KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/január
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Én nem lázadtam, én filmeket csináltam” Beszélgetés Sándor Pállal – 1. rész
• Darida Veronika: Toll és maszk Gábor Miklós
• Morsányi Bernadett: „Szabad embereket fényképezünk” Beszélgetés Szomjas Györggyel
• M. Tóth Éva: A nyár embere Jankovics Marcell-monográfia
• Kelecsényi László: Elmenni! Visszajönni? Alex és Andy
A DÍSZLET MESTEREI
• Bereczki Zoltán: A dekonstruált építész Rajk László filmdíszletei
• Benke Attila: A tér művészei Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál – Szolnok
LÁNGOLÓ LÁNYOK
• Vajda Judit: A lányok angyalok Céline Sciamma
• Beck András: Érettségi után, a senkiföldjén Daniel Clowes: Ghost World
• Kránicz Bence: Műtéti beavatkozás Női remake
• Roboz Gábor: Öngyilkos játék Jason Micallef: Gyilkos játékok
VIRTUÁLIS VALÓSÁG
• Barkóczi Janka: Bazin álma Virtuális valóság és dokumentumfilm
• Herpai Gergely: James Dean digitális szelleme Virtuális színészek
A ZSÁNER MESTEREI
• Varga Zoltán: Szörnyfészek a felhőkarcolóban Larry Cohen démonai
FESZTIVÁL
• Pauló-Varga Ákos: Éles képek Verzió
A MESEÍRÓ MESÉJE
• Adorf Mario: próba szöveg
FESZTIVÁL
• Bartai Dóra: Eldobható társadalmak Jihlava
• Beretvás Gábor: Csillaghullás Nagyszeben – Astra Filmfesztivál
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: A változás dogmája A két pápa
• Pethő Réka: Útkereséstől életközepi válságig Házassági történet
• Fekete Tamás: Német história X Jojo Nyuszi
• Vajda Judit: Terhes társaság Seveled
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Jövőpánik Évek alatt
MOZI
• Pazár Sarolta: Különleges életek
• Vajda Judit: Boldog idők
• Kovács Patrik: Amanda
• Baski Sándor: A hegyek szigete
• Kovács Gellért: Bőrömben
• Kovács Kata: Judy
• Benke Attila: Családból is megárt a sok
• Alföldi Nóra: Lola és a fiúk
• Huber Zoltán: Tőrbe ejtve
• Rudolf Dániel: Hivatali eltávozás
• Herpai Gergely: Charlie angyalai
• Varga Zoltán: Sarkvidéki akció
DVD
• Pápai Zsolt: Hahó, Öcsi!
• Kovács Patrik: Annabelle gyűjtemény
• Benke Attila: Keménykalap és krumpliorr
• Varga Zoltán: Menekülés Los Angelesből
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A hegyek szigete

Baski Sándor

La Gomera – román-belga, 2019. Rendezte és írta: Corneliu Porumboiu. Kép: Tudor Mircea. Szereplők: Vlad Ivanov (Cristi), Catrinel Marlon (Gilda), Agustí Villaronga (Paco), Crístobal Pinto (Carlito), Rodica Lazar. Gyártó: 42 Km Film / Komplizen Film / Les Films du Worso. Forgalmazó: Mozinet. Feliratos. 97 perc.

 

A román új hullám emblematikus alkotói közül Corneliu Porumboiu talán az egyetlen, aki nemcsak, hogy örömmel flörtöl a műfaji elemekkel, de össze is tudja hangolni ezeket a kirándulásait a szerzői filmes rögeszméivel. Kedvenc témája a kommunikáció, illetve, hogy mennyire (nem) írható le a világ nyelvi eszközökkel. Első filmjében, a Volt-e vagy semben a szereplők a személyes és a közös emlékezetüket próbálják összehangolni, miközben arra a kérdésre keresik a választ, hogy volt-e forradalom Romániában, míg a Rendészet, nyelvészetben a törvény betűjének értelmezése és valósághoz igazítása okoz gondot egy fiatal rendőr számára.

A hegyek szigete, az életműben eddig is fellelhető abszurd momentumokat négyzetre emelve, ismét csak egy nyelvi kódot helyez a fókuszba: Cristinek, a korrupt nyomozónak meg kell tanulnia egy ősi, kanári-szigeteki füttynyelvet, hogy észrevétlenül tudjon kommunikálni egy nemzetközi bűnbandával. A pénz utáni hajsza legutóbbi rendezéséből (A kincs), a megfigyelés motívuma pedig a Rendészet, nyelvészetből tér vissza, a madárhangon füttyögő gengszterek ötlete azonban itt pusztán egy geg, ahogy a thriller, a noir és a heistfilmek sablonjainak kiforgatása is. Porumboiu látszólag indokolatlanul bontja fejezetekre a történetet, de a bonyolult flashback-szerkezet is leginkább csak a néző összezavarását szolgálja. Cristi sem klasszikus noirhős – noha kap maga mellé egy igazi femme fatale-t –, a kelet-európai kisember szerepét egy percig sem tudja levetkőzni (Vlad Ivanovnak hasonló eszköztárból kellett dolgoznia, mint a Tegnapban), passzivitása miatt azonban aligha lehet vele azonosulni. 

A hegyek szigete különös hibrid, rétegzettségét tekintve elmarad a Rendészet, nyelvészettől, mint thriller vagy abszurd komédia viszont a kelleténél talán több idézőjellel dolgozik, így leginkább csak mérsékelten izgalmas műfaji kísérletként értelmezhető.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/01 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14409