KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Schubert Gusztáv: Cyd Charisse (1921-2008)
• N. N.: A Lorna csendje nyerte el az EP filmdíját
JAPÁN '68
• Vágvölgyi B. András: Erósz és mészárlás
• Stőhr Lóránt: A fantázia forradalma Oshima, Terayama, Wakamatsu
• Varró Attila: Pandemónium Mozi Art Theatre Guild
PAUL NEWMAN
• Takács Ferenc: A bilincs és a mosoly Paul Newman
CARPENTER
• Varga Zoltán: Szörnytársaságban John Carpenter műfajai
• Dargay Marcell: Miki egér és a minimalizmus Carpenter filmzenéi
VELENCE
• Schubert Gusztáv: A díjbirkózó szíve Velence
TRUFFAUT
• Ádám Péter: François Truffaut – 3. rész A férfi, aki szerette a mozit
EMBER JUDIT
• Fekete Ibolya: A legbetiltottabb Ember Judit
• Bikácsy Gergely: Újmagyar siralmak Ember Judit
TELEVÍZÓ
• Nánay Bence: A talkshow-paradoxon Késő esti beszélgetőműsorok Amerikában
FESZTIVÁL
• Klacsán Csaba: Helyben hagyva Moveast Nemzetközi Filmfesztivál
KRITIKA
• Kolozsi László: Szétfoszlik és elpereg Fövenyóra
• Báron György: Poppy és Scottie autóba ül Hajrá, boldogság!
• Barotányi Zoltán: Az ember, aki hol volt, hol nem volt A félelem hatalma; Hol az ördögben van Oszama bin Laden?
• Vajda Judit: Vétkesek közt cinkos Lorna csendje
• Tüske Zsuzsanna: Női kontroll Kaméleon
MOZI
• Nevelős Zoltán: Égető bizonyíték
• Schreiber András: Vicky Cristina Barcelona
• Kolozsi László: Érzékeny pont
• Parádi Orsolya: Kínzó együttlét
• Forgács Nóra Kinga: Good
• Varró Attila: A quantum csendje
• Tüske Zsuzsanna: Kínzó közelség
• Donáth Mirjam: Szikraváros
• Baski Sándor: Nói Albinói
• Vajda Judit: Csíkos pizsamás fiú
• Klág Dávid: Film Noir
• Sepsi László: Hazugságok hálója
• Csillag Márton: Csereüvegek
• Pápai Zsolt: Jack, Jack
DVD
• Varga Zoltán: David Cronenberg korai filmjei
• Alföldi Nóra: Holtak naplója
• Pápai Zsolt: Az őrület fészke
• Géczi Zoltán: A sógun szamurájai

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Kínzó közelség

Tüske Zsuzsanna

Lakeview Terrace – amerikai, 2008. Rendezte: Neil LaBute. Írta: David Loughery és Howard Korder. Kép: Rogier Stoffers. Zene: Jeff Danna és Mychael Danna. Szereplők: Samuel L. Jackson (Abel Turner), Keith Loneker (Clarence Darlington), Kerry Washington (Lisa Mattson), Jay Hernandez (Javier Villareal), Patrick Wilson (Chris Mattson). Gyártó: Overbrook / Screen Gems. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 110 perc.

 

Neil LaBute groteszkbe hajló párkapcsolati társasjátékaival már nemegyszer bizonyította, hogy mestere a különös kegyetlenséggel fűszerezett, jól irányzott szarkazmusnak. A Férfitársaságban és a Gyere-csere – Egy erkölcstelen mese óta azonban az is bebizonyosodott, hogy színtiszta műfaji próbálkozásaiban – legyen szó romantikus drámáról (Költői szerelem) vagy akár horrorról (Rejtélyek szigete) – a kiváló minőségű sav helyét az olcsó lúg veszi át.

LaBute idei filmjét is tisztább zsánerkeretek határolják: olyan alkotások, mint az Őrjítő vágy vagy a Csendes terror példáját követve a domestic thriller válik a Lakeview Terrace műfaji alapjává. A történet főhőse, Chris Mattson, színesbőrű feleségével új lakóként érkezik a békésnek tűnő kertvárosba. Röviddel beköltözésük után azonban a fiatal pár nyugalmát szomszédjuk, egy szigorú elveket követő (és környezetét is szabályai közé kényszerítő) fekete rendőr már-már zaklatásba hajló húzásai zavarják meg, majd az egyre veszélyesebb helyzetek nyomán életük lassan valódi pokollá változik. A rasszizmus megszokott köntösét kifordító történet (az áldozat ezúttal a fekete hatalmi figurák nyomása alatt sínylődő fehér férfi), valamint a háztartási thriller jól bevált motívumkészlete (amelyben általában kiemelt helyet kap a pszichológiai terror) garantálhatná a rendező számára, hogy ismét hazai terepen érezze magát. A hajdan tökéletesen működő méregkapszulákat azonban LaBute ezúttal közhelyekkel töltötte meg, amelyek az emberi könyörtelenség színeivel ügyesen játszadozó korábbi alkotásaihoz képest erőtlennek bizonyulnak – miközben a jellegtelenebb dialógusokkal és a teljes érdektelenségbe forduló cselekménnyel vegyítve lassú, de biztos pusztítást hajtanak végre a zsánerszövegen.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/12 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9603