KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/május
MAGYAR MŰHELY
• P. Szabó Dénes: A viszály magvai Jancsó-filmek a rendszerváltásról
• Kormos Balázs: Négy fal között Párhuzamos montázs: Panelkapcsolat / Ernelláék Farkaséknál
• Kelecsényi László: Barátságos kapcsolatok Beszélgetés Szekfü Andrással
SZLÁVOK ÉS MAGYAROK
• Szíjártó Imre: Magyar hangja Magyar-orosz filmszótár
• Forgács Iván: Találkoztunk déli szlávokkal is Magyar – szerb/horvát/bolgár filmszótár
• Szász Csongor: Tabutörténetek és kórképírók Vajdasági magyar filmszociográfiák
A ZSÁNER MESTEREI
• Varga Zoltán: Fekete kesztyűs kézzel Dario Argento-portré – 1. rész
• Huber Zoltán: Florida, narancsok, kemény arcok Willeford-adaptációk
• Fekete Tamás: Hajtóvadászat nácikra Vadászok
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szabó G. Ádám: Egy nemzet hanyatlása és felemelkedése Képregény-legendák: Skalp / Felvonulás
ÚJ RAJ
• Benke Attila: Hétköznapi antihősök Taika Waititi
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Hatalmak és sorstragédiák Berlin
• Pazár Sarolta: Természeti erők Észt filmhét
FILMEMLÉKEZET
• Geréb Anna: Két elszalasztott filmszerep Gaál Franciska
TELEVÍZÓ
• Kránicz Bence: Hozott lelkek Egy másik életben
• Baski Sándor: A szex és a város Fülledt utcák
STREAMLINE MOZI
• Huber Zoltán: Szex, szerelem, gyengédség Szexoktatás
• Árva Márton: Tápláléklánc A platform
KRITIKA
• Pauló-Varga Ákos: A bűnös pásztor Corpus Christi
• László Ferenc: A Kodály-paradoxon A mi Kodályunk
MOZI
• Kovács Bálint: Saint Frances
• Huber Zoltán: Proxima
• Baski Sándor: A vadászat
• Roboz Gábor: A képeslap gyilkosságok
• Kovács Kata: Még mindig hiszek
• Sághy Miklós: A Pásztor
DVD
• Gelencsér Gábor: Szabó István-díszdoboz
• Benke Attila: Fekete pillangó
• Kránicz Bence: Majdnem híres
• Kovács Patrik: Géniusz
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Majdnem híres

Kránicz Bence

Almost Famous – amerikai, 2000. Rendezte: Cameron Crowe. Szereplők: Patrick Fugit, Kate Hudson, Billy Crudup. Forgalmazó: Sony. 118 perc.

 

A bíró rászámol, néhány lelkes néző is drukkol még, de jelen pillanatban nem valószínű, hogy Cameron Crowe fel tud állni a padlóról, ahová sorozatos kudarcaival az utóbbi években leküzdötte magát. Elizabethtown, Az igazi kaland, Aloha: három szomorú bukás az utóbbi 15 évből, amelyek tönkrevágták Crowe ígéretesen induló rendező karrierjét. (Jelzésértékű, hogy az Alohát már nem is mutatták be Magyarországon, annak idején a forgalmazó az utolsó pillanatban törölte a premiert.) A legjobb eredeti forgatókönyv Oscar-díjával jutalmazott Majdnem híresről tehát majdnem biztosan kijelenthető, hogy Crowe legismertebb és legsikeresebb filmje marad az idők végezetéig, és ez rendben is van így egy ennyire személyes, az alkotó szenvedélyes ügyszeretetét és nosztalgikus érzéseit tükröző film esetében.

Crowe 16 éves volt, amikor a Rolling Stone magazin megbízásából elkísérte az Allman Brothers Bandet háromhetes turnéjukra. A film hőse, William még csak 15 éves, riportjának témája pedig a fiktív Stillwater zenekar, de a lényeg változatlan: pillanatkép készül a rock’n’roll „nagy évtizedének”, ennek a nagyjából a hetvenes évek közepéig tartó, fülledt és zajos időszaknak a legvégéről, amikor a popzene csillagai közül többen már világsztárok, de még dolgozik bennük a társadalmi forradalom vágya; már megváltoztatták a szórakoztatóipart, de a szórakoztatóipar még nem változtatta meg őket. A Stillwater turnéjának végén a banda új menedzsert kap, aki busz helyett repülőgépen utaztatja őket, háromszor annyi koncertet szervez le nekik, és amellett érvel, hogy most kell rengeteg pénzt keresniük, mert később már nem tudnak – a mefisztói figura csak néhány jelenetben tűnik fel, de ő hozza el annak a korszaknak a végét, amelyért Crowe olyan látványosan és meghatóan rajong.

Ám rajongásunk tárgyáról filmet forgatni kockázatos vállalkozás, és Crowe klasszikus műfaji mintákat hív segítségül, hogy elkerülje a köldöknézegetés vagy a bennfenteskedés csapdáit. William nevelődési története melodrámai szerelmi háromszögben bontakozik ki, miután túl közel kerül a Stillwatert kísérő groupie-csapat üdvöskéjéhez, Penny Lane-hez, akibe a zenekar gitárosa is belehabarodik. Valójában Russell és William ellentmondásos mentor-tanítvány viszonya izgalmasabb, mint a romantikus szálak, Penny ugyanis sosem tud annyira érdekes lenni, amilyennek a többiek mondják, és őrjítő femme fatale helyett a cselekmény előrehaladtával egyre inkább bosszantó mellékalaknak tűnik. Gazdagítja viszont a Majdnem híres világát két kifogástalan kabinetalakítás: Frances McDormand William anyjaként, Philip Seymour Hoffman veterán zenei újságíróként bizonyítja, hogy nemzedékük legjobb színészei közé tartoznak, illetve tartoztak, eszünkbe juttatva, Hoffman 2014-es halála milyen kínzó veszteség. Vagyis Crowe mozija az ihletett szereplőválasztás és a Simon & Garfunkeltől Elton Johnig terjedő, pazar zenei felhozatal miatt is nemesedhetett hollywoodi örökzölddé, végső soron pedig azért, mert eleven, vibráló képet ad a 20. század talán utolsó olyan időszakáról, amelyről hajlandóak vagyunk elhinni a romantikus meséket.

Extrák: Nincsenek. Most a moziverzió jelenik meg újra dvd-n, de elérhető a film negyven perccel hosszabb változata is, amelyben főként a turné állomásai bővülnek új epizódokkal.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/05 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14539