KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
   1999/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története
MAGYAR MŰHELY
• Jeles András: Régi és új A film alászállása

• Beregi Tamás: Volt egyszer egy jövő Filmek az időlabirintusból
• Herpai Gergely: A létezés bábjai Idő és számítógép
• Schubert Gusztáv: Körkörös ROMok Borges és a bábeli könyvtár
• N. N.: Borges a filmvásznon
TITANIC
• Bori Erzsébet: Vízállásjelentés Titanic Fesztivál
• Ardai Zoltán: Egy katonaének Szellemkutya
• Horváth Antal Balázs: Egyenes beszéd Igaz történet

• Karátson Gábor: A múlt-jelen sötét falán Peter Brook: Mahábhárata
• Bodolai László: Hanimun, félhold, mozivarázs Úton Indiába
• Ágfalvi Attila: Csendes filmek dicsérete Claude Goretta
• Ádám Péter: André de Toth
• N. N.: Tóth Endre filmjei
FESZTIVÁL
• N. N.: Az OFF fődíjasai
• Stőhr Lóránt: Mélyebb értelem? Open Film Fesztivál
KRITIKA
• Bori Erzsébet: A város éjszakája Lőporos hordó
• Ágfalvi Attila: Téli táj, bicikli Észak, Észak
• Békés Pál: Trendszerváltás Hippolyt
• Muhi Klára: Nesze neked szabadság! Egérút
• Gervai András: Kilenc és fél Claude Lanzmann: Soah
LÁTTUK MÉG
• Máriássy Vanda: Séta a Holdon
• Ádám Péter: Asterix és Obelix
• Békés Pál: Sztárral szemben
• Kis Anna: Szentivánéji álom
• Varró Attila: Háborgó mélység
• Halász Tamás: Életfogytig
• Vidovszky György: Bosszúból jeles
• Somogyi Marcell: Amerikai pite
• Tamás Amaryllis: Tarzan
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Az utolsó szilveszter

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Képmagnó

Az utolsó szilveszter

Reményi József Tamás

Az év nagy média-ünnepe a Napfogyatkozás volt meg a viszkis rabló.

 

Néhány hét múlva 2000 januárját írjuk. Folyhat a vita az új évezred kezdetének dátumáról – az emberek most búcsúznak. Mohón kapnak minden után, ami felcsigázhatja kampányokhoz, kreált szenzációkhoz, az ősi kollektivitásból megmaradt rituális örömökhöz szokott közérzetüket. Van miről locsogni, és van miről tévében-rádióban a locsogást hallgatni. Merő szerencse például, hogy a Homo sapiens kilenc hónapig hordozza magzatát, így már javában ízléstelenkedni lehet a jövő évezred első szülötteinek foganásáról. Verseny, kereskedés szegényes kis ünnepelnivalóinkkal, mint karácsonyi vásárokon a novemberi boltokban.

Az év, az „utolsó” év nagy média-ünnepe a Napfogyatkozás volt, meg a viszkis rabló. Ambrus Attila és a Nap közös vonása média-szempontból az, hogy egy egész ország lázas figyelme közepette mindketten eltűntek egy időre, majd előkerültek. Közben mindkettejükről elképesztő mennyiségű marhaság hangzott el (például a Napfogyatkozás idején születettek képességeiről – úgy látszik, a csecsemők nem úszhatnak meg semmilyen össznépi egzaltációt), ám ugyanakkor elismerésre méltó a szakmai-technikai fejlődés, amelynek köszönhetően a tévé ma már kiszolgálja minden felszínes kíváncsiságunkat. Ez persze azzal jár, hogy a személyesen megélt, közvetlen élmény megismételhetetlen, egyszeri ideje háttérbe szorul a gépi látvány dömpingjével szemben: augusztus 11-én a balatoni teraszokon álldogálók sokkal többet tekingettek hátra, a képernyőkön már látható szombathelyi, majd még látható kiskunsági Napfogyatkozást lesve, mint amennyi időt a maguk bensőséges áhítata betöltött. Ama áhítatot legyűrte az agyonmutatás és agyonbeszélés agressziója. (Húsz évvel ezelőtt, amikor az égi csodák vágyához hasonló lelkesültséggel jártunk T.T-vel a Fradi-meccsekre, egy jegyzetben a szemtanú biztonságával cáfoltam azt, amit a tévé-közvetítés nézői az egy szem kamerára hagyatkozva váltig állítottak: hogy tudniillik Nyilasi a gólja előtt kezezett volna. Az ezredvégi fejlemények túlhaladták az effajta fűtött vitákat, győzött a gép: kamera – elölről, hátulról, kétoldalt – annyi van, mint a nyű, visszajátszva, lassítva, kimerevítve, ahogy tetszik, Nyilasi-gól viszont nincs, Fradi-meccsre sincs miért járni.)

