KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2001/június
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• N. N.: Guglielmo Biraghi (1927–2001)
• (X) : 2001: science+fiction/tudomány és fikció

• Schubert Gusztáv: Sorskereskedők Igazság-bulvár
• Székely Gabriella: Semmi politika, filmesek vagyunk! Beszélgetés a dokumentumfilmezésről
• Bori Erzsébet: Megcsalatva Gyerekek – Koszovo 2000
• Dániel Ferenc: Az emberek szörnyülködnek, hurcolkodnak A részlet hatalma
MAGYAR MŰHELY
• Bori Erzsébet: Rövidsarok Kisjátékfilmek
• Muhi Klára: Háromezer méteres kép Beszélgetés Szécsényi Ferenccel

• Zalán Vince: Steven Soderbergh bukfencei Avantgard megvilágosodás
• Pápai Zsolt: Egyszemélyes Amerika Schizopolis
• Gelencsér Gábor: Drogma Traffic
• Varró Attila: Nosferatu árnyéka Vampiria
• N. N.: A vámpírfilm évszázada
• Hungler Tímea: Ördöggel cimborálva Dario Argento gótikája
• Kovács Marcell: Mösziő Ordas Mélyen az erdőben; Farkasok szövetsége
ANIMÁCIÓ
• Kemény György: Animáció az Óperenciás tengeren túl Észak-amerikai rajzfilmek
KRITIKA
• Varga Balázs: A múlt idő jele Sacra Corona
• Csengery Kristóf: Halálnak halála A csodálatos mandarin
• Ágfalvi Attila: Szapolyai, a dobrudzsai villanyszerelő Ennyiből ennyi
LÁTTUK MÉG
• Békés Pál: A sziget foglya
• Békés Pál: Patkánymese
• Bikácsy Gergely: Az élet csodái
• Kömlődi Ferenc: A mexikói
• Kúnos László: Miss Julie
• Köves Gábor: 15 perc hírnév
• Elek Kálmán: A pók hálójában
• Kézai Krisztina: Húgom, nem húgom
• Strausz László: Talpig majom
• Tamás Amaryllis: Lábad között
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Hamis(h)

             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A mexikói

Kömlődi Ferenc

 

Gore Verbinski alighanem sok Tarantino- és Rodriguez-filmet nézett, merthogy A mexikói cselekményvezetése, dramaturgiai fordulatai, dialógusai a mestereket idézik. Groteszkbe hajló, fekete road movie: kaktuszok árnyékában és istenháta mögötti poros csehókban bonyolódó történetünk antihőse csetlik-botlik, ha öl, tévedésből teszi, amúgy pedig mindent elszúr, mindent összekuszál. Brad Pitt adja, bohókásan, kevés hitellel, éppen csak elmegy. A főszereplő-választás nem tett jót a filmnek, hiszen Julia Roberts sem nyújt meggyőzőt, s mintha szépsége is fakulna az évek múlásával. A többiek, elsősorban az érzelgős pszichopatát alakító James Gandolfini, valamint az epizodisták annál jobban vizsgáznak, legyenek somolygó-mosolygó mexikói hivatalnokok, profi, de valamit mindig elrontó bérgyilkosok, piti maffiózók.

Az események a Los Angeles–Las Vegas–Mexikó háromszögben kacskaringóznak, párhuzamos szálakon, az elején dinamikusan, aztán, nagyjából a film kétharmadánál túlpörögnek, kiszámítható unalomba fúlnak. Hiába a poénok: hallottunk már efféléket, hiába a stílusparódia: láttunk már ilyesmit. Mindez egy ősrégi, míves munkával világra hozott, gyönyörű pisztoly miatt. Még ölni is más érzés vele – hinnénk, csakhogy a nemes szerszám lépten-nyomon megtréfálja az éppen aktuális tulajdonost. Átok ül rajta, nem szeplőtlenül, bűnben és vérben, vadromantikus szerelem tiltott gyümölcseként fogant. Kísért a múlt, a titkok nyitját csak kiválasztottak lelhetik meg… Meglelik, s boldogan élnek, ha meg nem halnak.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2001/06 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3348