KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/november
MAGYAR '68
• Schubert Gusztáv: A ’68-as csapdája Prága árnyékában
• Muhi Klára: Nem követeltük a lehetetlent Magyar ’68
NÉMETORSZÁG: ÓLOMÉVEK
• Schreiber András: Merénylet porszívóval Németország: 1968–77
• Vincze Teréz: Anyák, lányok, nővérek Ólomidő
ULRICH SEIDL
• Simonyi Balázs: Az osztrák beteg Ulrich Seidl, a provokátor
• Simonyi Balázs: „Nincsenek morális problémáim” Beszélgetés Ulrich Seidllel
PUPI AVATI
• Pintér Judit: Emlék-művek Pupi Avati
• Nevelős Zoltán: Baljós házak Pupi Avati horrorfilmjei
TÁVOL-KELET
• Géczi Zoltán: A háború filmművészete Kínai pantheon
• Baski Sándor: A Vörös Sárkány álma Egy másik Kína
• Teszár Dávid: Sziámi szintézis Apichatpong Weerasethakul
TRUFFAUT
• Ádám Péter: A férfi, aki szerette a mozit François Truffaut – 2. rész
TELEVÍZÓ
• Nánay Bence: Obama és a Youtube Amerikai elnökválasztás
• Kemenes Tamás: Hofi háta mögött Kabaré a képernyőn
FILMEMLÉKEZET
• Molnár Gál Péter: A kamillás hölgy Ralph Barton
KRITIKA
• Muhi Klára: Jobb későn…? Márió, a varázsló
• Pápai Zsolt: A Lajos, a Feri és sok füstölgő puskacső Para
• Csillag Márton: A kilátástalanság diszkrét bája Mázli
• Tüske Zsuzsanna: Csontváz az asztalfőn Gengszterek fogadója
MOZI
• Vajda Judit: Anna bekattanva
• Klág Dávid: Az árvaház
• Varró Attila: Elégia
• Parádi Orsolya: A szerelem határai
• Forgács Nóra Kinga: A zuhanás
• Schreiber András: A hazugság szabályai
• Baski Sándor: Csak egy szerelmesfilm
• Tüske Zsuzsanna: Tükrök
• Nevelős Zoltán: Sasszem
• Vízer Balázs: Ananász expressz
• Kovács Marcell: Törvénytelen
DVD
• Varga Zoltán: Egy amerikai farkasember Londonban
• Géczi Zoltán: CJ7 – A kis zöld látogató
• Alföldi Nóra: Öngyilkos szüzek
• Kovács Marcell: Két nővér

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A zuhanás

Forgács Nóra Kinga

The Fall – amerikai-indiai-brit, 2006. Rendezte: Tarsem Singh. Írta: Tarsem Singh és Dan Gilroy, Nico Soultanakis. Kép: Colin Watkinson. Zene: Krishna Levy. Szereplők: Lee Pace (Roy Walker), Catinca Untaru (Alexandria), Justine Waddell (Evelyn), Kim Uylenbroek (a doktor / Nagy Sándor), Karen Haacke (Alice). Gyártó: Absolute Entertainment / Deep Films / Googly Films / Kas Movie Maker. Forgalmazó: Fórum Hungary. Feliratos. 117 perc.

 

Aki látta a videoklip- és reklámrendezőből mozifilmessé lett Tarsem Singh első nagyjátékfilmjét, annak jó néhány képsor örökre beleégette magát a retinájába. A sejt kirobbanó vizuális erején túl azért találhatott telibe, mert a pszichothriller szüzsé egy részét az emberi elme mozitermének belső vásznaira vetítette, a sorozatgyilkos elleni legfőbb fegyvernek pedig a realitásérzék feletti kontroll bizonyult – remekül tükrözve ezzel posztmodern korunk megváltozott moziélményét.

A nagy vizionárius új, második egész estés darabja egy 1981-es bolgár film (Yo ho ho) konkrét remake-je, de Tarsem úgy szabta át az alaphelyzetet, hogy a mozgókép születésének élményéhez és a mozi klasszikus korszakához térhessen vissza. Egy századeleji, Los Angeles-i kórház folyosóján létrejött spontán camera obscura jelenség enged belépést Roy (Lee Pace), a törött szívű filmkaszkadőr és Alexandria (Catinca Untaru), a törött karú, nyelvi nehézségekkel és szeretethiánnyal küzdő kislány közös mesevilágába. A kiégett férfi meséje a kislány fantáziájának vásznán alakul át koprodukcióban készülő romantikus kalandfilmmé, a két ember közötti kommunikáció és a projektált félelmek és traumák víziói hozzák létre azt a második dimenziót, ami – miután a hősök megküzdöttek önmagukkal és egymásért – gyógyító erővel hathat vissza a filmbéli realitás törött mikrovilágára. A látvány A sejt által kijelölt úton halad tovább, ám a számítógépes animációról most már szinte teljesen lemondva, tradicionális elemekből építkezve hozza létre a hollywoodi realizmus, a keleti színpadi stilizáció és a bollywoodi ornamentika ötvözetét.

Horrorisztikus vízióit megszelídítve Tarsem ismét feldobta az érmét, ami ezúttal a világosabb oldalával fölfelé esett le: a Zuhanás átgondolt, letisztult, ám kiszámítható mű. Gigantikus vállalkozás, ami tanulságokkal ellát ugyan, de végső soron hidegen hagyja nézőjét.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/11 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9553