KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/március
MAGYAR MŰHELY
• Szekfü András: „A forgalmazási felületek kibővültek” Beszélgetés Káel Csabával
• Soós Tamás Dénes: „Nem kicsi, nem olcsó” Kerekasztal-beszélgetés a dokumentumfilmezésről
• Győri-Drahos Martin: Szorongó ifjúság PÁRHUZAMOS MONTÁZS: Sodrásban // Macerás ügyek
• Kolozsi László: A húsleves muzsikája Jeney Zoltán filmzenéi
• Varga Zoltán: Színköltészet és zenevarázs Richly Zsolt (1941–2020)
MARCO BELLOCCHIO
• Csantavéri Júlia: Remények és ólomévek Marco Bellocchio
• Kovács Patrik: Éjsötét győzelem Az első áruló
JAN HřEBEJK
• Gerencsér Péter: Befejezetlen múlt idők Jan Hřebejk filmjei
ÁLLATI ELMÉK
• Kovács Gellért: Digitális idomárok CGI-meseállatok Hollywoodban
• Nemes Z. Márió: Majomparádé Mit tett Jack?
• Megyeri Dániel: A macska, aki meg sem szólalt Garfield
MŰVÉSZ-ÉLETRAJZOK
• Borbíró András: A tehetség átka A művészportrék közhelyei
• Palotai János: Mű és modelljei A Mű szerző nélkül háttere
FILMEMLÉKEZET
• Gelencsér Gábor: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Pápai Zsolt: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Varga Zoltán: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Murai András: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Bakos Gábor: Őskép-kutatás Gaál István: Keralai mozaikok
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: Pólik József: Körhinta a viharban Platón barlangmozija
TELEVÍZÓ
• Benke Attila: Szerelmek a magyar ugaron Bátrak földje
• Baski Sándor: Álarccal a traumák ellen Watchmen
KRITIKA
• Kovács Bálint: Azért az oroszlán az úr
• Teszár Dávid: Ember a gépezetben Sajnáljuk, nem találtuk otthon
• Vincze Teréz: Nő a férfiak dzsungelében Isten létezik, és Petrunijának hívják
• Tóth Péter Pál: Túlélések A feltaláló
HATÁRSÁV
• Pethő Réka: Obiectiva Theodora A színésznő élete
MOZI
• Gelencsér Gábor: Világpolgárok
• Kovács Kata: A nevek dala
• Baski Sándor: Swallow
• Kránicz Bence: Inkább lennék özvegy
• Rudolf Dániel: Közel a horizonthoz
• Pazár Sarolta: Tess és én – Életem legfurcsább hete
• Vajda Judit: Ailo – Egy kis rénszarvas nagy utazása
• Alföldi Nóra: Mint egy főnök
• Kovács Patrik: Úriemberek
• Huber Zoltán: Talpig fegyverben
• Fekete Tamás: Öngyilkos túra
• Lovas Anna: Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása)
DVD
• Benke Attila: Nincs akadály
• Varga Zoltán: Szellemirtók
• Lubianker Dávid: Talk Show
• Lubianker Dávid: Talk Show
• Kovács Patrik: Szombat esti láz
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Alan Moore tanulóévei

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Televízó

Bátrak földje

Szerelmek a magyar ugaron

Benke Attila

 Kosztümös szappanopera politikai áthallásokkal a Kiegyezés küszöbén.

 

1956 óta a hazai rendezők gyakran használták fel az 1849 utáni korszak motívumait a jelenre is utaló történelmi filmekben (Jancsó Miklós: Szegénylegények, Szomjas György: Rosszemberek, Herendi Gábor: Kincsem, Kárpáti György Mór: Guerilla) és tévésorozatokban (Szinetár Miklós: Rózsa Sándor, Bereményi Géza: Régimódi történet). Az RTL Klubon hétköznapi rendszerességgel sugárzott Bátrak földje sem mentes aktuálpolitikai utalásoktól, ám ezek sajnos meg is maradnak utalásszinten a szappanoperai és vígjátéki cselekményszálak szorításában.

A történet 1865 áprilisában kezdődik, amikor Deák Ferenc „húsvéti cikke” már elindította az országot az 1867-es Kiegyezéshez vezető úton, ám még messze van az Osztrák-Magyar Monarchia. A Habsburgokhoz hű Rokoczay Károly báró bécsi támogatású vasútépítéssel kívánja felvirágoztatni, illetve még inkább saját képére formálni a fiktív Rokocát a bortermelő, függetlenségpárti Torzsáék kárára, akiknek a földjére pályázik. A Rózsa Sándor-mentalitású legidősebb fiú, Torzsa Sándor Rokoczay vasúti hídjának felrobbantásával fejezi ki a „labancpárti” hatalmasság iránt érzett dühét, ám a báró lánya, Anna a helyszínen szenved lovas balesetet, így Sándor a segítségére siet. A fiatal zsandár hadnagy, Imre közbelép, meglövi az álarcos robbantót, aki rejtőzködni kényszerül Anna szobalánya, Katica közbenjárására a kisasszony lovának istállójában. A helyi szolgabíró nyomozást indít, amelyet a fiatalok szerelme is akadályoz: Anna Imrével és a rebellis Torzsával kerül szerelmi háromszögbe, Katica pedig Sándorba szeret bele reménytelenül.

