KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
   1979/december
• Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
• N. N.: Radványi Géza filmográfiája
• Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
• Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
• Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
• Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap

• Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
• Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
• Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
• Pünkösti Árpád: Márványaink
• Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
• Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
• Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
• Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
• András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
• Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim

• László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
• Zalán Vince: A skarlát betű
• Bikácsy Gergely: Élő erők
• Báron György: Hollónegyed
• Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
• Urbán Mária: A kérdés
• Kulcsár Mária: Magánvélemény
• Gyárfás Péter: A vad hattyúk
• Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
• Sólyom András: A forró nyár árnyai
• Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
• Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
• Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
• Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
• Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
• Ökrös László: Októberi esték
• Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
• Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
• Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
• Császár István: A kritika ártalmasságáról
• Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
• N. N.: Posta
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Televízó

Különvélemény Bergman tévésorozatáró

Zsinórírással, analfabétáknak?

Tandori Dezső

 

A televíziós sorozatok kommercializmusa a rossz labdarúgó-bajnokságokéval vetekszik; hatásukat a szigorúbb kritikai gyakorlat zordnak ható szavakkal illethetné. S miért ne mondanánk ki, hogy a – szinte kivétel nélkül ilyeneket sugároz a világ – bűnügyi sorozatok a bűnügyi műfaj lehetőségeit, a kalandosak a kalandosakét stb. járatják le, sekélyesítik, a nézőt pedig annál bárgyúbbnak veszik, s bárgyúbbá teszik (de facto), minél közvetlenebbül vélnek hatni a már korábbi ilyes termékek által meghatározott s kialakított „ ízlésre”, művészeti befogadáshoz tárt „érzésvilágra”. Hiányzik a jól csinált sorozat; hiányzik a csinált és mégis csinálatlan: vagyis az a dokumentumjelleg, amely mégis „regényesen”, írói-rendezői cselekményben érvényesül. Ezért fogadja örömmel a közvélemény, a szakkritika stb. az olyan dolgot, mint Bergman elemi szintű munkája, a Jelenetek egy házasságból című tévésorozat. Ezért állítja ki szinte mindenki üdvözült mosollyal (az „Életre”, a „Kendőzetlen Valóságra”, a „Bátor Szembenézésre” stb. ismerve e hatrészes széria láttán) az adott témakörből a maga alsó általános iskolás, jeles bizonyítványát. Megfeledkezvén arról, hogy...

Legyünk pontosak. Itt merőben csak a magam véleményét tömörítem. Ki akarom kezdeni azonban, mi tagadás, az úgynevezett (vagy még inkább: ”úgy vélt”) Bergman-élményt. Ezt a sótlan dokumentarizmust, mely az irodalomból azt vette át (eszközként), amit jobb lett volna íróra hagyni, nem keltené amatőrködés látszatát akkor. Ezt a valóban hiánypótlólagosan testet öltő tisztes igyekezetet, mely bármi fontos (mert fontos! még ígyebbül, aztán meg igazán életbevágóan fontos) témához nyúl, csak a különbeni kommerszhez képest érződhet üdítően frissnek, lényeginek. Azért, mert nem maszlagol, nem kavar álcselekményt. Mert így-úgy szól, s valóban nyersen. Ez a nyerseség azonban – amatőrködés marad. Nem szemfényvesztés; Bergman a lelkét teszi ki, hogy szintén frázissal fogalmazzunk, munkája abszolút becsületes. Csak a téma megmunkálásához szükséges művészi erő hiányzik belőle. Lemond a filmes eszközökről, és íróként gyengének bizonyul. Izgalmasnak érződik – az unalom televíziós tengerében; lényegi középútnak, aranymetszésnek – a sok periférikus szélsőség közepette. Hát igen, ennyit okvetlenül meg kell szavaznunk érdeméül.

