KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/január
BRIT NOIR
• Kovács Marcell: Fekete szurok Brit noir
• Sepsi László: Férfitársaságban Guy Ritchie gengszterfilmjei
FRED KELEMEN
• Forgách András: Hattyú szénhalmon Fred Kelemen
• Csillag Márton: Az ember árnyéka Beszélgetés Fred Kelemennel
NÉMET ÓLOMIDŐK
• Földényi F. László: Törékeny önismeret A Baader–Meinhof-ügy
IZRAEL MOZIJA
• Kolozsi László: A harag földje Izraeli filmek
• Gorácz Anikó: Filmterápia Libanoni keringő
TRUFFAUT ÉS TATI
• Ádám Péter: A férfi, aki szerette a mozit François Truffaut – 4. rész
• Bikácsy Gergely: Hulot úr évszázada Jacques Tati, a marslakó
FORGATÓKÖNYV
• Krigler Gábor: Sorvezetők A filmírás oktatása
• Baski Sándor: Adaptáció Hogyan írjunk közönségfilmet?
MOBILTÉVÉ, NETMOZI
• Deák Dániel: Tévézzünk a hálóban! Net-tévé
• Schreiber András: A kalauzhal tudathasadása Maroktévé, mobilmozi
• Gorácz Anikó: Eljövendő e-jövő Net-mozi
KRITIKA
• Hungler Tímea: Anno Domina Báthory
• N. N.: Filmek Báthory Erzsébetről
• Csillag Márton: Az előző rész tartalmából Valami Amerika 2.
MOZI
• Varró Attila: A hercegnő
• Vajda Judit: Mexikói képeslap
• Kolozsi László: Cselek
• Baski Sándor: Veszélyes Bangkok
• Sepsi László: A zsaruk becsülete
• Tüske Zsuzsanna: Nők
• Fekete Tamás: A törvény gyilkosa
• Pápai Zsolt: Transsiberia
• Klág Dávid: Rec
• Kárpáti György: Halálos közellenség 1-2
• Forgács Nóra Kinga: Frost/Nixon
• Nevelős Zoltán: Sukiyaki Western Django
• Géczi Zoltán: Vexille
DVD
• Pápai Zsolt: A tolvaj
• Alföldi Nóra: Áramlat
• Varga Zoltán: Psycho II, Psycho III
• Varró Attila: A repülő guillotine

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Vexille

Géczi Zoltán

Bekushiru: 2077 Nihon sakoku – japán, 2007. Rendezte: Fumihiko Sori. Írta: Fumihiko Sori és Haruka Handa. Kép: Paul Oakenfold. Zene: Paul Oakenfold. Gyártó: Avex / CCRE / Oxybot / Shochiku / Shogakukan / Shogakukan / Tokyo Broadcasting System / Yahoo Japan. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 107 perc.

 

Idén karácsnykor végre hazánkban is bemutatásra került az új generációs cyberpunk-animék ragyogó kvalitásokkal bíró képviselője. Az Appleseed 1-2 és a GitS: Innocence mellett a Vexille adott hozzá a legtöbbet az elmúlt időszakban a zsánerhez, s méltán vált népszerűvé: rendezője, Fumihiko Sori úgy kötelezte el magát a szórakoztatás mellett, hogy megbízott a közönség intelligenciájában és jó ízlésében. A 109 perces játékidőben mindvégig magabiztosan kerülgette a műfaji csapdákat (mint a szájbarágós magyarázkodás, az elvadult tudományos paradoxonok vagy álfilozofikus okoskodások), ami pedig ennél is fontosabb, hogy nem fertőzte meg a pestisként terjedő CGI-mámor, a technikát állította a koncepció szolgálatába, s nem fordítva. Így a film szemérmetlenül látványos mivolta ellenére is borús disztópia: az elszigetelődött Japán képe, a biotechnológia dilemma vezérszólammá tétele alkat szerint értelmezhető komoly kritikaként is, miközben esztétikai minőségével bárkit képes ledönteni a lábáról.

A Vexille maradéktalanul teljesíti az animációs filmekkel szemben megfogalmazható összes elvárást, elegánsan szolgálva ki a mozilátogatók híresen heterogén igényeit. Kivitelezés szempontjából szemkápráztató cutting edge technology, vászonra optimalizált vizuális erődemonstráció; alapkonfliktusa intelligens, cselekményvezetése egyetlen pillanatig sem nélkülözi a lendületet; jövővízióként részleteiben is kidolgozott, eredeti megoldásokat felvonultató, egyszersmind akciódús, stílusos és vagány kompozíció. A minőséget tiszteletben tartó s figyelmével kitüntető filmbarát számára legalábbis erősen ajánlott tétel, a cyberpunk és a sci-fi kedvelői számára pedig minimum lelkiismereti kérdés a mozijegy megváltása.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/01 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9641