KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
   1999/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története
MAGYAR MŰHELY
• Jeles András: Régi és új A film alászállása

• Beregi Tamás: Volt egyszer egy jövő Filmek az időlabirintusból
• Herpai Gergely: A létezés bábjai Idő és számítógép
• Schubert Gusztáv: Körkörös ROMok Borges és a bábeli könyvtár
• N. N.: Borges a filmvásznon
TITANIC
• Bori Erzsébet: Vízállásjelentés Titanic Fesztivál
• Ardai Zoltán: Egy katonaének Szellemkutya
• Horváth Antal Balázs: Egyenes beszéd Igaz történet

• Karátson Gábor: A múlt-jelen sötét falán Peter Brook: Mahábhárata
• Bodolai László: Hanimun, félhold, mozivarázs Úton Indiába
• Ágfalvi Attila: Csendes filmek dicsérete Claude Goretta
• Ádám Péter: André de Toth
• N. N.: Tóth Endre filmjei
FESZTIVÁL
• N. N.: Az OFF fődíjasai
• Stőhr Lóránt: Mélyebb értelem? Open Film Fesztivál
KRITIKA
• Bori Erzsébet: A város éjszakája Lőporos hordó
• Ágfalvi Attila: Téli táj, bicikli Észak, Észak
• Békés Pál: Trendszerváltás Hippolyt
• Muhi Klára: Nesze neked szabadság! Egérút
• Gervai András: Kilenc és fél Claude Lanzmann: Soah
LÁTTUK MÉG
• Máriássy Vanda: Séta a Holdon
• Ádám Péter: Asterix és Obelix
• Békés Pál: Sztárral szemben
• Kis Anna: Szentivánéji álom
• Varró Attila: Háborgó mélység
• Halász Tamás: Életfogytig
• Vidovszky György: Bosszúból jeles
• Somogyi Marcell: Amerikai pite
• Tamás Amaryllis: Tarzan
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Az utolsó szilveszter

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Asterix és Obelix

Ádám Péter

 

A filmről egy régi anekdota jutott az eszembe, amelyet Kéry Lászlótól, a Nagyvilág néhai főszerkesztőjétől hallottam. Amikor, még az ötvenes években, egy író elküldte Ottlik Gézának a 1848/49-es szabadságharcról szóló történelmi regényét, Ottlik a mű elolvasása után a szerzőnek csak ennyit mondott: „Tudod, nekem ebben a te könyvedben az tetszett legjobban, hogy nálad nem bukik el a szabadságharc, nem úgy, mint a Graczánál...” Ebben a filmben is győznek a gallok, nem úgy, mint Julius Caesar A gall háború című művében, amely a róluk való hézagos ismereteink csaknem kizárólagos forrása.

De hát hogyan is ne győznének, amikor ezek a filmbeli gallusok mind egy szálig megejtően rokonszenvesek, és ugyanolyan jópofák, ínyencek és szerelmes természetűek, mint kései leszármazottaik. Hogyan is ne győznének, amikor ők már képregényben, sőt, rajzfilmen is laposra verték az ellenséget. És hogyan is ne győznének, amikor övék a varázsital, amelyből elég néhány csepp, és máris légipostán küldik vissza a feladóhoz, méghozzá puszta ököllel, a marcona római harcosokat...

Mindössze az a bibi, hogy a forgatókönyv írójának már nem jutott a varázsitalból, ezért amilyen magasröptű a filmben minden verekedés, olyan földhözragadt és ösztövér a cselekmény. Ezt, sajnos, a rómaiak krónikus idiótaságának, a gall harcosok aranyos bumfordiságának, korántsem szellemtelen beköpéseinek és a gall lányok minden igényt kielégítő mellbőségének sem sikerült ellensúlyoznia.

Az Asterix és Obelix ugyanúgy eredetmítoszhoz nyúl, mint a Honfoglalás, és mindkettőt a XIX. századi nemzetkép inspirálja. De míg a franciáknak, szerencséjükre, ironikus-játékos a viszonyuk ehhez a XIX. századi nemzetmítoszhoz, nekünk, balszerencsénkre, tragikus-patetikus. Pedig miránk is ránk férne egy kis önirónia, egy kis önmagunkon való röhögés. Hogy valaki egyszer már elkiabálja: le a tragikus komolysággal! Aki gallus, velünk tart!


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1999/12 57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4666