De ha felkel hasraestéből a néző, és gondolkodni kezd: saját konfliktusai, művészileg bármi megdolgozatlanok voltak légyen (a dolog természeténél fogva! konfliktusba nem gyakran kerülünk művészeti céllal), vajon nem sokkalta ízesebbek, valósabban megmunkáltak, részleteikben hitelesebbek, nem sokkal tragikusabbak, rázósabbak, rizikósabbak-e, mint ez az elszalonosított, magánüggyé, tarka beszéllyé kerekített-laposított história? Nem akarok irodalmi példákat sorolni, ahol az események (vagy a kérdések; a nagy, elintézhetetlen ellentmondások; a Jelenetek kérdéskörének valós részletei stb.) mind sokkalta élőbben mellbevágóak, sokkal kevésbé lekerekítettek, egy-egy esetlegességük révén jóval inkább elkerülik a műviség veszélyét. Zötyörgős, nyögve nyelős sorozat volt ez a bergmani. De nem arról van szó, hogy a témát nehéz lenyelni. Ugyan. Bergman – mert gyenge, naturalista, közhelyeket intellektuális „mélységbe” lerántó, onnét visszasugárzó író – a felszínen fut csaknem végig. Ahol élően hiteles és ízes (e szót így értem: hogy ha például valaki családi veszekedés közben egyszer csak a jégszekrény túlfelén látja kijönni a cipős lábát, érződjék azon az étel íze, ha már nem véré; micsoda gyenge dolog az a denaturált verekedés például, az „analfabétizmus” állítólagos bizonyítéka; az „íz” hadd jelentsen valódi valóságot, tehát művészileg befogadhatót; s ehhez igazi rizikó kell. Nem az a duplafedelű védettség, melyet főleg Johannák ad meg Bergman, s végképp nem mondom: a kinagyított részletekkel dolgozó író – mindegy, itt filmes – hiteléhez olyan messziről kell érkezni, hogy abban egyéb konfliktusok is benne legyenek, amilyenek ennek a svéd párnak az életében nem voltak, úgy látszik: például, anyagi kérdések, meghajszoltság az élet más területein, múlt – mely a családon át hat, s nem ilyen potya egyszerűséggel, mint a Jelenetekben, jövő – hogy a gyerekekkel hogyan, mire, persze azzal együtt, hogy feltétlenül és egyáltalán stb. Vagyis, ha ezt a kifogásomat félretolom is – más égalj szülötte ez a filmsorozat – maradnak az általános érvényhez szükséges elemek hiányai), ahol tehát egy-egy részlet ilyen érvényt ígér, a hatást szétzilálja a műfajon belüli egyenetlenség: Bergman nem tudta eldönteni, milyen szemcsézettségű legyen is a mű egészen, mennyire illenek össze a „részletezett” és az „epikusan összefoglaló” dolgok; ezek egymás mellett illusztratívnak látszanak aztán, egymás önállagát is rontják. Sok a frázis; de mint ábrázoló eszköz. Az imént félretolandónak nevezett kérdések azért mégis ártóan hatnak: hiányukkal; egyoldalú lesz így a film. A puszta témafelvetés bátorsága csak ennyi: zsinórírás kerül egy üres papírra. Az érzelmek iskolájának ez valóban általános tagozata – általános iskolás. Ráadásul mintha azt próbálná megkerülni maga Bergman is, ahogy „rámehetnek” dolgok s emberek (belepusztulhatnak, továbbélve is) a viszonyokra (viszonylatokra). Nem azt kérjük számon, hogy miért nem művészibb a produkció; ellenkezőleg, túlzottan művészieskedő, mint minden, ami félúton áll meg. A bátorságnak nincs írói hátországa: ez utóbbi csak a megdolgozott minőség lehetne. Túl sokat markolt Bergman? Egynéhány részlettel kevesebb – több lett volna? Sőt, egy-egy részletből kellene szétsugároztatni az „üzenetet” (viszolyogva használjuk e szót)? Nem avatkozhatnánk még készülő műbe sem ily latolásokkal. Mégis: ennek a sorozatnak a közhaszon volt a célja. Meg is lett, közilleszkedőleg. Mindenki azzal a jó érzéssel fejezhette be a sorozat nézését, hogy mégiscsak ilyen ez az élet, már csak ilyen; és még az is van, hogy ezt művésziesen szinte a háziköntösre, pizsamára hímezik-hámozzák. S „milyen nyíltan”! Kár, hogy ábrát nem ad hozzá Bergman: a svéd fogyasztás világában élő lélekét, melynek – ama bizonyos ló – minden betegsége túlélhetően megvan.

A nyitó és főleg a záró képek, az eklektikusan odaesztétizált zene szinte Karinthy Frigyes „Uránia-paródiáját” idézte. Tessék megnézni az Így írtok ti! bármely kiadásában. Vagy a házassági drámakommerszekről is olvashatni ott. Legalább mulatságosán. Bergman ezúttal csak a kelléktárat látogatta végig velünk; a mű megcsinálásával adós maradt. De hát, ha ez is elég! Ha máskülönben valóban oly szegényes az étlap, hogy... („S megint élőiről”).


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1979/12 55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8069