KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/március
KRÓNIKA
• N. N.: A 40. Magyar Filmszemle díjai
FEKETE AMERIKA
• Boros Gábor: Egy slukk New York Spike Lee rebellisei
• Géczi Zoltán: Lent, a Mississippi szívében Blues és film
• Schreiber András: A bőrszín prófétája Oscar Micheaux
• Orosdy Dániel: Virgil Tibbs Amerikája Forró éjszakában
TINIFILMEK
• Hirsch Tibor: A megszelídített dúvad Tinivámpírok
• Sepsi László: Dzsihád-generáció Kamaszhorror
• Varró Attila: A kéreg alatt Coraline és a titkos ajtó
• Alföldi Nóra: Az ártatlanság kórja High School Musical
SZKRIPT-HORROR
• Kolozsi László: Hollywoodi elsősegély Lidércnyomás forgatókönyvre
• Hamar Péter: „Az isten homloka” Móricz, a forgatókönyvíró
MOZITREND
• Deák Dániel: A mozi térben él tovább
KÖNYV
• Pápai Zsolt: Zsenik a ponyván
• Harmat György: A sztár ezeregy arca
KRITIKA
• Stőhr Lóránt: A mások pokla
• Schubert Gusztáv: Totálkár Koccanás
• Barotányi Zoltán: Ez az a sótörés? Fonyó Gergely: Made in Hungaria
• Wostry Ferenc: Szép remények Gettómilliomos
MOZI
• Nevelős Zoltán: A felolvasó
• Kolozsi László: Kilencedik mennyország
• Pápai Zsolt: Akaratlanul
• Baski Sándor: A világ nagy, és a megváltás a sarkon ólálkodik
• Schreiber András: A Baader–Menhof csoport
• Tüske Zsuzsanna: Kétely
• Margitházi Beja: Marcela
• Varró Attila: Largo Winch
• Vajda Judit: Hét élet
• Forgács Nóra Kinga: Téli utazás
• Ádám Péter: Tintaszív
DVD
• Hungler Tímea: Nosferatu/A vámpír árnyéka
• Teszár Dávid: Meghallgatás
• Pápai Zsolt: Az igazság malmai
• Alföldi Nóra: A hiba nem az ön készülékében van

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Meghallgatás

Teszár Dávid

Audition – japán–dél-koreai, 1999. Rendezte: Takashi Miike. Szereplők: Ryo Ishibashi, Eihi Shiina. Forgalmazó: Cinetel. 110 perc.

 

Takashi Miike súlyosan elrajzolt alkotó, egyoldalú megítélésének legfőbb oka, hogy követhetetlenül termékeny karrierjéből olyan művek váltak világhírűvé, amelyek alapján nem tűnik többnek hatásvadász provokátornál (lásd Ichi the Killer, Visitor Q). Ez az irdatlan munkabírású enfant terrible valójában azonban a kortárs japán mozi legsokoldalúbb rendezője, akinek életművében megfér egymás mellett a realista bűndráma (Rainy Dog), a zombikkal fűszerezett musical (Happiness of the Katakuris), a finom szövésű road movie (Bird People in China) és a gyerekszereplős fantasy (The Great Yokai War).

Noha a Fudoh (1996) című, rajzfilmszerű túlzásokkal operáló mangaadaptáció volt az első Miike-opus, amelyet nemzetközi filmfesztiválokon is játszottak, a nézői elvárásokat térdből elkaszáló Meghallgatás hozta meg a világhírt a rendezőnek azzal, hogy a zajos sikerű 2000-es rotterdami fesztiválvetítés után elsőként forgalmazták külföldön. Cselekménye pofonegyszerű: egy filmes cég középkorú, megözvegyült vezetőjének újraházasodási kísérletét követi nyomon, akinek, hogy kedvére szemezgethessen az ifjú színésznő-aspiránsok közül, meghallgatást szervez egy kollégája. A japán nőideált megtestesítő ex-balerina felkelti az alapvetően jólelkű, kedves férfi érdeklődését, s noha munkatársa óvatosságra inti, a randevúk megerősítik őt abban, hogy a visszafogott, szerény nő nem árul zsákbamacskát.

Eddig alapvetően statikus képekkel dolgozó, lassan csordogáló, Ozu munkáihoz hasonlítható, szabályos romantikus drámát látunk; az első baljós jelet félúton hinti el a rendező (lásd a lány hátborzongató mosolyát a telefon csörgésekor), de ekkor még a jelentősebb audiovizuális elmebajokhoz szokott néző sem sejti, hogy a játékidő utolsó harmadában a pszichopatológia legmélyebb bugyraiba kalauzol Miike. Az elbeszélés tekintetében az ágyjelenet ellipszise jelzi a hirtelen váltást, ezek után a direktor egy erőteljes színszimbolikájú, bizarr rémlátomás-szekvenciát ékel be a sokkoló finálé elé, hogy aztán még utoljára szétzilálja a narratívát egy jókora fricskával. Mesterien felépített, megsemmisítő erejű, könyörtelen remekmű a Meghallgatás – de csak egy olyan tág tűrőképességű, szűk közönségnek ajánlható, akik a Guinea pig-sorozat címe hallatán nem egy burleszkre asszociálnak.

Extrák: Előzetes, képgaléria.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/03 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9714