KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/január
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Bori Erzsébet: Ember Judit (1935–2007)
TARR
• Kovács András Bálint: Körbezárva A londoni férfi
• Várkonyi Benedek: Szép a rút, és rút a szép Beszélgetés A londoni férfiről
RADVÁNYI 100
• Muhi Klára: Összeszedni a szétdobált világot Radványi Géza
• N. N.: Radványi Géza (1907–1986) filmjei
• Muhi Klára: A kételkedés tudománya Bacsó Péter Radványi Gézáról
GAÁL ISTVÁN
• Bikácsy Gergely: A hajnali utas Gaál István városai
• Jancsó Miklós: A Prédikátor könyve
• Gaál István: A birnami erdő Macbeth – Az utolsó kézirat
AMERIKA-PARANOIA
• Barotányi Zoltán: Kumulatív gránátok Hollywood háborúba megy
• Géczi Zoltán: A Keselyű három éve Bourne-trilógia
• Klág Dávid: Kínoz a haza Tortúra a moziban
NEO-NOIR
• Varró Attila: Vezér-gondolat Amerikai gengszter
• Sepsi László: Sötét tornyok Szerepjáték és film noir
ROMÁN ÚJ HULLÁM
• Bori Erzsébet: Eldobott nemzedék 4 hónap, 3 hét és 2 nap
• Dániel Ferenc: A Conducator árnya Román új hullám
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Demokrácia-leckék Verzió
MÉDIA
• Deák Dániel: A világháló Lumière-jei YouTube-sokk
HATÁRSÁV
• Palotai János: A vágy lakhelyei Dalí és a film
MOZIPEST
• Kelecsényi László: A lázadás mozija Art-kino
KÖNYV
• Bajtai András: A halászó ember Hogyan fogjunk nagy halat?
KRITIKA
• Csillag Márton: Kis lépés Egonnak… Egon és Dönci
• Stőhr Lóránt: Könnyű pára Medúzák
• Nevelős Zoltán: Szigorúan ellenőrzött közterek Red Road
LÁTTUK MÉG
• Varró Attila: Kasszandra álma
• Kolozsi László: Szappanopera
• Kovács Gellért: Vágy és vezeklés
• Pápai Zsolt: Kalifornia királya
• Tüske Zsuzsanna: Mesterdetektív
• Vajda Judit: Mindennapi kenyerünk
• Schreiber András: Hideg nyomon
• Klág Dávid: Beowulf – Legendák lovagja
• Vízer Balázs: Golyózápor
DVD
• Ardai Zoltán: Ne nyúlj a fehér nőhöz! A hétköznapi őrület meséi
• Csillag Márton: Shortbus
• Alföldi Nóra: Rosszbarátok
• Pápai Zsolt: A dzsesszénekes

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Hideg nyomon

Schreiber András

Gone Baby Gone – amerikai, 2007. Rendezte és írta: Ben Affleck. Kép: John Toll. Zene: Harry Gregson-Williams. Szereplők: Casey Affleck (Kenzie), Michelle Monaghan (Angie), Morgan Freeman (Doyle), Ed Harris (Bressant). Gyártó: Miramax Films, LivePlanet, The Ladd Company. Feliratos. 114 perc.

 

Ki gondolta volna, hogy a szuperprodukciók milliós sikereit magánéleti botrányokra váltó Ben Affleck direktorként tör majd ki a pletykarovatok skatulyájából. Pedig a Hideg nyomonnal játékfilmrendezőként debütáló Afflecknek nem is ez az első próbálkozása: 1993-ban hosszú és furcsa című rövidfilmmel örvendeztette meg főiskolás barátait (I Killed My Lesbian Wife, Hung Her on a Meat Hook, and Now I Have a Three-Picture Deal at Disney). Azonban a sorozatszínészként indult Affleck az álomgyári belépőt biztosító Good Will Hunting Matt Damonnal közösen jegyzett – Oscar-nyertes forgatókönyvével is elsősorban színészként írta be a nevét Hollywood nagykönyvébe, s egészen mostanáig kellett várni, hogy visszalapozzon 1993-ig.

Affleck hozott anyagból dolgozott: Dennis Lehane azonos című krimi-bestselleréből - Aaron Stockharddal közösen - írt forgatókönyvet. A szabványos noir történet Boston veszélyekkel teli Dorchester negyedében játszódik: főszereplője egy magánnyomozó, aki egy drogfüggő nő 4 éves kislányának hollétét próbálja kideríteni, keresztülküzdve magát Dél-Boston legveszélyesebb figuráin és helyszínein, és megannyi morális problémán.

A rendező legnagyobb problémája viszont a ritmus (az épphogy 2 órás film jóval hosszabbnak tűnik), igaz a kisebb huppanókat többnyire áthidalja a jól kiválasztott színészek – többek között a rendező öccsének, a főszerepet alakító Casey Affleck – alakítása, valamint a dorchesteri közeg hiteles ábrázolása. Amíg a szintén Lehane-regényből vászonra dolgozott Titokzatos folyóban – főleg a rengeteg közeli miatt – elsősorban a karakterábrázolás hangsúlyos, addig a Bostonban (is) nevelkedett Afflecknél már a tágas nyitóképeknél mélyet szippanthatunk Dorchester aljas utcáinak atmoszférából. A Hideg nyomon biztató kezdet: kissé döcögős, de szépen megszólaltatott noir-ujjgyakorlat, ami után bizakodva várhatjuk a következő etűdöt.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/01 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9224