A sorozat sok karaktert és cselekményszálat próbál mozgatni, ám ezekkel nem tud érdemben mit kezdeni, a gyakran szétcsúszó cselekmény tele van túlnyújtott, időhúzó töltelékjelenetekkel. Kreatívabb forgatókönyvírók bátrabb koncepcióval valószínűleg nyolc–tíz részre, illetve a betyárfilmekben (Szegénylegények, Rosszemberek) is felvázolt „vadkeleti” csapdahelyzetre (aki a technikai fejlődést irányító önkényúr ellen lázad, az a haladás útját is elállja) fókuszáltak volna. Az RTL Klub érezhetően nem is szánt A mi kis falunkénál vagy a Drága örökösökénél színvonalasabb történetet a koradélutáni és a késő esti műsorsávba, a szentendrei skanzenben és a Nagytétényi Kastélymúzeumban rekonstruált Kiegyezés előtti világ csupán díszlet a kosztümös szappanoperákból ismerős szerelmi intrikákhoz, olykor nevetségesen irreális fordulatokhoz.

A didaktikusan felvezetett és kidolgozatlan kortárs társadalmi-politikai utalások is csak a csatorna a TV2-vel és a „királyi tévével” szemben vállalt kvázi „ellenzéki” szerepéből fakadnak. Ráadásul a túlságosan is egyértelmű párhuzamok a politikai opportunizmusból és személyes érdekek miatt felvirágoztatott Felcsút és Rokoca, illetve az akkori és a mostani vezetők között egy idő után nem is működnek. Ugyanis a kezdetben zsarnoki Károly egyre szimpatikusabbá válik, mivel elkezd emberségesen bánni cselédeivel, és érdekből ugyan, de a Torzsa-család legfiatalabb tagját, Gyulát is szárnyai alá veszi, illetve védelmezi saját arrogáns fiával, Móriccal szemben.

A Bátrak földje történelemi hitelességét nem is nagyon érdemes firtatni, mert a sorozat alkotói kényük-kedvük szerint, illetve az erőltetett társadalomkritikának megfelelően formálták át a múltat. Például Sándor édesapja szerint 1849 után már senki sem lázong, a társadalom konformista lett. Ami nem igaz, mert Deák Ferenc passzív rezisztenciája mellett több Habsburg-ellenes megmozdulás volt Magyarországon, és még az 1867-es Kiegyezés miatt is tiltakozáshullám söpört végig az országon. Az izgalmas korszakválasztás és alapkonfliktus ellenére nem szabad túl nagy elvárásokkal leülni az RTL Klub sorozata elé. A Bátrak földje átlagos kosztümös kaland-szappanopera, ami sok gyenge színészi alakítás (éppen a főhősöket játszó fiatalokra jellemző) vagy modorosan túljátszott kétdimenziós figura (a báróné, a báró fia, a pap, a sztereotip módon ábrázolt cigányasszony) mellett nyomokban jutalomjátékokat is tartalmaz (az eleinte ripacskodó Ilyés Róbert később finom cinizmussal formálja meg a bárót, Salat Lehel pedig remekel rókaravaszságú, paternalista szolgabíróként).

 

BÁTRAK FÖLDJE – magyar tévésorozat, 2020. Showrunner: Kalamár Tamás. Rendező: Kinizsi Ottó, Koblicska Örs, Szilágyi Fanni. Forgatókönyv: Lányi Balázs, Kalamár Tamás, Josie Day. Szereplők: Szász Júlia (Rokoczay Anna), Kenderes Csaba (Torzsa Sándor), Bárnai Péter (Csizmadia Imre), Litauszky Lilla (Katica), Csőre Gábor (Torzsa Mihály), Dér Denissa (Torzsa Terka), Radnay Csilla (Torzsa Rózsa), Tóth Ildikó (Csizmadia Zsuzsa), Ilyés Róbert (Rokoczay Károly), Fodor Annamária (Rokoczay Jozefin), Salat Lehel (Lobsinger Ödön). Gyártó: Paprika Scripted. Forgalmazó: RTL Klub. Első évad: 80 x 40–45 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/03 47-48. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14448