KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2001/augusztus
KRÓNIKA
• N. N.: A Filmvilág pályázatának nyertesei
• N. N.: Jancsó Miklóst ünneplik barátai
• Gervai András: Jack Lemmon (1925–2001)

• Schubert Gusztáv: A selejt bosszúja Alphaville-től Gattacáig
• N. N.: Utópia-filmográfia
• Takács Ferenc: Szuperimázs, giccsháború Pearl Harbor
• Bakács Tibor Settenkedő: Háború egyenes adásban Doku-front
• Herpai Gergely: Kis képernyők, nagy csaták Hadijátékok
• Dániel Ferenc: Kispiszkos, sósperec A budapesti mozi 100 éve
• Zachar Balázs: Régi és új Beszélgetés a mozikról
• Schauschitz Attila: Fénylő csillagok Magyar filmsztárok Berlinben
HORROR
• Beregi Tamás: A borzalom otthona Horror-mesék
• Pápai Zsolt: Tetemrehívás Az ördögűző – Rendezői változat

• Nevelős Zoltán: Klasszikusok és az olló Fritz Lang–változatok
• Földényi F. László: A film mint csalétek Kettős vakság
• Peternák Miklós: Rejtett paraméterek Erdély Miklós elveszett filmjei
• Erdély Miklós: Egy Herakleitosz-töredék
• Kömlődi Ferenc: A tudomány-művészet felé 2001: tudomány és fikció
FILMZENE
• Bori Erzsébet: Tangóharmónia Beszélgetés Víg Mihállyal
• Szőnyei Tamás: Magyar tangó Víg Mihály: Filmzenék Tarr Béla filmjeihez
ANIMÁCIÓ
• Dizseri Eszter: Klösz bácsi kamerája Beszélgetés Szoboszlay Péterrel
• Kemény György: Animált ezredforduló 100 éve történt
KÖNYV
• Turcsányi Sándor: Ott járt Killroy Tokyo Underground
• Köves Gábor: Hasznos kis igazságok A lyukacsos tehén; A gyufacímkétől az online hirdetésig
KRITIKA
• Ágfalvi Attila: A Buju, a Tettó, a Muszped és az angyal Sohasevolt Glória
• Báron György: Könnyű mámor Fűbenjáró bűn
LÁTTUK MÉG
• Tamás Amaryllis: Gyorsbüfék, gyors nők
• Reményi József Tamás: Bridget Jones naplója
• Ádám Péter: Reszkess, Amerika!
• Kömlődi Ferenc: Tomb Raider
• Varró Attila: Simpatico
• Köves Gábor: Evolúció
• Hungler Tímea: Érzéki csalódás
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Műsor

             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Simpatico

Varró Attila

 

Tapasztalt lótenyésztők világszerte alkalmaznak egy roppant visszataszító, mindazonáltal kétségkívül praktikus módszert fedeztetéskor, amelynek lényege, hogy a tenyészcsődör értékes idejét és energiáját kímélve a nászt megelőző hosszadalmas (valamint igen bensőséges) udvarlást mezítlábas ménekre bízzák. A hoppon maradt vőlegényeket a kellő pillanatban elvezetik kancájuktól, csupán messziről figyelhetik, miként élvezi a gyakorlott rangidős munkájuk gyümölcsét. A szerelmi háromszögek rút fintorai iránt fogékony írók, rendezők régóta ellesték már a lóvilágból ezt a szívszorító momentumot műveik számára. Motívuma gyakran felbukkan kimondatlan hátsó gondolatként cowboy-sorstragédiákban (mint az Arthur Miller-John Huston páros Kallódó emberekjében), sőt esetenként előfordul, hogy egész melodrámát építenek rá (lásd Sacher-Masoch gróf hírhedt Bundás Vénuszának 1968-as olasz filmfeldolgozását).

1999-ben két hollywoodi produkció is előkotorta a sötét hálóistálló-titkot: míg azonban Stephen Frears High-Lo Country című regényadaptációjánál a huston-i csapást követi, a Sam Shepard darabja nyomán forgatott Simpatico már-már az Equushoz fogható következetességgel viszi végig választott musztáng-metaforáját. A történet szerint két nyeretlen kétéves kiterveli élete legnagyobb derbi-szélhámosságát – a cinkelt futam révén befolyt dollárhalmot azonban csak úgy tarthatják meg, ha közös szerelmüket kiszolgáltatják a versenybizottság dörzsölt csatalovának. A kényes ügy darabokra zúzza az édeshármas napfényes harmóniáját, majd húsz évvel később Halloween idején feltámad a karámba zárt múlt emléke, hogy egy 30 milliós csodacsődör képében a főhősök szembenézhessenek bűneikkel.

Matthew Warchus brit színházi rendező filmdebütálása érthető, ám eltúlzott tisztelettel kezeli az élő klasszikus darabját, amelyet nyilvánvalóan eredetileg nem forgatókönyvnek írtak; ráadásul a sztáristálló telivérjeinek is jót tett volna egy kicsit szorosabb gyeplő és több ösztönzés, mivel makacsul minimálformájukat hozzák, versenyrutinból. Botlásai ellenére azonban a Simpatico – névadó paripájához hasonlóan – lassú léptű, nemes tartású munka, amely kevés eséllyel indul a mai versenypályákon, de ereiben ott csörgedezik még valamennyi a nagy ősök tiszta véréből.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2001/08 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3419