KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
   2005/január
KRÓNIKA
• A szerkesztőség : A Filmvilág pályázata Eredményhirdetés
ANIMÁCIÓ
• Hirsch Tibor: Kellesz! Disney gyermekei
• Csillag Márton: Rajzold újra, gép! Animáció új dimenzióban

• Varró Attila: A Hatlövetű jegyében Film noir: menekülő szerelmesek
• Kolozsi László: Szabadság, szerepek Bolond Pierrot
• Stőhr Lóránt: Ködlovagok A miskolci bonniésklájd
AMERIKAI FÜGGETLENEK
• Köves Gábor: Kék bársonyos forradalom Jarmuschtól Tarantinóig
• Schreiber András: Fekete sereg A blaxploitation története
• Strausz László: A bőrszín ára Blaxploitation: a fekete gazdaság
MAGYAR MŰHELY
• Stőhr Lóránt: Intés a túlpartról Beszélgetés Szaladják Istvánnal
• Szaladják István: Bíbortekercs Filmnovella

• Kubiszyn Viktor: Szellem a rendszerben Kiyoshi Kurosawa
• N. N.: Kiyoshi Kurosawa
KÖNYV
• Kelecsényi László: Amerikából jött 1001 film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz
KRITIKA
• Hungler Tímea: No man est omen Állítsátok meg Terézanyut!
• Kolozsi László: Esztrád nélkül Zsiguli
• Takács Ferenc: A hasznos és a szép Vera Drake
• Vágvölgyi B. András: Utánuk a Kánaán A bőség földje
• Bori Erzsébet: Balkáni vér Az élet egy csoda
• Muhi Klára: Dogma-duellum Öt akadály

• Kubiszyn Viktor: Fékezett habzás Reklámzabálók éjszakája
LÁTTUK MÉG
• Korcsog Balázs: A kilencedik nap
• Pápai Zsolt: Luther
• Strausz László: Nagy Sándor, a hódító
• Mátyás Péter: Véget vetni minden háborúnak
• Kovács Marcell: Tapló télapó
• Csillag Márton: Özönvíz
• Ádám Péter: 80 nap alatt a föld körül

             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

80 nap alatt a föld körül

Ádám Péter

 

Az eredeti Verne-regényben nemcsak a cselekmény izgalmas, izgalmas a szerkezet is. Annál is inkább, mivel a könyvnek tulajdonképpen nem Phileas Fogg, és nem is Passepartout a főhőse, a főhős itt maga a kaland, a nagy fogadás, a világkörüli út, ha ugyan nem a múló idő. Ez az óramű pontosságával szerkesztett regény hű lenyomata a századvégi polgárság töretlen optimizmusának és nagyralátó ambícióinak, annak, hogy a távolságot legyűrve hatalmába kerítse az egész földet. Van mitikus dimenziója is ennek a megunhatatlan regénynek, nem csoda, hogy annyi filmváltozat és tévésorozat készült belőle.

De ez a legutóbbi változat nagy csalódás. Az még hagyján, hogy a főhős itt nem foglalkozásnélküli gentleman, hanem félőrült feltaláló, és az is hagyján, hogy az útirányon is sokat változtattak, sőt, ebben az új filmben az Orient Express meg egy léghajó is fűszerezi a történetet (a filmet záró biciklis repülőgépről nem is beszélve), de a bugyuta történelmi célzásokat meg a rendszeresen visszatérő verekedésjeleneteket nagyon nehéz méltósággal elviselni, még akkor is, ha a koreográfiáról a Passepartout-t alakító Jacquie Chan gondoskodik. Hiába a számítógépes grafika, a film megmarad debil amerikai vígjátékok színvonalán.

Szó, ami szó, ez a kilúgozott, az eredeti történetet minden mélységétől, színétől és hangulatától megfosztó újabb filmváltozat nagyon is jól illik a globalizados kultúra aszeptikus világába. Ebből a szempontból ez a mitikus történet, amely 1873-as megjelenése óta — ha nem is nyolcvan nap alatt — szintén bejárta az egész földet, végül arra a sorsra jutott, vagyis annak a világjelenségnek lett áldozata, amelynek az eredeti regény egyik nagy irodalmi előképe.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/01 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4798