. A hatvanas éveit taposó rendező, miután a testvérével, Aki Kaurismäkival közös produkciós cégüknek bealkonyult a kilencvenes években, alkotói tevékenységük is különvált, és bár filmes munkái alapvetően Finnországhoz kötik, javarészt koprodukciókban gondolkozik. Mostani hőse, Cseng mester a felesége halála után érkezik kisfiával együtt Sanghajból Finnországba, hogy egy régi adósságát törlessze, Sirkka pedig a nagynénje halála után megörökölt vidéki kis büféjét vezeti, ahol a helyiek javarészt sört és olcsó, rossz minőségű ételeket fogyasztanak. Cseng mester véletlen, már-már becketti találkozásuk révén nem csupán a kínai konyha, a friss alapanyagok és a konyhai technológiák tudatos alkalmazása felé irányítja a jó szándékú, ám teljesen kezdő és a csőd szélén álló nőt, de egyben a kínai konyha és a vele szorosan összefonódó orvoslás szellemiségébe is bevezeti. Hatására nem csak a büfébe toppanó turisták, de a helyiek teste-lelke is gyógyulni kezd, ezért amikor Cseng munkavállalási papírok híján hazatérni kényszerül, senki nem akarja elengedni. Már csak azért sem, mert Sirkka, no meg az északi vidék egyszerű bája maga is gyógyítóan hat Csengre.

A szinte mesei történet üzenete éppoly naiv, mint hősei: a különböző kultúrák találkozása nagyszerű változásokat idéz elő, nem csupán a helyi finn nyugdíjasok teste kezd el regenerálódni, de a kínai szakács görcsössége is oldódik, miközben finn rénszarvast és sügért tálal fel. Kaurismäki klasszikus románcot rendez, miközben az abszurd helyzetkomikum, az étel, valamint a táj és a természet gyógyító ereje, mint központi téma mind nagyon is személyes hangvételt adnak ennek a könnyed, összességében talán kicsit feledhető mozinak.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/11 55-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14325