KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
   2007/augusztus
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
DAVID LYNCH
• Forgách András: Nő a bajban Inland Empire
• Simonyi Balázs: Utazás David Lynch koponyája körül Lynch, a festő
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Pásztorórák a filmművészettel Cannes
• N. N.: Cannes-i díjak
• Csillag Márton: 4 hónap, 3 hét és 2 nap Beszélgetés Cristian Mungiuval
• Mesterházi Lili: 4 hónap, 3 hét és 2 nap Beszélgetés Cristian Mungiuval
KÍNA
• Géczi Zoltán: Fejjel a Nagy Falnak A hatodik generáció filmesei
• Wostry Ferenc: A hús dühe Chang Cheh filmjei
ANIMÁCIÓ
• Kolozsi László: Rajzolok ide egy rendőrt Beszélgetés a magyar animációról
• Muhi Klára: A kecskeméti bárka KAFF
• Pápai Zsolt: Elfeledett pionírok És mégis mozog…
• Varga Zoltán: A tárgyak lelke Norman McLaren
FILMEMLÉKEZET
• Molnár Gál Péter: Anti-sztár Katharine Hepburn
KÖNYV
• Vincze Teréz: Mesterkurzus A film története
• Harmat György: A bennfentes Száz híres film
TELEVÍZÓ
• Soós Tamás: TV Taxi Magyar plazma
KRITIKA
• Barotányi Zoltán: Vörösből szőke Szemben a maffiával avagy olajozott viszonyok
• Báron György: Egy rosszabb nap A barátkozás lehetőségei
• Vajda Judit: A rövidtávfutók magányossága 4x100
LÁTTUK MÉG
• Vaskó Péter: Harry Potter és a Főnix rendje
• Vajda Judit: Salvador
• Vincze Teréz: Kék papagáj
• Csillag Márton: Evan, a minden6ó
• Pápai Zsolt: Törés
• Mátyás Péter: Utál a csaj
• Tüske Zsuzsanna: Ocean’s Thirteen – A játszma folytatódik
• Kovács Gellért: Disturbia
• Varró Attila: Az elhagyott szoba
DVD
• Pápai Zsolt: Peeping Tom
• Pápai Zsolt: Tűzveszély
• Kovács Marcell: Bűnözési hullám
• Pápai Zsolt: Café Moszkva

             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Törés

Pápai Zsolt

Fracture – amerikai, 2007. Rendezte: Gregory Hoblit. Írta: Daniel Pyne és Glen Gers. Kép: Kramer Morgenthau. Zene: Jeff és Mychael Danna. Szereplők: Anthony Hopkins (Crawford), Ryan Gosling (Beachum), David Strathaim (Lobruto), Rosamund Pike (Nikki). Gyártó: Castle Rock Entertainment / New Line Cinema. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 112 perc.

 

Máig úgy tetszett, a szürke hollywoodi iparosok egyik legszürkébbike Gregory Hoblit, akinek érdektelen (Hart háborúja), semmitmondó (Frequency) és bután bombasztikus (Letaszítva) munkái mellett merő véletlenségből jött ki egyszer a lépés. Mert a pályát nyitó Legbelső félelem igazán ütős darab, etalon a kortárs thrillerek között.

A rendező új munkáját nézve felmerül a gyanú, hogy a debütáns film mégsem véletlenül sikerült annyira jól. A Legbelső félelem után egy évtizeddel Hoblit visszakanyarodott saját kezdeteihez, és ismét veretes thrillert forgatott, mégpedig igen magas színvonalon: a hagyományos tárgyalótermi bűnügyi történetek nyomvonalán haladó, de az olajozott steadicam-futamok miatt korszerű kiállítású mozi végig vonzza a tekintetet.

A Törés minden ízében klasszikus dramaturgiájú film, precízen felépített háromfelvonásos szerkezettel, két erős középponti karakterrel és egy célirányos rejtéllyel. Ennek a rejtélynek a felgombolyítása azért különösen izgalmas, mert nem a bűnelkövető személye utáni nyomozás, hanem a bűnelkövetés mikéntje utáni kutakodás a lényege. A klasszicizáló szándék emellett a előadásmódon is érzékelhető, abban, hogy a régi nagy mesterekhez hasonlóan Hoblit pipettával csepegteti a feszültséget, míg az akciójeleneteket látványosan kerüli. Akciókra nincs is szükség, a történet csupán a játékidő közepetáján lassul le kicsit a melodramatikus elemek miatt, de idővel ismét optimális fordulatszámon pörög.

A film az élet által elkényeztetett, hiperprecíz multimilliomos (a Hannibal Lecter-figurát ezúttal szalonképesebb változatban adó Anthony Hopkins) és a sikerei által elkapatott, feltörekvő jogászzseni (az ifjú Edward Nortonra emlékeztető Ryan Gosling) csatáját meséli el – egymás tükörképei ők, amit Kramer Morgenthau operatőrnek a tükröződő felületekkel folytatott vég nélküli és briliáns, szakmailag hatalmas kihívást jelentő játéka is nyomatékosít. A Törés az önhittség filmje, a megmérkőző felek kölcsönösen lebecsülik egymást, és végül is az győz, amelyik mer gyenge lenni. Vezekel az önteltsége miatt, és ezzel fórba kerül a másikkal szemben. A régi Hollywoodban dolgoztak meg ilyen állhatatosan a hősök a sikerért, manapság gyakran kézhez kapják problémamegoldó, rejtélylátó vagy éppen világmegváltó képességeiket.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/08 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9087