KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/június
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : Szájtépés filmszakadásig 2.

• Kovács András Bálint: Sötét filmek A film noire és a modernitás
MAGYAR MŰHELY
• Jeles András: Teremtés, lidércnyomás Noteszlapok
• Székely Gabriella: Együttműködik-e a kultúra? Beszélgetés Sára Sándorral
• Mihancsik Zsófia: A bűn iskolái Gyereksorsok és dokumentumok
• Tamás Amaryllis: Nem kor-szerű történet Beszélgetés Almási Tamással

• Schubert Gusztáv: Hollywood felett az ég Beszélgetés a celluloid-angyalokról
• Tatár György: Hollywood felett az ég Beszélgetés a celluloid-angyalokról
• Tillmann József A.: Hollywood felett az ég Beszélgetés a celluloid-angyalokról
• N. N.: New Age mozi
• Kriston László: Lelkek szélesvásznon New Age a moziban
• Kriston László: New Age és profit
• Altorjay Gábor: Leni és Balázs Egy film vázlata
• Márton László: Mozgó és be van tiltva Weimari tabuk
• Turcsányi Sándor: Ismeri Ön Turzonovovát? Szlovák filmek
KÖNYV
• Kömlődi Ferenc: Médiaforradalom Ost-West Internet

• Fáber András: Magritte-dimenziók Alain Robbe-Grillet A szép fogolynőről
• Nánay Bence: A vízcsepp ráér Bill Viola mozgó festményei
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Félkegyelem Kelj fel Jancsi
• Ágfalvi Attila: Terelgetni, visszalépni Beszélgetés Fonyó Gergellyel
• Békés Pál: Devon szirtek Hadszíntér
• Varró Attila: Kamera-színház Férfitársaságban; Barátok és szomszédok
LÁTTUK MÉG
• Ágfalvi Attila: A lé meg a Lola
• Ádám Péter: Az évszázad gyermekei
• Bíró László: Doktor zsiványok
• Pápai Zsolt: A Mars-mentőakció
• Ardai Zoltán: Minden héten háború
• Máriássy Vanda: Az új Éva
• Hungler Tímea: Női vonalak
• Tosoki Gyula: Erin Brockovich – Zűrös természet
• Vidovszky György: Hulla, hó telizsák
• Illés Mária: Tök alsó
• Nyírő András: Brókerarcok
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Özönvíz

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Minden héten háború

Ardai Zoltán

 

Sokan talán a környezetszennyezésre tippeltek, de nem, még mindig nem: a sportcirkusz tematikája került terítékre Oliver Stone Emberi Színjátékában.

A felső szintű amerikai futball (e sportág nevét elvileg egybe kéne írni, minthogy a jelző nem oly szimpla tartalmú mint az „afrikai foci” esetében) bármi egyéb modern jelenségnél közvetlenebbül hasonlít az ókori gladiátorjátékokhoz. Meccshalálozási és tartós-károsodási statisztikája listavezető. Ámde, amint ezt az Al Pacino alakította trénertől is halljuk, ez a játék is tisztább az életnél. Sajnos a piszkosan könyörtelen élet benyomul a pályák közeibe, és fojtón körülveszi a csapatokat. Embertelen partyk zajlanak, ahol nem nehéz felismerni, ki csapattulajdonos és ki nem. A csapattulajdonos kőszívű, üres mosolyú, jeges szemű, csak a bevételt szem előtt tartó szép állat. Míg ő maga egyre fényesebben húzza ki magát (Cameron Diaz), őtőle rohad minden a környéken. Csakhogy Pacinóval nem lehet elbánni: a leprássá tett csapattal úgy megnyeri a kupadöntőt a hókirálynőnek, hogy újra kell meszelni a vérfrecskes stadiont, aztán továbbáll más tulajhoz. Pedig az ellencsapat már ezer nullra vezetett (még az is lehet, hogy láttunk már ilyen izgalmi szerkezetű nagyjelenetet egy-két sporttárgyú mozgóképben, republikánus párti rendezőktől is). Stone-nál ezúttal sem hangzik el kevés „kulcsmondat”; sorjázásuk most is gondolatrendszert igyekszik imitálni, de ha egyben látjuk ezeket, már megint nem kapunk egyebet csiricsáré nézethalmaznál. A rendezés és a vágás bőven tesz arról, hogy megnehezítse a közlendő hiányának felismerését. Kliptechnikai fergeteg az egész film, brillírozó ritmusjátékokkal, így a „kulcsmondatok” csak úgy elővillangatnak, mintha volnának rejtett összefüggéseik a káprázat mögött.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2000/06 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2971