KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2002/július
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• N. N.: Hibaigazítás
• Turcsányi Sándor: Vlastimil Brodský (1920–2002)
MAGYAR FILM
• Vaskó Péter: Keleten a helyzet Magyar közönségfilm
• Stőhr Lóránt: Álomgyár álmodói Beszélgetés Hirsch Tiborral, Schubert Gusztávval és Varga Balázzsal
• Zachar Balázs: Reklámtigrisek A spottól a játékfilmig
MÉDIA
• Székely Gabriella: A köz, a jó, meg a televízió Beszélgetés Gombár Csabával, Horvát Jánossal és Tímár Jánossal
• R. Hahn Veronika: Fentebb stíl BBC és közszolgálat
• Róka Zsuzsa: A Köztársaság televíziója Francia képszabadság

• Bikácsy Gergely: Húsosfenékkel a sajttortán Ferreri nitrátnői
• Csantavéri Júlia: Hatvannyolcasok Új olasz filmek
• Pintér Judit: A filmtörvény kapujában Azúr mozik
KULTUSZMOZI
• Hungler Tímea: Képáldozat Michael Powell: Peeping Tom

• Ádám Péter: A mélység virtuóza William Wyler
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Nők a kult mögött Claudia és Mónika

• Halász Tamás: Mozdulatok a szabadban Brit táncfilmek
FESZTIVÁL
• Bakács Tibor Settenkedő: Le a Földről Mediawave
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Merülő forraló Ulrich Seidl: Kánikula
• Zoltán Gábor: Befejezetlen útitörténetek Michael Haneke: Ismeretlen kód
• Herpai Gergely: Választási hadjárat George Lucas: Star Wars II. – A klónok támadása
• Muhi Klára: Már nem pancsol Fonyó Gergely: Na végre, itt a nyár!
DVD
• Pápai Zsolt: Múltunk diszkrét bája Fred F. Sears: A repülő csészealjak támadása
LÁTTUK MÉG
• Békés Pál: Iris – Egy csodálatos női elme
• Takács Ferenc: Rabold a nőt!
• Tosoki Gyula: Penge 2
• Kovács Marcell: Pókember
• Ádám Péter: Isten nagy, én kicsi vagyok
• Köves Gábor: Tiszta ügy
• Mátyás Péter: Szitakötő
• Baross Gábor: A pokoli torony balekjai
• Varró Attila: A fehér léggömb
• Pápai Zsolt: Gépállat SC

             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Isten nagy, én kicsi vagyok

Ádám Péter

 

A jó szabónak is tudni kell, hogy kikerül-e a rábízott szövetből egy öltözet ruha. Ugyanígy illik a rendezőnek is tudnia, hogy az ötletéből mire futja, mennyi van benne. Woody Allen Hanna és nővérei című filmjében például az istenkeresés csak epizód, egyszerű mellékszál, semmi több; itt viszont a fiatal francia rendező – akinek a film már a harmadik munkája – épp ezt állította a középpontba. De sajna, sokat nem tud kihozni belőle. A főhős, mint nagyáruházban a télikabátot, úgy veszi sorra a különböző vallásokat, de valahogy egyiket se szabták rá, egyikben sem ismer a magáéra.

Michelle még csak húsz éves, de már úgy érzi, végzetesen elrontotta az életét. Összeveszett a fiújával, terhességét megszakíttatta, pocsékul érzi magát a bőrében. A bizonytalanság és szorongás ellen a hitben próbál támaszt, fogódzót keresni: előbb a katolikus vallásban, aztán a buddhizmusban, végül – miután új barátjával megismerkedik – a zsidóságban. Persze, más a vallás annak, aki beleszületik, és megint más annak, aki mentőövnek, utolsó szalmaszálnak, életvezetési tanácsadónak használja: az ilyen esetben elkerülhetetlen a nyelvzavar, és a film – ezt javára kell írni – nem hagyja kihasználatlanul a komikus lehetőségeket…

Társkapcsolati problémák, szülő-gyerek viszony, kétségbeesett identitáskeresés – nagyjából ez a témája, váza, terepe, háttere ennek az üdének üde, de zaklatott és fésületlen filmnek. De mintha itt nemcsak a főhős keresné önmagát, hanem egy kicsit a rendező is… Már van hangulat, már van képi stílus, de a sémák, jelenetek és szituációk valahogy nem állnak össze; van valami rögtönzésszerű, esetleges és kiforratlan ebben a – meglehet – ígéretes, de alapjában véve szárnyaszegett, iskolás filmben, s a végeredményen az Amélie csodálatos életéből ismert Audrey Tautou naiv bája se tud javítani…


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/07 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2619