A viszkis esete még töményebben mutatta, milyen profi szintre jutott az elektronikus bulvársajtó. 1999. október 27., este. A kereskedelmi Rosalinda kellős közepén bejelentkezik a hírmagazin műsorvezetője: „elfogták a viszkist!”. A tévének e pillanatokban semmi egyebe sincs ezen az egyetlen, szűkszavú mondaton kívül, de műsort tud csinálni belőle. A mondatot élőszóban is, inzertként is ismétlik, a Rex felügyelő unalmaska Sissi-hasonmását ennek jegyében lehet kibírni: „elfogták a viszkist!”. Bizonyára rohanvást tartanak felénk az információk, gondolhatja a néző, a várakozás feszültségével. Nem tartanak, egy óra múltán sem tudunk meg többet, de az információhiánynak lendülete és ritmusa van. A hírmagazin beharangozója szerint „elfogták a viszkist!”, az adás leadjében „elfogták a viszkist!”, majd eljövend végre maga a magazin, s íme: „elfogták a viszkist!”. Viszont a továbbiakban kétségbe lehet vonni a hír igaz voltát – a stúdióba sebtiben behívott (bejelentkezett?) ügyvéd jótékonyan elbizonytalanít, őt még nem értesítették, talán tévedés történt, talán félrevezetés, mindenesetre rágódhatunk egy kicsit –, máris testesebb az a pőre mondat. Aztán vissza lehet térni az előzményekre, összefoglalni a százszor tudottat, az új fejlemény fényében most másként, újként fogadjuk azt is. Később meg lehet próbálkozni az elfogás képzelt jelenetének rekonstrukciójával, riportot lehet készíteni azzal a fotóriporterrel, akinek az egyetlen valóságos képet sikerült prezentálnia. Kommentálni lehet az internetes kommentárokat... Ekkorra a hír már igazán kövérre hízott, pedig lényegében továbbra is csak azt tudjuk: „elfogták a viszkist!”.

Meg azt, hogy utoljára paprikás krumplit vacsorázott. És a publikum már ennyiért is hálás, kerekítheti a mesét – hiszen mindezt nem valóságként, hanem történetként, hétköznapokon túli eseményként éli meg, amely mintha mégiscsak a hétköznapokhoz tartozna, itt a Nagy Lajos király útja sarkán –, és másnap egy kelenföldi vendéglős, akárha valamelyik Krúdy-novellában, menünek paprikás krumplit tálal, emlékkártya kíséretében: „Elfogták a viszkist...”

Közben telik az idő, az időnk, amelyre annyit panaszkodunk – semmire sincs, semmire sem elég –, pedig tulajdonképpen unatkozunk, unjuk az életünket, szerencsére az a röpke Napfogyatkozás, mindössze 2 perc 17 másodperc, a tévé jóvoltából tíz óra hosszat is eltart, s a viszkist is elfoghatjuk akárhány kiadásban.

Egy ugyancsak régi, ’83-as tévékritikában azt találom, hogy a szilveszteri műsorban a Himnusz tetszési indexe volt a legnagyobb, 93 pont. Ha meggondoljuk, hogy akkortájt a Nevezz csak Cucinak! 83 pontot kapott, a Leopárd és társai 73-at, nem rossz eredmény. A 93 pont talán az évezred utolsó szilveszterén is megmarad. Bár a viszkis rabló veszélyes ellenfél, Rosalindáról nem is beszélve.

 

A rovatot a Pannon GSM támogatja.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1999/12 64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4674